INDUSTRIAL DEVELOPMENT INFORMATION TECHNOLOGY IN INDIA
توسعه فناوری اطلاعات در هند
IN THE NAME OF GOD
INDUSTRIAL DEVELOPMENT INFORMATION TECHNOLOGY IN INDIA
RESARCHER :
MEHDI SADEGHI
SPRING : 1385
مقدمه
توسعه صنعت IT در هند از اوايل دهه 90 (قريب دهسال پيش) آغاز و صارات نرمافزار در اين كشور از 128 ميليون دلار در سال 1991 به 6 ميليارد دلار در سال 2000 و حدود 10 ميليار دلار ظرف نه ماهه اول سال 2001 رسيده (پيوست 1) و براساس برنامه پيشبينی شده قرار است درآمد ناشی از تهيه نرمافزار در اين كشور به 87 ميليارد دلار (كه از اين مقدار 50 ميليارد دلار آن به خارج صادر خواهد شد)و ميزان اشتغال در اين بخش به 2/2 ميليون نفر برسد موفقيت دولت هند در دستيابی به اهداف از پيش تعيين شده ظرف دهسال گذشته و دستيابی به رشد درآمدی معادل 50% در سال در بخش نرمافزار حاكی از وجود برنامه مناسب و پيادهسازی مطلوب برنامه در عمل ظرف ساليان گذشته بوده است. اين موفقيت نه تنها موجب افزايش صادرات به بيش از ده ميليارد دلار در كشوری كه در سال گذشته جمع كل صادرات آن 42 ميليارد دلار بوده است گرديده بلكه موجب ايجاد اشتغال گسترده در اين كشور شده بطوریكه تنها در Call Centerهای موجود پاركهای IT در اين كشور ميزان اشتغال از 000ر10 نفر در سال 2000 به 000ر30 نفر در سال جاری رسيده است كه اين ميزان با سرعت زياد در حال افزايش است. شركتهای Brithish airways , General Electric American Express , Amazon , AOL ,Dell تنها نمونهای از شركتهای بزرگ در ليست Fortune 500 هستند كه مراكز Call Center خود را به هند منتقل كرده و ساير شركتهای بزرگ از قبيل Yahoo , Sun وMicrosoft در حال انتقال اين مراكز به هند هستند كه اين امر ارزآوری و اشتغال بيشتری را برای هند به دنبال خواهد داشت.
بررسی علل موفقيت هند
هر چند شناخت دقيق علل موفقيت هند به منظور الگو برداری از اين كشور به عنوان يكی از موفقترين كشورها در توسعه سريع و قابل تداوم : (Sustainable Growth) در زمينه IT نياز به بررسی جامع و همه جانبهای دارد لكن براساس بررسیهای انجام شده عوامل مهم در اين موفقيت به شرح زير هستند.
1) تمركز و تاكيد مديريت عالی كشور هند بر روی توسعه IT
- دولت هند تبديل اين كشور به يك ابرقدرت در زمينه IT و يكی از بزرگترين صادركنندگان نرمافزار ظرف دهسال (تا سال 2008) را در سرلوحه برنامههای خود قرار داده است. علاوه بر حمايتهای دولت مركزی، دولتهای محلی در ايالات هند نيز توليدكنندگان نرمافزار را مورد حمايتهای ويژه قرار داده و در اين امر رقابت شديدی ميان ايالات هند به ويژه ايالتهای بنگلور، آندراپراداش، دهلی و … بوجود آمده تا با حمايتهای بيشتر، دست اندركاران IT را جهت سرمايهگذاری و كار به ايالت خود جذب نمايند، پيوست 2 آمار صادرات نرمافزار در ايالتهای مختلف هند نشان داده است.
2) تغيير رويكرد دولت از خودكفائی به همبستگی در اقتصاد
- رويكرد دولت هند از اوايل دهه نود از سياست خودكفائی (Independence) كه منجر به كاهش شديد قدرت ارزآوری در اين كشور گرديده بود به سياست همبستگی (interdependence) كه پيشرفتهای چشمگير اخير را به دنبال داشته است و ايجاد زمينههای لازم برای سرمايهگذاری و همكاری شركتهای خارجی با اين كشور عامل مهم ديگری در توسعه صنعت IT در اين كشور بوده است. اين رويكرد بدنبال شكست سياست ملیسازی سهام شركتهای خارجی در دهه هشتاد كه خروج شركتهای خارجی از قبيل IBM، كوكاكولا و غيره را از اين كشور بدنبال داشت نتايج بسيار مثبتی را در افزايش چشمگير صادرات و ايجاد اشتغال مفيد در اين كشور به همراه داشته است.
3) بذل توجه و عنايت كافی از سوی مديريت ارشد هند به استفاده از نهادهای مشاورهای مجرب برای انجام مطالعه قبل از اجـرا
شركتهـای مشـاور مهــم بيــنالمللی از قبيل Gartner , Mc-kinsey Price Waterhouse، Earnst & Young سالها است شعب خود را با استفاده از نيروهای آموزش ديده هندی در اين كشور داير كرده و مطالعات مربوط به پروژههای مهم را در اين كشور انجام میدهند. صرف هزينههای بالا برای مطالعات مربوط به پروژههای مهم در هند عليرغم فقر مالی اين كشور بدليل وقوف مسئولين اين كشور به اهميت انجام مطالعه توسط مراكز ذيصلاح به امری متداول تبديل گشته است تا حدی كه بعنوان مثال دولت آندراپراداش 5/1 ميليون دلار بودجه برای مطالعات مربوط به توسعه IT در اين ايالت هزينه كرده و اين مطالعات توسط چند شركت مشاورمعروف و صاحب نام دردست انجام است. جالب اينجاست كه دولت آندراپراداش با هدف توسعه فرهنگ IT در كشور نتايج بخشی از مطالعات مزبوركه بهاتمام رسيده است را جهت دسترسی عموم برروی وب سايت اينايالت (www.ap-it.com) قرار داده و بقيه را به محض اتمام برروی سايت مزبور قرار خواهد داد.
4) وجود طرح و برنامه مشخص و مصوب برای توسعه IT
- با توجه به وقوف مسئولين دولت هند نسبت به اهميت انجام مطالعات از سوی نهادهای مجرب و ذيصلاح كليه برنامههای مهم هند در زمينه IT در سطوح ملی وايالتی دارای طرح و برنامه مشخص بوده و هدايت كلی در چهارچوب طرح مزبور صورت میپذيرد. به عنوان مثال مطالعات اوليه در مورد توسعه IT در هند در سال 1991 انجام شده و سپس در سال 1998 با روشن شدن هرچه بيشتر اهميت موضوع گروه كاری در سطح ملی برای مطالعه در زمينه توسعه IT درهند از سوی نخست وزير اين كشور تعيين و برنامه هند برای تحقق اين هدف را طراحی نمود. مطالعات اين پروژه توسط شركت معروف Mc-Kinsey و با مشاركت Nasscom (اتحاديه توليد كنندگان نرمافزار در هند) صورت پذيرفته است. تعيين نقاط قوت و ضعف و مزايای نسبی موجود و محورهائیكه با توجه به اين مزايا بايد مورد حمايت قرار بگيرند از محورهای اصلی اين مطالعات هستند. به عنوان مثال در حال حاضر خدمات نرمافزاری بدليل ماهيت درآمدزائی آنها و Call centerها بدليل ماهيت اشتغالزائی بالای آنها مورد حمايت بيشتر بوده و بخوبی توسعه يافتهاند ولی بدليل اينكه هند در زمينه سختافزار مزيت نسبی بالائی نسبت به تايوان، سنگاپور و چين ندارد در اين زمينه سرمايهگذاری بالائی انجام نشده است. مسئولين كشور هند بر روی عمل به دستاوردهای مطالعات مزبور و سرمايهگذاری در نقاطی كه هند در آنها از مزيت نسبی بالا برخوردار است اتفاق نظر دارند كه اين امر موجب جلوگيری از حركتهای زيگزاكی در روند توسعه و افزايش راندمان كاری بدليل عدم اتلاف منابع در زمينههای متفرق گرديده است.
5) تأكيد مسئولين رده بالای هند بر پيشبرد برنامه توسعه از طريق بخش خصوصی و تاكيد بر نقش حمايتی(و نه رقابتی) برای دولت در اين زمينه
ـ در حال حاضر دولت هند بجای ايجاد واحدهای صنعتی يكی پس از ديگری (Business after business by government) توسط خود محيطی را فراهم آورده كه در آن واحدهای صنعتی بدون نياز به بودجه دولتی يكی پس از ديگری توسط مردم با حمايت دولت ايجاد شوند و دولت تنها نقش هدايت و حمايت كننده را داشته باشد (Business after business with the help of government). به گفته مقامات دولتی هندی بزرگترين مشكل آنها در ابتدای اجرای اين برنامه تغيير نگرش (Attitude) مديران دولتی هند نسبت به بخش خصوصی در جهت حمايت هرچه بيشتر از اين بخش به عنوان محور اصلی توسعه IT بوده كه در اين كار عليرغم مشكلات زياد ناشی از ماهيت فرهنگی آن، موفقيت چشمگيری بدست آوردهاند. به عنوان مثـال دولـت آندراپــراداش طــرحی را تحـت عنـوان مشاركـت دولـت و بخـش خصوصـی موسـوم به (Public – Private Partnership) PPP برای تحقق اين هدف در ايالت مزبور تهيه و اجراء نموده است. لازم به ذكـر اسـت كه مشـابه مـدل اقدامات مزبور در دوبی نيـز اجـراء شـده و شعــار «كار شما كار ماست» (your business is our business) به عنوان يك فرهنگ در مديران دولتی اميرنشين مزبور نهادينه گرديده است.
6) ايجاد يك وزارت مستقل بنام وزارت IT و واگذاری كليه مسئوليتهای و اختيارات در زمينه برنامهريزی و سياستگذاری در زمينه توسعه IT به وزارت مزبور
- مقامات هندی سپردن اين مسئوليت را به يك دستگاه مستقل بدلايل متعدد از قبيل جلوگيری از بروز اختلاف ميان دستگاههای مختلف دولتی، پاسخگو و مسئول بودن تنها يك دستگاه دولتی در زمينه IT و پرهيز از دوباره كاری و اختلاف و بالاخره ماهيت فرابخشی IT و نقش آن در توسعه، عامل بسيار مهمی در پيشرفت سريع خود در زمينه توسعه IT در اين كشور میدانند. لازم به ذكر است كه در ظرف چند سال گذشته هيئتهايی از سوی دستگاههای مختلف از قبيل وزارت كار، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت مخابرات و وزارت صنايع با هدف بحث و مذاكره در زمينه IT به كشور هند مراجعه كرده اند كه اين امر موجب ابراز تعجب از سوی مقامات هندی از نبودن دستگاه متكفل IT در ايران و انجام اقدامات موازی توسط وزارتخانههای مختلف گرديده است كه اين امر بويژه در صورتیكه اين سفرها منجربه دستاورد همكاری مشخصی نشود مسلماً اثر ناخوشايندی بر نحوه برخورد مسئولين اين كشور با هيئتهای بعدی برجای خواهد گذاشت.
7) ايجاد پاركهای IT در سراسر كشور هند با تمهيدات و امكانات فراوان و زير ساختهای مناسب در حد استاندارد بينالمللی جهت جلب دست اندركاران داخلی و خارجی IT به اين پاركها
- در حال حاضر 75% از صادرات نرمافزار هند توسط شركتهای هندی و خارجی مستقر در اين پاركها انجام میشود ( پيوست 3 ). تعداد پاركهای IT در حال حاضر 21 عدد بوده و ايجاد 19 پارك جديد IT نيز با توجه به موفقيت پاركهای موجود در دست اقدام قرار دارد كه تاكنون 6500 شركت IT در اين پاركها شروع بكار كرده اند.( پيوست 4 )
8) ايجاد زير ساختهای مناسب (Infrastructure )
- ايجاد اين زير ساختها در پاركهای IT بويژه برق، تلفن و پهنای باند اينترنتی با Back up های متعدد ( در كشوریی كه بدليل انحصار دولتی و سرويس برق و مخابرات آن از وضعيت بسيار نابسامانی برخوردار است و قطعی برق در اين كشور امری عادی بوده و هزينه تلفن بينالملل آن جزء گرانترين كشورهای دنياست ) از مهمترين عوامل موفقيت شركتهای مستقر در اين پاركهاست. هر چند كه زيرساختهای فنی تنها عامل موفقيت اين پاركها نبوده و عوامل محيطی و نيز حمايتی دولت كه در زير به آنها اشاره شده است نقش بسيار مهمی را در اين موفقيت بعهده داشته است.
الف- معافيت شركتهای صادراتی نرمافزار بمدت دهسال ( تا سال 2008 ) از پرداخت ماليات.ب- معافيت شركتهای صادراتی نرمافزار از پرداخت گمركات برای وارد كردن تجهيزات و نرمافزارهای مورد نياز و مجوز وارد كردن اقلام دست دوم ( مثل Mainframe و غيره ) برای انجام عمليات خود.ج- استفاده از اجاره و نيز آب و برق و پهنای باند ارزان، تخفيف در قيمت زمين و همچنين سوبسيد در سرمايهگذاری.د- ايجاد پنجره واحد ( Single Window ) برای كارآفرينان و دست اندركاران IT جهت انجام كليه امور خود با دولت به اين صورت كه شركتهای IT تنها با شركت پاركهای IT موسوم به STPI طرف بوده و اين شركت ملزم به انجام كليه امور اداری شركتهای مستقر در پارك و برقراری ارتباطات لازم با ساير دستگاههای دولتی برای آنها میباشد. آزاد نمودن كار آفرينان و شركتهای IT از مسيرهای پر پيچ و خم بوروكراتيك كه معمولاً در كشورهای جهان سوم وجود دارد عامل مهمی در موفقيتهای بدست آمده بوده است.لازم به ذكر است كه شركتهای بزرگتر در هند كه نياز به زمين و ساير امكانات پاركها ندارند میتوانند بدون حضور فيزيكی در پاركهای IT كماكان از مزايا و تسهيلات قانونی مربوطه استفاده نمايند.
9) ايجاد نهادهای مكمل پاركهای IT
- ايجاد اين نهادها در داخل يا در جوار پاركهای IT با همكاری شركتهای خارجی و بويژه آمريكايی از قبيل شركتهای سرمايهگذاری پر مخاطره موسوم به Venture Capitalist كه وامهای لازم را بطور كامل در اختيار كارآفرينانی كه دارای طرح قابل دفاع (Business Plan) برای پروژه خود هستند قرار میدهند، واحدهای انكوباتور(Incubator ) كه در آنها شركتهای جوان و تازه تاسيس IT برای اينكه بتوانند روی پای خود بايستند مورد حمايتهای ويژه قرار گرفته (و تا هر زمان كه بخواهند در اين واحدها باقی میمانند)، ايجاد ارتباطهای نهادينه با مراكز آموزشی فنی و حرفهای و نيز آموزش عالی در زمينه IT، ايجاد دفاتر فروش در مراكز مهم IT دنيا از جمله در Silicon Valley برای كمك به شركتهای IT برای بازاريابی محصولات خود و ايجاد تسهيلات برای آنها جهت شركت در نمايشگاههای مهم بينالمللی در زمينـه IT، نمونههائی از كمكهای دولت هند به شركتهای صادراتی IT در اين كشور است.
10) نگرش مسئولين دولتی به هندیهای مقيم خارج بعنوان پل ارتباطی ميان هند با كشورهای توسعه يافته در زمينه IT
- اين افراد كه مدت زيادی در كشورهای غربی و بويژه آمريكا به تحصيل و كسب و كار اشتغال داشتهاند عامل بسيار مهمی در جذب شركتهای خارجی به پاركهای IT در هند بودهاند كه اين امر سرمايهگذاری خارجی و نيز انتقال تجربه و دانش فنی شركتهای مزبور به شركتهای هندی را بدنبال داشته است. هند جزء نادر كشورهای جهان سوم است كه بدليل وجود اين نوع نگرش در ميان مسئولين آن و نيز بدليل وجود برنامه منسجم و يكپارچه و موفقيتآميز برای توسعه IT در كشور پديده فرار معكوس مغزها ( بازگشت هندیهای تحصيلكرده به همراه تجربه و سرمايه به هند ) در آن اتفاق افتاده است.
11) تكيه بر مزايای نسبی هند
- علاوه بر سياستهای حمايتی گسترده دولت، وجود نيروی كار ارزان، متخصص و مسلط به زبان انگليسی از ديگر امتيازات كشور هند است كه بخشی از آن بدليل پيشينه تاريخی اين كشور و بخشی ديگر بدليل فرهنگ قناعت حاكم بر مردم اين كشور است انجام پروژههای IT در آن را با سود آوری زياد توام نموده كه در نتيجه اقبال شركتهای خارجی به سرمايهگذاری و كار با اين كشور را به همراه داشته است. همچنين فاصله زمانی 12 ساعته با كشور آمريكا امكان ارائه خدمات در شيفت 2 (بوقت آمريكا) در شيفت 1 (بوقت هند) را برای اين كشور فراهم آورده كه از اين مزيت در اداره برخی از فعاليتهای IT از جمله Call Centerها بخوبی استفاده شود.
12) ايجاد و توسعه فرهنگIT در كشور
- از طريق اجرای برنامههای مفيد و موثر از قبيل برگزاری دورهای نمايشگاههای بينالمللی ( مانند IT.COM )، سمينار و يا سخنرانیهای علمی با حضور دانشمندان خارجی و يا هندی مقيم خارج ( مانند سميناری كه همزمان با برگزاری نمايشگاه IT.COM امسال توسط اساتيد هندی دانشگاه استانفورد جهت بررسی وضعيت شركتهای هندی در مقابله با ركود جهانی و ارائه راهكار تشكيل شده بود)، توسعه ضريب نفوذ و آموزش كامپيوتر و اينترنت در ميان مردم، ارائه جوايز مختلف به صادر كنندگان موفق، شركتهائی كه اشتغال بيشتر ايجاد میكنند، دانش آموزان موفق در زمينه IT و غيره از ديگر اقدامات مهم و زير بنايی هند در زمينه توسعه فرهنگ IT در اين كشور است.
صادرات نرمافزار محور توسعهپيشرفتهاي خيرهكننده هند و ايرلند در توسعه صادرات نرمافزار و تاثيري كه اين امر بر كل اقتصاد و توسعه اين كشورها گذاشته است، باعث شده است تا بسياري از كشورهاي در حال توسعه جهان نيز براي تقويت صادرات نرمافزار خود اقدامات منظمي را طرحريزي و به مورد اجرا بگذارند. از طرف ديگر اين پديده باعث شده تا نظريات مختلف و نويني در خصوص اهميت و تاثير صادرات نرمافزار در همه كشورهاي جهان (اعم از پيشرفته و در حال توسعه) به وجود آيد.در راستاي بررسي آثار توسعه صادرات، تحقيقات مختلفي صورت گرفته است. نتايج پژوهش Reizman در سال 1996 نشان داده كه رابطه علي بين صادرات و رشد اقتصادي تنها در 30 كشور از 126 كشور دنيا مشاهده شده است. برخي مانند كره، تايوان، سنگاپور و هنگكنگ نتايج مثبتي را بدست آوردهاند. اين كشورها مدتها به طور سالانه توليد ناخالص داخلي (GDP ) خود را سالي 5 درصد ناشي از صادرات رشد دادهاند. اما در سريلانكا صادرات در صنايع غيرپيشرفته رخ داده و باعث ايجاد ارتباطات و كارهاي داخلي نشده است. بدين ترتيب مشخص ميشود كه صادرات كالاهاي فناوري پيشرفته (مثل نرمافزار) تاثير نسبتاً زيادي در توسعه اقتصادي كشورها دارد.بر اساس بررسيهاي Carmel صادرات نرمافزار در هر كشور در 5 حوزه زير تاثير دارد:-1 اشتغال:صنعت نرمافزار از جمله صنايعي است كه وابستگي بسيار به نيروي انساني دارد. از اين رو گسترش صادرات نرمافزار خود در حوزه اشتغال تاثيرات زير را به همراه دارد:الف- ايجاد مشاغل و فرصتهاي شغلي جديد. هماكنون با اينكه در كشور بيكاري معضل بزرگي شمرده ميشود، اما در حوزه نرمافزار كمبود نيروي انساني مناسب يكي از معضلات مهم شمرده ميشود. نياز به نيروي كار در اين صنعت باعث شده تا علاوه بر جذب نسبتاً سريع كارشناسان اين رشته، از ساير رشتهها نيز نيرو در اين صنعت جذب شوند. ضمناً صنعت نرمافزار را مي توان تنها صنعتي دانست كه در آن دانشجويان در حال تحصيل نيز به سرعت جذب كار ميشوند.ب- نياز جدي به نيروي انساني ماهر و كمبود آن (كه در همه جاي جهان محسوس است) باعث افزايش سطح دستمزدها در اين صنعت شده است. اين پديده به دنبال خود رفاه مناسبي را براي فعالان در اين صنعت به همراه ميآورد.پ- ايجاد ثروت جنبه ديگري است كه در اثر صادرات نرمافزار رخ ميدهد. هم اكنون 5 تن از 10 تن ثروتمند جهان در اين صنعت به كار مشغول هستند. در كشور هند نيز كه از جمله كشورهاي فقير دنيا محسوب ميشود، تعداد ثروتمندان در اين حوزه رو به افزايش است.ت- افزايش صادرات نرمافزار بر فرار مغزها نيز تاثير دارد. از يك طرف با افزايش سطح دستمزدها انگيزه كارشناسان براي مهاجرت كم ميشود، و از طرف ديگر فرصتهاي مناسب ايجاد شده در صنعت باعث ميشود تا برخي از مهاجران به ميهن خود باز گشته و كسب و كار خود را در آنجا دنبال كنند.- 2 اشكال سازماني جديدشركتهاي فعال در حوزه صادرات نرمافزار، به لحاظ ماهيت كالا و خدمات نرمافزاري وارد تعاملات فزاينده با مشتريان خارجي خود ميشوند. انتظارات اين مشتريان در دريافت كالا و خدمات و كالاي مناسب و نوع تعاملي كه آنها از سازمان عرضه كننده انتظار دارند، باعث ايجاد تغييرات فراوان در سازمان شركتهاي صارد كننده نرمافزار ميشود. اين شركتها به مرور به سازمانهايي مدرن، چالاك و شبيه به همتايان خارجي خود تبديل ميشوند. تفكر مديريت در اثر رقابت در بازارهاي جهاني تغيير كرده و به روز ميشود. ماهيت متكي به نيروي كار شركتهاي نرمافزاري باعث سرمايهگذاري سنگين آنها روي نيروي انساني خود شده و آنها را از لحاظ كمي و كيفي ارتقا ميدهد. در ضمن اين سازمانها مجبور به رعايت انواع استانداردهاي كالا و فرآيند نيز هستند. رعايت اين استانداردهاي نيز به نوبه خود كيفيت و بهرهوري را در اين سازمانها افزايش ميدهد. رقابت در عرصه جهاني شركتهاي صادر كننده نرمافزار را به سمت نوآوري و خلاقيت نيز سوق ميدهد.- 3 تحريك زيرساخت و ساير صنايعصارد كنندگان نرمافزار براي فعاليت خود نياز به زيرساختهاي مناسب و هم عرض كشورهاي پيشرفته دنيا دارند. در نتيجه گسترش فعاليت چنين شركتهايي به نوبه خود باعث بهبود وضعيت زير ساختهاي مورد نياز اعم از مخابراتي و غير آن ميشود. نياز اين شركتها به نيروي انساني آموزش ديده تاثير مثبت فوري بر صنعت آموزش دارد و باعث رشد شركتهاي آموزشي ميشود. تعامل صادر كنندگان نرمافزار با ساختار پيشرفته سازماني خود با ساير شركتهاي داخلي باعث ارتقاي اين شركتها نيز ميشود. در ضمن در محل تجمع شركتهاي صادراتي عموماً سطح رفاه زندگي از ساير نقاط بالا ميرود.- 4 رشد اقتصادينمونههاي هند و ايرلند به خوبي نشان ميدهد كه توسعه صادرات نرمافزار ميتواند تاثير مناسبي بر GDP كشورها داشته باشد. علاوه بر اين صاردات نرمافزار (و اصولاً هر نوع صادراتي) باعث تقويت پول ملي و بهتر شدن توازن تجارت خارجي كشورها نيز ميشود.- 5 آثار سياسي افزايش صادرات نرمافزار باعث گسترش طبقه متوسط و همچنين ثروتمندان ميشود. اين امر آثار سياسي مختلفي نظير موارد زير را به دنبال خواهد داشت:الف- افزايش درخواست براي ايجاد فضاي تجاري بازتر (حركت جديتر به سمت اقتصاد باز ب- افزايش درخواست براي فضاي سياسي بازترهمانطوركه مشاهده ميشود، صاردات نرمافزار با صادرات كالا هاي سنتي متفاوت است و ضمن ايجاد ارزش افزوده بسيار بالا و تاثير مثبت بر توسعه پارهاي از مشكلات مهم كشور را نيز كاهش ميدهد. از همين روست كه امروزه بيشتر كشورهاي جهان در اين زمينه دست به اقدامات جدي عملي زدهاند. *مديرعامل شركت تحقيقات و توسعه صادرات نرمافزار ثناراي
بازار نرم افزار امنيتي هند تا سال 2007 به 43 ميليون دلار ميرسد.
بازار نرم افزار امنيتي هند تا سال ٢٠٠٧ به ٤٣ ميليون دلار ميرسد. موسسه IDC طي بيانيهاي اعلام كرد بازار نرم افزاري امنيتي در هند براي نيمهي اول سال ٢٠٠٣ ، ٣/١١ ميليون دلار برآورد شده است كه نسبت به نيمه دوم سال ٢٠٠٢ يك افزايش ٣٠ درصدي را نشان ميدهد. به گزارش بخش خبر سايت اخبار فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايسنا، پيش بيني ميشود اين بازار تا سال ٢٠٠٧ با افزايش نرخ ١/٢٤ درصدي به مرز ٤٣ ميليون دلار برسد. شركت اينتل ٢٥ ميليون دلار در بنگلور سرمايهگذاري ميكند. اين شركت در نظر دارد حدود ٢٥ ميليون دلار براي تاسيس دومين مركز تحقيقاتي و توسعهي خود در بنگلور هند سرمايهگذاري كند. اين شركت همچنين در نظر دارد تعداد پرسنل خود در بخش تحقيقات و توسعه را تا سال آينده به ٣ هزار نفر برساند. اين گزارش حاكي است intel در مركز تحقيقات و توسعهي اول خود در بنگلور كه بر روي طراحي نرم افزاري و مدار و توسعهي نرم افزاري تجارت الكترونيكي تمركز دارد، ١٢٠٠ كارشناس دارد.
(http://www.iritn.com/?action=show&type=news&id=1407)
به گفته مدير مركز فناورى اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهيد بهشتى در مصاحبه با ایرنا، فقط پنج درصد از بازار كامپيوتر در ايران اختصاص به سخت افزار دارد و ۹۵درصد نرم افزار است.
هم اينك هند با استفاده از صادرات نرم افزار ۵/۲ برابر درآمد ناشى از صادرات نفت ما، درآمد دارد.
)http://www.sharghnewspaper.com/831029/html/computer.htm(
روند توسعه و صادرات نرم افزار در هندوستان مطابق جدول زير مي باشد:
رشد جهشي توليدات و صادرات نرم افزارها در هندوستان
سال
توليد و صادرات نرم افزار
1990
150 ميليون دلار
1995
835 ميليون دلار
1996
2/1 ميليون دلار
1997
7/1 ميليارد دلار
1998
7/2 ميليارد دلار
1999
9/3 ميليارد دلار
2000
7/5 ميليارد دلار
2008
87 ميليارد دلار (پيش بيني)
www.nasscom.org/it-industry/incic-statistics.asp
میزان ورود رایانه شخصی به بازار آسيا
مثل اين كه در آسيا هم بازار كامپيوتر شرايط خوبي پيدا كرده است.به دنبال رشد خوب فصل گذشته انتظار ميرود بازار كامپيوترهاي شخصي در كشورهاي آسيايي به جز ژاپن به رشد 8/14درصدي با درآمد 40ميليون دلار در بخش صادرات برسد. براساس گزارش موسسه IDC اين رشد در حال افزايش است و پيشبيني ميشود تا سال 2006 ميزان درآمد حاصل از صادرات دريايي كامپيوترهاي شخصي در اين منطقه به 9/44ميليون دلار برسد.سال 2005 ، بازار آسيا براي نوتبوكها هم با رشد 7/ 35 درصدي همراه بوده كه اين مقدار براي دسكتاپها به 2/10درصد ميرسد. در ميان اين كشورها چين و هند بيشترين رشد را در بازار كامپيوترهاي شخصي داشتهاند تا جايي كه موسسه IDC آنها را به عنوان موتورهاي بزرگ رشد در بازار آسيا معرفي كردهاند. چين اما به عنوان كشوري كه 7/45درصد از حجم صادرات كامپيوترهاي شخصي را در بازار آسيا به خودش اختصاص داده، نقش مهمتري را بر عهده دارد. بعد از چين، بازار هند دومين بازار كامپيوتر منطقه است كه توانسته در سال 2005 رشدي در حدود 1/30درصد داشته و پيشبيني ميشود اين رشد در سال 2006 به 6/25درصد برسد.
http://www.ictir.net/content/news/1065/
خبر جالب :
در كشور هند، در جهت همگانيسازي دسترسي به اطلاعات شبكهاي، رايانههاي كوچكي تحت عنوان سيمپوتر( Simple , Inexpensive , Multilangual Computer – Simpoter)
ساخته شدهاند. اين رايانهها جهت استفاده افراد بيسواد و كمسواد واستفاده اشتراكي در محيطهاي روستايي طراحي شدهاند. نرمافزارهاي آنها به زبان محلياست و كاربرد خوبي در جهت رسانش اطلاعات و كاربري توسط افراد از خود نشان داده اند.
نتيجهگيری
بررسی عميقتر علل پيشرفت و موفقيت هندیها در عرصه IT ( وبيوتكنولوژی كه بحث در مورد آن از حيطه اين گزارش خارج است) با توجه به مشابهتهای زياد اين كشور با ايران در زمينههای مختلف میتواند اطلاعات ذيقيمتی را در اختيار مسئولين كشور ما قرار دهد. انتقال تجارب ارزشمندی كه شركتهای IT اين كشور در كار مشترك اقتصادی با شركتهای IT آمريكايی و اروپائی كسب و در سازمانهايشان نهادينه نمودهاند در قالب انجام پروژههای مشترك میتواند عامل بسيار مهمی در رشد و شكوفايی شركتهای IT در كشور ( كه تعداد پرسنل متخصص در بزرگترين آنها كمتر از پرسنل فنی برخی از شركتهای مستقر در انكوباتورهای موجود در پاركهای IT هند است) باشد.
مهمترين اقدام در اين مرحله در كشور ما تعيين معاونت مستقلی زير نظر رياست محترم جمهور جهت تكفل امر IT در كشور با اختيارات و مسئوليت كامل دراين زمينه است. بديهی است اولين و بهترين اقدام معاونت مزبور انجام مطالعه برای توسعه IT در كشور تعيين چشمانداز (Visoin)، اهداف(Objectives)، راهبردها (Strategy) سياستها (Policy) و برنامههای عملياتی (Operational Plans) برای نيل به اهداف مزبور با استفاده از تجربيات شركتهای معتبر بينالمللی صاحب تجربه است. معاونت مزبور تشكيلاتی موازی دستگاههای موجود نبوده و صرفاً وظيفه سرمايهگذاری و اجرای طرحهای پايلوت برنامهريزی و اجرای برنامه توسعه IT در كشور با استفاده از دستگاههای موجود از قبيل وزارت صنايع (از طریق سازمان گسترش و نوسازی جهت مطالعه، سرمايهگذاری و اجرای طرحهای پايلوت و شركت شهركهای صنعتی جهت اجرای پاركهای IT با استفاده از اهرمهای قانونی تحت اختيار آن)، وزارت پست و تلگراف و تلفن جهت تامين خطوط مخابراتی مورد نياز پاركها)، وزارت فرهنگ و آموزش عالی (جهت برنامهريزی توسعه دورههای IT در دانشگاههای كشور و اعزام دانشجو جهت تحصيل در سطوح بالا در زمينه IT )، وزارت كار و امور اجتماعی (جهت برقراری دورههای آمـوزشی حرفهای در زمينه IT)، سازمان مديريت و برنامهريزی (جهت انطباق برنامههای توسعه IT با برنامههای توسعه كشور ) وزارت كشور (از طريق شهرداریها جهت توسعه فرهنگ اينترنت در ميان مردم) و غيره را برعهده داشته و به عنوان مسئول نهائی IT در كشور نه تنها ارتباطات ميان دستگاههای اجرائی در اين زمينه را هماهنگ و تنظيم میكند بلكه ارتباطات دولت باشوراهای مرتبط از قبيل شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورایعالی اطلاعرسانی و شورایعالی انفورماتيك و نيز قوای مقننه و قضائيه و صدا و سيما را نيز بر عهده خواهد داشت. بايد توجه داشت كه سپردن امر مهم توسعه IT به شوراهای مختلف كه معمولاً اعضای آنها درگير فعاليتهای متعدد ديگری هستند و معمولاً جلسات آنها با فواصل زياد تشكيل میشوند نتيجهای جز ايجاد وقفه هر چه بيشتر در توسعه IT در كشور نداشته و موجـب انجام اقـدامات و از دوبـاره كاریها و صـرف هزينـههای زياد و تكراری توسط دستگاههای مختلف در زمينه IT خواهد بود. قرار دادن برنامهريزی و هماهنگی توسعه IT در كشور تحت نظر يك مديريت واحد و متمركز زير نظر سيستم رئيس جمهور مهمترين اقدام در اين اقدام در اين مرحله بوده و میتواند همگرائی لازم را ميان دستگاههای متعددی كه در حال حاضر بدون وجود طرح و برنامه مشخص از بالا به فعاليت در زمينه IT مشغول هستند فراهم نمايد.
لازم به ذكر كه با توجه به ماهيت فرابخشی IT منحصر نمودن اين فعاليت در هر يك از وزارتخانههای موجود موجب محدود نمودنIT به همان بخش گرديده و لازم است اكيداً از اين امر اجتناب شود. ايجاد معاونت IT زير نظر رئيس جمهوری میتواند به عنوان اولين قدم برای جلوگيری از اتلاف وقت و شروع سريعتر حركت مد نظر قرار گرفته و همزمان كار مطالعه روی ايجاد وزارت مستقل IT و ايجاد آن در صورت لزوم در دستور كار قرار گيرد. همچنين شروع هر چه سريعتر ايجاد يك پارك IT بصورت پروتوتايپ زير نظر معاونت مزبور با هماهنگی و از طريق وزارتخانههای ذيربط از جمله وزارت صنايع و معادن و پست و تلگراف و تلفن بصورت موازی با اقدامات فوق میتواند ضمن جلوگيری از اتلاف وقت بازخورهای (Feed back ) مناسبی را در اختيار مسئولين برنامه توسعه IT كشور قرار دهد.
پيوست 1
پيوست 2
پيوست 3
پيوست 4
پيوست 5
http://www.ccwmagazine.com/News/Public/Jobiran/Ghasemzadeh.asp
منابع :
http://www.iritn.com/?action=show&type=news&id=1407
http://www.sharghnewspaper.com/831029/html/computer.htm(
http://www.ictir.net/content/news/1065/
http://www.ccwmagazine.com/News/Public/Jobiran/Ghasemzadeh.asp
http://iranwsis.org/Default.asp?C=IRAR&R=&I=89#BN89
گرد اورنده :
مهدی صادقی
کارشناس فناوری اطلاعات
استفاده از مطالب این وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز می باشدcopyright
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر