جستجوی این وبلاگ

جمعه، مهر ۲۱، ۱۳۸۵

تبليغات اينترنتی : فرصتها و چالشها 2

قسمت دوم

5-2 : مزايای تبليغات اينترنتی

از جمله مزيت های تبليغات در اينترنت می توان به موارد زير اشاره نمود:
1- هدف گيری دقيق مخاطبان
آگهی دهنده می تواند آگهی خود را مستقيما در معرض ديد مخاطب خاص خود قرار دهد و به اين ترتيب به بالا ترين اثر تبليغ خود دست يابد .
2- اطلاع رسانی کامل
بر خلاف رسانه های سنتی، در ارائه پيام محدوديتی های رايج رسانه های سنتی همچون کوتاه بودن پيام ها، فشردگی آگهی و تکلف در انتخاب عبارات وجود ندارد و آگهی دهنده می تواند با بهره گيری از امکانات ويژه سمعی و بصری، اطلاعات و پيامهای مورد نظر خود را به طور کامل به مخاطبين عرضه نمايد.
3- اطلاع رسانی سريع
تهيه، توليد و پخش آگهی هميشه پر هزينه و زمان بر بوده است اما آماده نمودن تبليغات اينترنتی، بدون صرف هزينه و زمان قابل توجه در کوتاه ترين زمان ميسر می باشد.
4- هزينه بسيار کم
نه تنها هزينه تبليغات اينترنتی در مقايسه با رسانه های رايج ديگر ناچيز می باشد بلکه آگهی دهنده می تواند در هر لحظه با صرف کمترين هزينه و با بهره گيری از گزارشهای دقيق اثر بخشی آگهی خود را ارزيابی نمايد.
5- گسترده بودن محدوده جغرافيايی
مخاطبين سايتهای اينترنتی محدود به مرزهای جغرافيايی نيستند و به همين دليل تبليفات اينترنتی نوعی تبليغات جهانی محسوب می شوند.
6-نظارت دقيق مستمر و بی واسطه
با بهره گيری از نرم افزار های طراحی شده آگهی دهنده می تواند در هر نقطه از دنيا و در هر لحظه از شبانه روز، ميزان اعتبار باقی مانده، تعداد نمايش و کليک بر روی آگهی و اطلاعات آماری ديگر را مورد نظارت و ارزيابی دقيق و بی واسطه قرار دهد.
7- قابليت تعاملی
ماهيت تعاملی شبکه اينترنت بر خلاف انواع ديگر تبليغات امکان ارتباط متقابل مخاطبان را فراهم آورده است و آگهی دهنده می تواند از نظرات و انتقادات مخاطبان خود با خبر گردد.
8- از همه مهم تر اين که با گسترش اينترنت و حضور كامپيوتر ها در هر خانواده عدم حضور در تبليغات اينترنتي باعث از دست دادن بازار خواهد شد.

6-نكات طلايي در تبليغات اينترنتی
طراحي و پياده‌سازي صفحات وب‌سايت، تنها بخشي از مراحل راه‌اندازي يك وب‌سايت است. گام مهم ديگري كه در اين راه بايد بپيماييد، ثبت‌نام سايت، و انتخاب يك ميزبان مناسب براي سايتتان است.
اگر چه اين كار مي‌تواند در چند ساعت نيز انجام گيرد، اما بايستي توجه كرد كه اشتباه در انتخاب ميزبان، باعث افزايش هزينه‌ها، و حتي به هدر رفتن زحماتي شود كه براي طراحي و تبليغ آن كشيده شده است.
هزينه، كيفيت، امنيت و پشتيباني، از عناصر مهمي است كه مي‌بايست در انتخاب ميزبان سايت خود آنها را مورد توجه قرار دهيد. نكاتي كه در پايين به آنها اشاره خواهد شد، به شما در ارزيابي و انتخاب ميزبان سايت مناسب كمك خواهد كرد.


ارزيابي قبل از اقدام

از اشتباهات رايج بين صاحبان سايت‌ها(بخصوص افراد غير فني) انتخاب ميزبان قبل از طراحي و پياده‌سازي سايت است، و اين در حاليست كه بسياري از نيازها و مشخصه‌هايي كه ميزبان بايستي آن را پشتيباني كند، در هنگام پياده‌سازي سايت مشخص مي‌شود.
در صورت عدم همخواني مشخصات و نيازهاي ميزبان و سايت، نياز به تغيير ميزبان و يا پياده‌سازي سايت براساس مشخصات ميزبان سايت ايجاد مي‌شود كه هر دو مورد، طبيعتاً هزينه‌ساز خواهد بود.
اما اشتباه برخي از طراحان سايت نيز عدم توجه به وضعيت بازار و نيازهاي مشتري است. براي مثال برخي از طراحان، سايت‌هاي مشتريان خود را با تكنولوژي جاوا و jsp پياده‌سازي مي‌كنند، اين در حالي است كه اين تكنولوژي اگرچه بسيار قدرتمند است، اما كمتر در سرورهاي شركت‌هاي هاستيگ پشتيباني مي‌شود، و يا استفاده از آن نيازمند پرداخت هزينه بيشتري است؛ مشكل ديگر اين كه براي نگهداري حجم كمي از اطلاعات و براي يك سايت كم‌بيننده از Microsoft Sql Server استفاده مي‌كنند، و البته در اكثر مواقع استفاده از چنين سرويسي نياز به پرداخت هزينه اضافي دارد و اين در حاليست كه استفاده از بانك اطلاعات MS Access نيز چنين امكاني را فراهم مي‌كند.
بنابراين قبل از پياده‌سازي سايت، بايستي مشورت‌ها و بررسي‌هاي لازم صورت گيرد و همچنين بايستي تمام برنامه‌ها ونيازها(مانند استفاده از صفحات پويا و يا بانك‌هاي اطلاعات) و حتي تعداد بينندگان احتمالي سايت حداقل براي يك سال آينده تعيين شود، و آنگاه به براي انتخاب ميزبان سايت اقدام كنيد.

ميزان فضا (Disk Space ويا Storage)

ميزان فضاي مورد نياز براي نگهداري صفحات، تصاير ويا بانك‌هاي اطلاعاتي سايت، از مهم‌ترين معيارها براي انتخاب نوع ميزبان و نوع سرويس شركت ميزبان شده است. تقريبا اكثر شركت‌هايي كه در زمينه ارائه خدمات ميزباني سايت فعاليت مي‌كنند، ميزان فضاي اختصاص داده شده به سايت‌ها را به عنوان معياري براي تقسيم‌بندي خدمات خود استفاده مي‌كنند. نكته‌اي كه بايستي به آن توجه داشته باشيد و حتما جزئيات آن را از شركت ميزبان سؤال كنيد، اطلاعاتي ديگري است كه در همان فضاي اختصاص داده به سايت شما قرار خواهد گرفت. براي نمونه عموماً صندوق‌هاي پستي ازهمان فضاي اختصاص داده شده به سايت استفاده مي‌كنند، و يا لاگ‌فايل‌هاي سايت (Log File) نيز در همان فضاي سايت قرار مي‌گيرند. در چنين حالتي اگر شما از سرويس ده مگابايتي يك شركت استفاده مي‌كنيد و يك صندوق پستي يا حجم پنج مگابايت داريد، عملاً تنها پنج مگابايت ديگر براي قراردادن صفحات و تصاوير سايت داريد. البته برخي شركت‌ها نيز فضاي ذكر شده در سرويس‌هاي خود را براي صفحات و اطلاعات سايت در نظر مي‌گيرند و براي ديگر اطلاعات مانند لاگ‌فايل‌ها و صندوق پستي‌ها فضاي رايگان ديگري در نظر مي‌گيرند. بنابراين، جزئيات سرويس شركت هاست را در اين زمينه جويا شويد، و دقت كنيد كه چه ميزان فضا در نهايت براي صفحات سايت و صندوق پستي‌ها نياز داريد، و بر اين اساس، سرويس‌هاي شركت ميزبان را خريداري كنيد.






صندوق پستي (Mail Box)

باور كنيد موفق‌ترين شركت‌هاي ميزبان در دنيا، نه به خاطر قيمت‌ها، بلكه به خاطر پشتيباني و انجام تعهدات خود در برابر مشتريان به چنين درجه‌اي رسيده‌اند.
داشتن ايميل با نام خود سايت، اكنون ديگر نيازي معمول براي مديران و صاحبان سايت‌هاست. شما هم حتما علاقه‌منديد كه ايميل‌هايي مانند info@yoursite.com و يا sales@ yoursite.com داشته باشيد. و يا به تمام كارمندان شركت خود و به نام سايت شركت ايميل اختصاص بدهيد. بنابراين در سرويس‌هاي شركت ميزبان به تعداد ايميل‌هاي داده شده، ظرفيت، كيفيت و همچنين چگونگي ايجاد آن دقت كنيد. يكي از مواردي كه شركت‌ها به عنوان بخشي از تبليغات سرويس‌هاي خود ذكر مي‌كنند، تعداد ايميل‌هاي بيشتر و يا تعداد نامحدود صندوق‌هاي پستي است. همان طور كه در بالا نيز به آن اشاره‌اي داشتيم، بايستي دقت كنيد كه چه ميزان ظرفيت و فضا براي هر صندوق پستي در نظر گرفته مي‌شود، و البته آيا فضاي اختصاص داده شده به ايميل‌ها از همان فضاي كلي اختصاص داده به سايت استفاده مي‌كند يا خير.
همچنين اگر مايل به ايجاد تعداد زيادي صندوق پست الكترونيك براي سايت خود هستيد، دقت كنيد كه آيا شركت ميزبان، پنل و يا امكاني را براي ايجاد و مديريت اين صندوق‌ها براي شما در نظر خواهد گرفت يا خير.

ترافيك سايت و برخي از محدويت‌ها

بايستي گفت اين نكته از جمله مواد بسيار مهمي است كه متاسفانه توسط افراد غيرحرفه‌اي در نظر گرفته نمي‌شود. ترافيك سايت، ميزان اطلاعاتي است كه در طول يك مدت مشخص بين سايت و بازديدكنندگان رد و بدل مي‌شود. ترافيك سايت، رابطه مستقيمي با تعداد بازديدكنندگان سايت و حجم صفحات سايت دارد. بنابراين اگر فكر مي‌كنيد بازديدكنندگان سايت شما زياد خواهند بود و همچنين صفحات شما از حجمي سنگين برخوردارند، حتماً به اين مورد و نيز محدوديت سرويس‌هاي شركت‌هاي ميزبان دقت كنيد.
ترافيك سايت معمولا بصورت ماهانه براساس مگابايت و گيگابايت و با كلماتي چون ترافيك، و يا پهناي باند (BandWidth) در جزئيات سرويس‌هاي شركت‌ها ذكر مي‌شود، و البته در صورت عدم ذكر، مي‌بايست آن را حتماً جويا شويد. اگر شركت ميزبان، به شما قول پهناي باند نامحدود را داده، و شما هم گمان مي‌كنيد سايتي با بازديدكنندگان زياد خواهيد داشت، حتما در قرارداد خود با شركت، اين مورد را ذكر كنيد.
البته اعمال محدوديت براي سايت‌ها تنها به همين شكل محدود نيست، و برخي شركت‌ها براي تعداد كاربران همزمان سايت و يا ميزان استفاده سايت از پردازش CPU محدوديت‌هايي اعمال مي‌كنند كه بد نيست در جريان آنها نيز باشيد.

مشتريان ديگر شركت

قبل از انتخاب يك ميزبان، بد نيست درباره سابقه شركت نيز تحقيقي كنيد. همچنين بهتر است از ميزبان بخواهيد چند سايت مشهور را كه بر روي سرورهاي خود ميزباني مي‌كند معرفي نمايد.
اما نكته بسيار مهم ديگر، توجه به تعداد سايت‌هاي قرار گرفته بر روي سرور شركت است. اگر سايت شما تنها حاوي صفحات HTML است و يا بيينده آن زياد نيست، اين مورد، اهميت چنداني ندارد. اما هرچه تعداد سايت‌هاي ميزباني شده بر روي سرور بيشتر باشد، بدين معنا است كه سرور شما مشغوليت بيشتري دارد و به همين دليل، سرعت كمتري هم دارد. " "
توجه كنيد كه سرورهاي با تعداد سايت زياد، بيشتر در خطر حمله هكرها هستند!
همچنين توجه كنيد كه سرورهاي با تعداد سايت زياد، بيشتر در خطر حمله هكرها هستند! استاندارد مشخصي براي تعدد سايت‌هاي ميزباني شده بر روي يك سرور نيست، چرا كه بر اساس مشخصات سخت‌افزاري سرور، سيستم عامل سرور و همچنين نيازها و بييندگان سايت‌ها، اين رقم مي‌تواند متغير باشد. بسياري از شركت‌ها، سايت‌ها را براساس تقسيم‌بندي «شخصي» و «تجاري» بر روي سرورهاي متفاوت قرار مي‌دهند، كه اين مي‌تواند به هم نفع صاحبان سايت‌هاي شخصي (به دليل ارزان بودن) و هم سايت‌هاي تجاري (به دليل نياز به سرعت و كيفيت بهتر) باشد.
در ايران، اكثر شركت‌ها به خصوص شركت‌هاي معروف، براي ارزان‌تر تمام شدن هزينه‌ها، ناچار تعداد زيادي سايت‌ها را بر روي يك سرور قرار مي‌دهند كه اين مي‌تواند عواقب بدي دربرداشته باشد، مواردي مانند آنچه كه گاهي در روزنامه‌ها مي‌خوانيم، يعني با هك شدن يك سرور، صدها سايت دچار صدمه مي‌شوند!
معمولاً در سرورهاي ويندوز و با مشخصات يك كامپيوتر معمولي، تعداد بين دويست سايت تجاري و يا چهارصد سايت شخصي رقم مناسبي است.

پشتيياني و تعهدات شركت ميزبان

باور كنيد موفق‌ترين شركت‌هاي ميزبان در دنيا، نه به خاطر قيمت‌ها، بلكه به خاطر پشتيباني و انجام تعهدات خود در برابر مشتريان به چنين درجه‌اي رسيده‌اند. خلاصه اين كه سرويس ميزباني سايت بدون پشتيباني، ارزشي ندارد.
طبيعتاً منطقي نيست كه به شركت‌هايي كه تلفن و يا آدرس مشخصي ندارند و تمام پشتيباني آنها تنها براساس ايميل است و يا حاضر نيستند مشكلات و يا سؤالات فني مشتريان خود را به صورت حضوري و يا تلفني پاسخگو باشند اعتماد كنيد.
همچنين بسيار خوب است كه از تعهدات شركت سرويس‌دهنده نيز مطلع شويد. يكي از مهم‌ترين آنها تعهد به قابل دسترس بودن سايت در اكثر زمان‌هاست كه اصلاحاً به آن uptime مي‌گويند. البته ذكر اين گونه تعهدات تنها در آگهي‌هاي تبليغاتي كافي نيست و اين موارد مي‌بايست در قرارداد نيز ذكر شود. شركت‌هايي كه از اطلاعات مشتريان خود نسخه پشتيبان تهيه مي‌كنند و در برابر امنيت و مشكلات فني سايت‌ها، خود را مسئول مي‌دانند، بهترين انتخاب‌ها هستند

6-1 : فرمول آيدا
واژه آيدا (AIDA) ترکيبي اختصاري، متشکل از حروف اول کلمات انگليسي Attention, Interest, Desire, Action است . بسياري از آگهي‌ها و صفحات وب موفق با پيروي از فرمول آيدا (AIDA) تهيه و تنظيم مي‌شوند،که بر اساس آن آگهي بايد:
1- توجه بيننده را جلب کند
2- رغبت و کشش ايجاد نمايد
3- آرزو يا خواست بيافريند
4- به کنش يا عمل منجر شود
متاسفانه در اغلب موارد طراحان آگهي فقط به بخش اول اين فرمول بها مي دهند، يعني مي‌کوشند به کمک حروف درشت يا با دوز و کلکهاي تصويري توجه بيننده را جلب کنند؛ در اين مورد کافي است به روزنامه‌ها و مجله‌ها نگاه کنيد تا به منظورم پي ببريد. بسياري از وب سايتها هم با گرافيک پر زرق وبرق و نوشته‌ها و تصاوير چشمک‌زن و تند از همين روش پيروي مي‌کنند . اين کارها مثل آنست که به طرف مشتري برويم، به صورتش زل بزنيم، شانه هايش را دو دستي بگيريم و به شدت تکان دهيم. به اينصورت توجه مشتري را جلب مي کنيم، اما بايد ازخود بپرسيم از ما خريد هم خواهد کرد؟ پس جلب توجه فقط قسمتي از کار است، نه همه آن!
اکنون خوب گوش کنيد تا روش موثرتري را براي تبليغ به شما معرفي کنم . . . روش درستي که در بيننده رغبت و کشش ايجاد مي‌کند و به فروش ختم مي‌شود. رمز کار اين است‌:
آگهي خود را مثل يک گزارش کوتاه تنظيم کنيد. به آن صورت کليشه اي ندهيد. از گرافيک پر زرق و برق، حروف کج و معوج، اشکال عجيب و غريب . . . يا هر چيز ديگري که براي بردن جايزه گرافيک تهيه شده است، دوري کنيد!
به بهترين حالت ممکن بيانديشيد. تصور کنيد گزارشگري مي‌خواهد کالا يا خدمات شما را بررسي کند و مطلبي درباره آن بنويسد؛ درجريان اين ‌بررسي شيفته محصول شما مي‌شود، بلافاصله پشت ميز مي نشيند و گزارش بلند بالايي مي‌نويسد که فروش شما را يکشبه به عرش ‌مي رساند. البته اين سناريو غيرممکن نيست، ولي معمولا" اينطور اتفاق نمي افتد! مي‌پرسيد چطور؟ خدمتتان عرض مي کنم . . .
خودتان را جاي آن گزارشگر بگذاريد! مثل او گزارش جانانه اي بنويسيد، در آن به مشخصات و امتيازات کالا يا خدمات مورد نظر اشاره کنيد و در پايان به مخاطبان بگوئيد که کجا و چگونه سفارش بدهند. فقط يادتان باشد وقتي‌که مقاله تمام شد به هيچوجه سعي‌نکنيد به آن شکل و شمايل آگهي بدهيد، هرگز‍! هرگز!
6-2: پنج قانون تبليغات اينترنتی
پنج قانون تبليغات در شبكه جهاني اينترنت گرچه هنوز درحال تغييرند ولي ستون فقرات داستان تبليغات در شبكه جهاني اينترنت امروزي را تشكيل داده اند. اين 5 قانون عبارتند از:
1 - قانون خيابان بن بست ; 2 - قانون دادوستد; 3 - قانون اعتماد; 4 - قانون كشش وارسال ; 5 - قانون بازار خالي .
1 - قانون خيابان بن بست
براساس اين قانون ، ساختن يك سايت در شبكه جهاني اينترنت مانند ساختن ويترين مغازه در يك بن بست است ، زيرا كسي از آدرس سايتها، به خودي خود خبر ندارد و بايدبنابه علتي با آدرس سايت شما آشنا شود و به آن مراجعه كند. پس اگر مي خواهيد مشتري به سراغ شما بيايد به دنبال دليلي براي آمدنش باشيد.
بسياري از مردم معتقدند كه اگر كسب وكاري را راه اندازي كنيد مشتري خودش به سراغ شما مي آيد. اما همان طور كه مي دانيد اين مطلب در اينترنت صادق نيست ومتاسفانه از آنجا كه نرم افزار فرانت پيج )FRONTPAGE( قابليت ساختن سايتهاي ظاهراحرفه اي را به همه مي دهد، تازه كارهاي زيادي بدون درنظرگرفتن يك برنامه بلندمدت تبليغاتی ، اقدام به ساختن سايتهاي اينترنتي مي كنند. ولي بايد درنظر داشته باشيم كه حتي اگر بهترين سايتها را طراحي كنيم ، تا وقتي كسي براي خريد به آنها رجوع نكند، اين سايتها فايده اي ندارند.
فكر مي كنيد چرا همه هنرمندان ميليونر نيستند؟ به اين دليل كه آنها تنها يادگرفته انددستاوردها و كارهاي هنري عالي ارائه بدهند اما چيزي درمورد تبليغات دستاوردهايشان نمي دانند.
لذا اولين سوالي كه قبل از ساختن سايت بايد از خود بپرسيد اين است كه چگونه مردم را وادار به بازديد از اين سايت كنيد؟
يك برنامه پيشنهادي براي تبليغات شما مي تواند به صورت زير باشد:
دو ماه تبليغ نشان شركت ، براي بالابردن اعتبار نام شركت ;
قرارگرفتن در فهرست موتور جستجوهاي كم اعتبارتر مانند هات بت )HOTBOT( واكسايت )EXCITE( در سه ماهه اول ;
قرارگرفتن در فهرست موتور جستجوهاي معروفتر مانند اينفوسيك )INFOSEEK(،لايكوس )LYCOS(يا آلتاويستا)ALTAVISTA(درسه ماهه دوم ;
ايجاد ارتباط با سازمانهاي مرتبط با صنعتي كه در آن هستيد و پرداخت براي ثبت نام درفهرست آنها;
مطرح شدن وسيع در سطح رسانه ها در سه ماهه سوم ;
انتشار يك روزنامه براي شركت در سه ماهه چهارم سال ، كه در آن هم اخبار داخلي شركت و هم اخبار مربوط به صنعت درج گردد. در اين زمان شما بايد شروع به جمع آوري آدرسهاي پست الكترونيك موردنياز كنيد.
شايد شما بتوانيد برنامه هاي تبليغات بسيار متفاوتي طراحي كنيد. اين مهم نيست .اما نكته اي كه بايد همواره درنظر داشته باشيد اين است كه براي حضور بازديدكنندگان تان بايد دليلي داشته باشيد. آيا مي دانيد چه چيزي در سايت باعث مراجعه مجدد بازديدكننده مي شود؟
1- محتوا.
محتواي خوب مي تواند ارتباط دوطرفه برقرار كند. لازم نيست سايتي بزرگ داشته باشيد بلكه مي توانيد بخواهيد با شما ارتباط برقرار كنند زيرا شما اطلاعات كاملي عرضه مي كنيد. وقتي در سايت خود خدمات عمومي عرضه مي كنيد، ناگهان درصدر خبرها قرارمي گيريد. نشريات و مجله ها شروع به مطرح كردن شما مي كنند و در سايت تان ترافيك ايجاد مي شود، پس براي آمدن بازديدكنندگان تان دليلي داشته باشيد.
2 - قانون دادوستد
يكي از واژه هاي مهم فرهنگ اينترنت كالاهاي رايگان است . قانون دادوستد مي گويد: بازديدكنندگان را با اهداي كالاهاي رايگان جذب سايت خود كنيد و سپس سعي كنيد كالاي ديگر به آنها بفروشيد.
اين همان سناريويي است كه در بسياري از فروشگاهها از آن استفاده مي شود. مثلامي گويند: >شال گردن پشمي رايگان براي 05 نفر اولي كه براي حراج يك روزه اسكي ، دراول دسامبر از مغازه ما ديدن كنند<. آنها اول مشتري را با كالاهاي رايگان جذب مي كنند وبعد سعي مي كنند چيزي به آنها بفروشند.
استراتژي ساده اين است : اول مردم را با دادن مقدار زيادي اطلاعات رايگان به سايت خود جذب كنيد. بعد آنها را از كالاها و خدمات خود آگاه كنيد. اين ريتم >دادوستد< رابخاطر بسپاريد. اين استراتژي موثر است ، ولي براي فروش ، شما بايد به قانون سوم مسلط شويد.

3 - قانون اعتماد
فرض كنيم كالاها يا خدمات شما به طور رقابتي قيمت گذاري شده اند و از كيفيت خوبي برخوردارند. بزرگترين سد راه شما براي فروش ، عدم اعتماد مردم است ، جلب اعتماد، روان كننده چرخهاي كسب وكار اينترنتي است . بدون جلب اعتماد، گردش چرخهاي كسب وكار شما با مشكل مواجه مي شود.
شهرت نشان تجاري (BRAND) يك فروشگاه ، ناشي از صدها برداشت ذهني مثبت است كه توسط امواج تبليغات پرهزينه ، ساخته شده اند. اين تبليغات ، اعتماد مردم به نشان تجاري را بالا مي برند. ولي اگر شما مالك يك كسب وكار كوچك هستيد، مسلماهزينه چنين تبليغاتي را نمي توانيد تامين كنيد. و حال اينكه شما مي توانيد از سايت اينترنتي تان براي جلب اعتماد مشتريانتان كمك بگيريد. همان طور كه مي دانيد سايتهاخيلي مورداعتماد مردم قرار نمي گيرند، زيرا در شخصيت حقيقي يا حقوقي شان ابهام وجود دارد. پس اولين كاري كه بايد بكنيد اين است كه اين ابهام را با دادن يك آدرس كامل و شماره تلفن برطرف سازيد و كسب وكار خود را در زمان و فضا، مستقر كنيد. اگردفتر و يا فروشگاهي داريد، عكسي از آن را در سايت خود بگذاريد و بهتر آن است كه عكس هايي از خودتان يا كاركنانتان را نيز در سايت قرار دهيد. حالا مشتري هايتان شما رابه جاي موجودي ناشناخته ، كه كسي نمي داند كجاست ، به ديد فردي واقعي مي بينند.
شما مي توانيد اعتماد مشتريانتان را ازطريق مختلف به دست آوريد. با فروش محصولات با ماركهاي شناخته شده ، با نشان دادن سياستهاي تحويل و پس گرفتن محصولاتتان ، با پيوستن به ارگانهاي شناخته شده ملي و يا با دادن برگه گارانتي براي محصول خود. شما اعتماد مشتريانتان را با نصب يك سيستم راهنماي مشتري پسند وبي واسطه و يك سرور امن LSSبراي معاملات توسط كارتهاي اعتباري به دست مي آوريد. شما اعتماد را با داشتن يك سايت طراحي شده به صورت حرفه اي )نه چيزي كه پسر نوجوانتان در تعطيلات آخر هفته ساخته است ( به دست مي آوريد. هرگاه شمااعتماد را ايجاد كنيد، فروش نتيجه مي دهد، همچنين مي توانيد اعتماد را با برقراركردن تماس هاي مجدد به دست آوريد كه ما اين مطلب را در قانون چهارم توضيح مي دهيم .

4 - قانون كشش و ارسال
چهارمين قانون تبليغات وب اين است كه افراد را به وسيله محتواي جذاب به سايت خود بكشانيد و بعد اطلاعات باكيفيت را به طور مداوم به آدرس پست الكترونيكي شان ارسال داريد.
سايتهاي اينترنتي به طور طبيعي موجوداتي بي تحرك هستند. سايتها هميشه منتظرمشتري مي مانند تا بعداز آمدنشان آنها را به مقصد موردنظر راهنمايي كنند.
سايتهاي اينترنتي مي كوشند با ارائه محتواي خوب ، مشتري ها را جذب كنند. پس ازجذب آنها نوبت پست الكترونيك مي رسد كه پيغامهاي موردنظر را به آدرس پست الكترونيك آنها سرازير كند. از آنجا كه هزينه جذب مشتري بسيار زياد است كسب وكارها نمي توانند برپايه يك بار فروش دوام بياورند. آنها نيازمند بازگشت دوباره مشتريان راضي خود براي فروشهاي پي درپي هستند. قانون كشش و ارسال اين ماموريت حياتي را انجام مي دهد.
در اين استراتژي شما نياز به فردي داريد كه نامه هاي الكترونيكي را براي بازديدكنندگان سايت ارسال كند.
5 - قانون بازار خالي
كسب وكـــارهاي بــــزرگ مـــاننWAL-MART, AMAZON.COM سرمايه ونفوذ لازم براي به دست آوردن تمام بخشهاي بازار را دارند. اما كسب وكارهاي كوچك براي موفق شدن بايد به سراغ بازارهاي خالي و يا بخشهاي خالي بازار بروند و آنها را به بهترين نحو پر كنند.
براي مثال شركت جاست بالز )HTTP://WWW.JUSTBALLS.COM( يك بازار خالي در فروش لوازم ورزشي ديد. به جاي اينكه لقمه بزرگتر از دهانش بردارد و انواع و اقسام لوازم ورزشي را بفروشد، به دنبال لقمه كوچكتر (توپ) رفت و بزرگترين فروشگاه توپ در اينترنت را ايجاد كرد. آنها توپهاي ورزشي ، توپهاي بدن سازي ، توپهاي اسباب بازي ووسايل مربوط به توپ را مي فروشند. شما در آنجا مي توانيد توپهاي بيسبال ، فوتبال ،واليبال و هرچه را كه بتوان نام توپ بر آن نهاد را پيدا كنيد. هدف آنها اين است كه وقتي شما درباره توپ فكر مي كنيد به ياد آنها بيفتيد.
براي سايت خود هدف فروش منحصربه فرد( UNIQUE SELLING PROPOSITION) تعيين كنيد. كليد اين نوع از بازاريابي هوشمندانه طبق قانون بازار خالي ، تهيه يك برنامه كسب وكار (BUSINESS PLAN) است كه هدف فروش منحصربه فرد شما را تعريف كند. اين هدف را بايد بتوان به خوبي در يكي دوجمله بيان كرد: وجه تمايز كسب وكار شما از ديگر رقبا چيست ؟ قسمتهاي خالي بازار كه شمابه دنبال پركردن آنها هستيد كجا بوده و شما چگونه قصد پركردن آنها را داريد؟
براي موفقيت در هر كسب وكاري شما بايد هدف فروش منحصربه فردتان را دقيقامشخص كنيد. با يك هدف فروش منحصربه فرد است كه مي توانيد موفق شويد و بدون يك هدف فروش منحصربه فرد متاسفانه سايت شما هيچ طالبي نخواهد داشت .
شايان يادآوري است كه قوانين مذكور همگي از اهميت يكسان برخوردارند. هريك از اين قوانين به تنهايي كارساز نيست بلكه مجموعه آنهاست كه مي تواند موفقيت شما رادر ايجاد يك كسب وكار اينترنتي تضمين كند. در عصر اينترنت ، تلاش كنيد تا قوانين بازي را بشناسيد و آگاهانه وارد ميدان رقابت شويد!





7-تبليغات ايراني در اينترنت
تاسيس و راه اندازي يک سايت در ايران هدفهاي مختلفي دارد. اطلاع رساني ، فرهنگ سازي ، معرفي محصول ، خدمات يا توانايي هاي شخصي و يا جمعي ، و حتي سرگرمي.
تمام کساني که سايتي را تاسيس مي نمايند به دنبال خواننده هستند و مطمئنأ براي جذب مخاطب فعاليتهايي را انجام مي دهند. تمام تلاش و هزينه ها و زحماتي که مي کشند ، ثمره اي جز تعداد مشخصي خواننده ندارد.
حال يا صاحب سايت براي اين خواننده برنامه اي دارد و خارج از دنياي اينترنت به دنبال هدفي مي گردد (به عنوان مثال تبليغ براي يک محصول که در بيرون از اينترنت به فروش مي رسد) و يا از روي علاقه اقدام به اطلاع رساني نموده است. در هر حال تنها حسني که بازديد يک خواننده از يک سايت براي صاحب آن سايت دارد ردپايي است که در برنامه هاي آمارگير از خود برجا مي گذارد.
متاسفانه ، اين ويزيتورها در ايران با وجود کثرتشان ، سود مالي چنداني براي صاحبان سايت ندارند و همين امر باعث کم محتوا تر شدن سايتهاي ايراني مي شود. در واقع در اغلب موارد سايتها هزينه هاي نگهداري سايت خود را نيز نمي توانند دربياورند و از جيبشان خرج مي نمايند.
عدم وجود پول الکترونيکي و نيز نبود پايه و اساس درست تجارت الکترونيکي در ايران باعث شده است که کمتر کسي براي تبليغات در اينترنت هزينه اي بپردازد. زيرا تبليغ در يک روزنامه معمولي به مراتب پرخواننده تر از اينترنت است. حتي در بسياري موارد تبليغات خدماتي که اصولا اينترنتي هستند و در تمام دنيا بدون وجود شرکت و يا دفتري و فقط از طريق اينترنت اداره مي شوند نيز در اينترنت ديده نمي شود ولي در تمام روزنامه ها شاهد آن هستيم. به عنوان مثال خدمات Hosting و يا Domain که يک سرويس کاملا اينترنتي است در ايران کمتر از طريق اينترنت فروش مي کند. و اين در صورتي است که در اغلب کشورهاي دنيا اين خدمات به صورت کاملا Online و فارق از بعد مسافتي به فروش مي رسند و به همين دليل ارائه کننده چنين خدماتي ترجيح مي دهد در اينترنت تبليغ کند تا در روزنامه محلي که فقط مخصوص يک مکان خاص است.

چه بايد کرد ؟

با توجه به اينکه افرادي که دسترسي به اينترنت دارند اغلب از قشر تحصيلکرده جامعه مي باشند و مطمئنا از سطح زندگي اجتماعي نسبتا مناسبي برخوردار هستند نوع تبليغات براي آنها با تبليغاتي که در روزنامه و تلويزيون و ديگر رسانه ها انجام مي شود متفاوت است. مطمئنا براي اجناس فرهنگي در اينترنت بهتر مي توان مشتري پيدا کرد تا در روزنامه. و با اين ديد که هزينه تبليغ در اينترنت بسيار پايين تر از روزنامه است و با نيم نگاهي به اين موضوع که اگر تبليغات اينترنتي در ايران جا نيافتد خواه نا خواه به زودي اغلب سايتهاي مفيد فارسي به تعطيلي مي انجامند ، و با پاگرفتن تبليغات در اينترنت شايد آهسته آهسته بستر تجارت الکترونيکي شکل بگيرد مي توان به تبليغات اينترنتي مثبت تر نگريست.
البته هر روز شاهد روي آوردن بيشتر افراد به تلبيغ در اينترنت هستيم ولي هنوز به آن مرحله نرسيده ايم که زمينه ساز يک تحول اساسي در اينترنت ايران باشيم
منبع: همایش تجارت الکترونیکی دانشگاه ازاد واحد نیشابور
تاليف : عليرضا گنجی
کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
مهدی صادقی کارشناس فناوری اطلاعات
استفاده با ذکر نام منبع بلا مانع می باشد
21/7/1385

هیچ نظری موجود نیست: