جستجوی این وبلاگ

سه‌شنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۸۶

پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور
پزشکی از راه دور به کاربرد فنآوری ارتباطات از راه دور با هدف ارائه و انتقال خدمات ودانش پزشکی گفته می شودو می تواند به سادگی گفتگوی تلفنی دو پزشک با یکدیگر در مورد یک بیمار یا به پیچیدگی استفاده از تکنولوژی ماهواره ای برای موارد دیگر باشد.
یک نوع از این فنآوری فرستادن تصاویر دیجیتال (عکسهای رادیولوژی،سی تی اسکن،ام.آر آی و یا اسلایدهای آسیب شناسی و یا بیماری پوستی)برای متخصص مربوطه در جهت کاهش هزینه های جابجائی و نیز جلوگیری از اتلاف وقت پزشک و بیمار می باشد.
استفاده از ویدیو کنفرانس برای مشاوره چهره به چهره نوع دیگری از آن است.وسایل متعدد قابل اتصال به کامپیوتر وجود دارند که پزشک را در انجام معاینات یاری دهد.
دانشکده پزشکی تگزاس از اولین مراکزی بود که ارائه خدمات پزشکی از راه دور را به ساکنین همان منطقه شروع کرد و ماهانه بالغ بر 400 بیمار را معاینه و درمان می کند.
فواید پزشکی از راه دور:
بخش بیشتری از جمعیت محروم شهری و روستایی تحت پوشش قرار می گیرند.مثلا انجام مشاوره ویدیوئی میان یک کلینیک روستایی با یک متخصص می تواند از انجام مسافرتهای اضطراری و صرف هزینه های هنگفت بکاهد.کنفرانسهای ویدیوئی همچنین فرصت جدیدی برای آموزش و ارزیابی کارورزان بهداشت روستایی فراهم می کند.
ارائه خدمات پزشکی در منزل از کاربردهای در حال گسترش پزشکی از راه دور است.
مراکز تحقیقات نظامی و بعضا دانشگاهی در حال توسعه ابزار ها ی روباتیک برای اجرای پروژه های جراحی از راه دورند.
موانع موجود:
در بسیاری موارد به پزشکان خارجی اجازه فعالیت داده نمی شود مگر اینکه مجوز رسمی دریافت کرده باشد.بسیاری از بیمه ها حاضر به پرداخت چنین هزینه هائی نیستند.ترس از بروز خطاهای پزشکی از دیگر موانع است.به عبارتی هنوز مهارتهای لازم جهت استفاده از این فنآوری به وجود نیامده است.خطوط تلفن موجود پهنای باند مناسب برای بسیاری از امکانات نهفته در این فنآوری را ندارند.

نتیجه:
قریب به 15 سال پیش تصور نمی کردیم ممکن است روزی تا این حد به ابزارهایی چون فاکس ،پست الکترونیک و...وابسته شویم.که در حال حاضر به مواردی معمول و پیش پا افتاده تبدیل شده اند.به همین صورت تصور اینکه در آینده ای نزدیک ملاقات با پزشکان با استفاده از فنآوری پزشکی از راه دور انجام پذیرد دور از ذهن نیست.

منبع:
http://telemedicine.blogfa.com/
محقق مهدی صادقی کارشناس فناوری اطلاعات
29/1/1386

هیچ نظری موجود نیست: