جستجوی این وبلاگ

سه‌شنبه، آبان ۰۲، ۱۳۸۵

واژه کایزن

واژه کایزن
معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران کارکنان و کارگران را در بر می گیرد: فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی، و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد . فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد. پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند. پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه می شود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود.
پروفسور دمینگ چرخه دمینگ را که یکی از ابزارهای مهم کنترل کیفیت جهت بهبود مداوم محسوب می شود را در ژاپن ارائه نمود که به PDCA هم مشهور است (plan – Do – check – Act) به معنای طراحی – اقدام به پیاده سازی کنترل نتیجه به آنچه در طراحی پیش بینی کرده بودیم و در نهایت اقدام اصلاحی جهت رفع نواقصات و خطاها. این سیکل دوباره تکرار می شود و محصول همیشه بهبود می یابد. البته این چرخه در اصل حول یک استوانه رو به بالا حرکت می کند چرا که محصولی که یک دور این چرخه را طی کرده اینک از نظر کیفی در رتبه بالاتری قرار دارد و نواقصاتش رفع شده اند.
انتظارات کایزنی:
در پروژه های کایزنی، از تمامی کارکنان انتظار می رود که در فعالیت های بهبود مستمر نظیر : 1- حذف فعالیتهایی که ارزش افزوده ای ندارد . 2- کشف روشهای بهتر کاری. 3- حل مسائل محیط کار شرکت جوینده. کایزن یک تئوری ایستا نیست بلکه مفهومی است که تفکری عملیاتی و اجرایی را القاء می کند.
مفهوم کایزن:
استراتژی "کایزن" مهمترین مفهوم در مدیریت ژاپنی و رمز موفقیت رقابتی ایت کشور است. کایزن به معنای بهبود پیوسته و مداوم، توان با مشارکت همه افراد در یک شرکت یا سازمان (مدیریت ارشد، مدیران، کارگران) می باشد. کایزن وظیفه ای همگانی است. راز ادراک تفاوتهای موجود میان روشهای مدیریتی در ژاپن وغرب، کایزن است. کایزن و نظام تفکر روندگرا در ژاپن، در مقابل نوآوری و نظام تفکر نتیجه گرا، رشد جهشی غرب قرار دارد. در فضای رقابتی امروز، تأخیر در بکارگیری آخرین تکنولوژی ها، مستلزم پرداخت بهایی سنگین است. همچنانکه شرکتهای ژاپنی آهسته ولی محکم حرکت می کنند و سرنوشت محتوم آنها پیمودن راه پیشرفت و ترقی است. در سایر کشورها نیز شرکت های برجسته ای وجود دارند که هدفشان ایجاد استانداردهای جدید برای کیفیت تولیدات و خدمات است. این تفاوتها ناشی از اختلافات ملیت نیست بلکه منوط به اختلاف در روحیه و طرز تفکر است. کشورها هم اکنون با بکارگیری کایزن و نوآوری، با بیشترین نرخ رشد در راه توسعه صنعتی گام بر می دارند.
{ماساكي‌ ايمايي ‌ : Massaki Imai}
وي‌ در 1930 در توكيو متولد شده‌ است‌ . بعنوان‌ مشاور تا بحال‌ بيش‌ از 200 سازمان‌ را راهنمايي‌ نموده‌ است‌ . در 198 موسسه‌ كايزن‌ را تاسيس‌ نموده‌ است‌ تا شركتهاي‌ غربي‌ را با مفاهيم‌ كايزن‌ ، سيستم‌ ها و ابزارها آشنا سازد . در همان‌ سال‌ كتاب‌ "كايزن‌ ،كليد موفقيت‌ در رقابت‌ ژاپني‌ " را تأليف‌ نموده‌ است‌ . او كايزن‌ را به‌ معناي‌ارتقاي‌ مستمر فرايندها ، بوسيله‌ تمام‌ كاركنان‌ و بدون‌ صرف‌ هزينه‌ هاي‌ زياد معرفي‌ نموده‌ است‌ و هدف‌ آنرا اطمينان‌ از روحيه‌ ارتقاي‌ مستمر و پذيرش‌ تغييرات‌ مداوم‌ از طرف‌ تمام‌ كاركنان‌ مي‌ داند . آقاي‌ ايمايي‌ معتقد است‌ كه‌ اغلب‌ سازمانها هنوز كيفيت‌ را معادل‌ هزينه‌ هاي‌ بالا مي‌ دانند . وي‌ مهمترين‌ چالش‌ مديريت‌ راارتقاي‌ كيفيت‌ و كاهش‌ هزينه‌ ها مي‌ دانند ، چون‌ آن‌ را خواسته‌ و انتظار مشتريهاي‌ امروزه‌ مي‌ داند .
او معتقد است‌ كه‌ مديريت‌ آمريكايي‌ همچنان‌ به‌ نتايج‌ توجه‌ داشته‌ و به‌ فرايندهاي‌ مركزي‌ و كليدي‌ كه‌ منجر به‌ارزش‌ افزوده‌ مي‌ شود توجه‌ مي‌ نمايند ، و اغلب‌ به‌ عوامل‌ محيطي‌ مانند مديريت‌ مالي‌ ، بازاريابي‌ و توسعه‌ و پژوهش‌ كه‌ در جاي‌ خود مهم‌ هستند توجه‌ مي‌ كنند . ايشان‌ اين‌ موارد را محل‌ ايجاد ارزش‌ افزوده‌ نمي‌ داند . او محل‌ واقعي‌ عمليات‌ و اجرا را گمبا (GEMBA) توصيف‌ مي‌ كند . او اعتقاد دارد كه‌ تمركز روي‌ امور مالي‌ نتايج‌كوتاه‌ مدت‌ را در پي‌ خواهد داشت‌ در حاليكه‌ در ژاپن‌ سيستم‌ اقتصادي‌ و نگرش‌ سهامداران‌ بيشتر روي‌ نتايج دراز مدت‌ متمركز گشته‌ است‌ .
آقاي‌ ايمايي‌ ويژگي‌ سازمانهايي‌ كه‌ در هزارة‌ جديد بقا خواهند داشت‌ را انعطاف‌ متناسب‌ با نوسانات‌ انتظارات‌ و ارتقاي‌ كيفيت‌ بهمراه‌ كاهش‌ هزينه‌ مي‌ داند . اغلب‌ مديران‌ كاهش‌ هزينه‌ ها را با قطع‌ هزينه‌ ها مترادف‌ مي‌دانند در حاليكه‌ آقاي‌ ايمايي‌ كاهش‌ هزينه‌ها را نتيجه‌ مديريت‌ بهتر هزينه‌ مي‌ داند
وي‌ چاره‌ پاسخ‌ به‌ نياز مشتري‌ را توام‌ با سود سازماني‌ برقراري‌ سيستم‌ "درست‌ بموقع‌ " مي‌ داند و براي‌ كسب‌موفقيت‌ در اين‌ سيستم‌ روش‌ گمبا ـ كايزن‌ را توصيه‌ مي‌ نمايد .
مهندسي‌ مجدد به‌ ارتقاي‌ ناگهاني‌ فرايندها و سازمانها گفته‌ مي‌ شود كه‌ روي‌ مناطق‌ محدودي‌ از مشكلات‌ در سازمان‌ توجه‌ داشته‌ و ارتقاي‌ محدودي‌ را در پي‌ خواهد داشت‌ . وي‌ معتقد است‌ كه‌ مهندسي‌ مجدد در فرايند تغيير سازمان‌ نقش‌ داشته‌ و در مواقع‌ معمولي‌ نتايج‌ ثابت‌ و كوتاه‌ مدت‌ در پي‌ خواهد داشت‌ . او مهندسي‌ مجدد را مانند نوآوري‌ مي‌ داند و براي‌ پيروزي‌ و بقا ،نوآوري‌ بايد هميشه‌ اتفاق‌ افتد ولي‌ تا بحال‌ اينچنين‌ نبوده‌ است‌ .نمي‌ توان‌ انتظار داشت‌ كه‌ مهندسي‌ مجدد در همه‌ زمانها اتفاق‌ افتد كه‌ در اينصورت‌ منجر به‌ فاجعه‌ مي‌ شود .كايزن‌ يك‌ فرايند ارتقاي‌ مستمر است‌ .
[1]
کایزن و کنترل کیفیت جامع (فراگیر) (TQM) هدف کنترل کیفیت جامع، بهبود کارائی مدیریت در تمامی سطوح است.
در راستای این هدف مباحث 9 گانه مورد توجه است که عبارتند از:
1- تضمین کیفیت
2- کاهش هزینه ها
3 - تحقق مقادیر تولید
4 - تحقق جدول زمانی تحویل
5 - ایمنی
6 - ساخت تولیدات جدید
7 - بهبود بهره وری
8 - مدیریت تدارکات
9- بازاریابی و فروش
کایزن و مدیریت: مدیریت از دو عنصر اصلی تشکیل یافته است. نگهداری و بهبود
نگهداری به فعالیت های تداوم بخش استانداردهای موجود در تکنولوژی، مدیریت و عملیات اطلاق می شود. بهبود نیز به تدابیری اطلاق می شود که برای بهبود این استانداردها بکار گرفته می شوند.
کایزن و نوآوری : بهبود یعنی کایزن و نوآوری. هر شرکت و یا سازمانی برای بقا و پیشرفت و رشد خود بایستی هم از کایزن و هم از نوآوری استفاده کند. کایزن به اصطلاحات جزئی بعمل آمده در وضع موجود از طریق تلاشهای بی وقفه. و نوآوری به اصلاحات کلی بعمل آمده در وضع موجود از طریق سرمایه گذاری وسیع در تکنولوژی یا تجهیزات جدید اطلاق می شود.
کایزن در برابر نوآوری: برای دستیابی به پیشرفت دو نگرش متفاوت وجود دارد: پیشرفت تدریجی (کایزن) و پیشرفت مبتنی بر جهش بزرگ (نوآوری) در مجموع شرکت های ژاپنی پیشرفت تدریجی را ترجیح می دهند و شرکتهای غربی به نوآوری اعتقاد دارند.
کایزن همراه با نوآوری: یکی از ویژگیهای جالب کایزن، عدم نیاز قطعی آن به تکنولوژی پیچیده یا آخرین دستاوردهای تکنولوژیک است. برای تحقق کایزن "عقل سلیم" همه آن چیزی است که مورد نیاز می باشد. در مقابل نوآوری اغلب به تکنولوژی بسیار و سرمایه گذاری عظیم نیاز دارد.
کایزن و QC (کنترل کیفیت): کایزن در کارگروهی بیانگر نگرش دائمی هسته های کنترل کیفیت و سایر فعالیتهای گروهی کوچک است که برای حل مسایل از ابزارهای آماری مختلف استفاده می کنند. این نگرش دائمی به اجرای کامل چرخه برنامه ریزی، اجرا، بررسی نتایج و عملیات نیاز دارد و مستلزم تلاش اعضای تیم در جهت تشخیص مسایل و هم در جهت شناخت علل و تحلیل آنها و نیز آزمایشات و ارائه راه حلهاست. این تلاش ها باید به تثبیت استانداردها و یا دستورالعمل های جدید منجر شوند.

[1] http://www.tbzmed.ac.ir/reform/TQM/PIONEER/Massaki%20Imai.htm
resarcher: mehdi sadeghi

هیچ نظری موجود نیست: