جستجوی این وبلاگ

چهارشنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۸۶

مدیریت استراتژیک (یک نگاه کلی )

مدیریت استراتژیک (یک نگاه کلی )
مدیریت استراتژیک عبارتست از جریان تصمیمات و فعالیت هایی که منجر به ایجاد کییا چند استراتژی موثر برای نیل به اهداف شرکت می گردد .که به وسیله ان مدیریت رده بالای موسسه عملکرد و جهت گیری بلند مدت سازمان را تعیین می کند مبنای مدیریت استراتژیک دیدگاه سیستمی و ابزار ان تفکر اقتضایی است ( مدیریت استراتژیک توجه اساسی به محیط و دگرگونی های ان دارد تا در ان تصمیمات مهم گرفته شود . )
مدیریت عالی سازمان باید وظایف زیر را انجام دهد :
1-تجزیه وتحلیل فرصت ها و تهدید ها و موانعی که در محیط خارجی وجود دارد
2- تجزیه وتحلیل نقاط قوت و ضعف سازمان در محیط داخلی
3- استقرار رسالت سازمان و ایجاد هداف ان
4- تدوین استراتژی هایی که با نقاط ضعف و قوت و نیز فرصت ها وتهدید های میطی منطبق باشد
5- اجرای استراتژیها
6- ارزیابی وکنترل استراتزیک به منظور اطمینان اط کسب اهداف سازمان
عناصر اصلی مدیریت استراتژیک
1- بررسی محیطی 2- تدوین استراتژی 3- اجرای استراتژی 4- ارزیابی و کنترل
تدوین استراتژی عبارتس از تعیین معموریت موسسه – شناسایی عواملی که در محیط خارجی سازمان را تهدید می کند یا فرصت هایی را به وجود می اورند –شناسایی نقاط قوت وضعف داخلی سازمان – تعیین هدف های بلند مدت – در نظر گرفتن استراتژی های گوناگون و انتخاب استراتژی خاص جهت ادامه فعالیت.
در یک سازمان بزرگ فعالیت هایی که در زمینه تدوین – اجرا وارزیابی استراتژی ها در سه سطح مدیریت ( سلسله مراتب سازمانی ) انجام می گیرد . که عبارتست از : سطح کل سازمان ، سطح بخش ها یا واحد های سازمان و سطوح میدانی .
کار اصلی مدیریت استراتژیک ان است که از زاویه ماموریت موسسه به سازمان نگاه کند .
اصل اساسی مدیریت استراتژیک این است که سازمان ها باید برای بهره جستن از فرصت های خارجی وپرهیز از اثرات ناشی از تهدیدات خارجی یا کاهش دادن انها در صدد تدوین استراتژی هایی براین .بدین دلیل شناسایی – نظارت وارزیابی فرصت ها و تهدیدات خارجی می تواند موفقیت سازمان را تضمین نماید . گاهی فراین انجام دادن تحقیق و گرد اوری و همگون ساختن اطلاعات خارجی را بررسی عوامل خارجی می نامند .
Strategic factor عوامل استراتژیک
عواملی که در اینده سازمان بیشترین تاثیر را دارند (نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصت ها ، و تهدید ها )
ضرورت اشنایی با مدیریت استراتژیک
درک جهان کسب و کار مستلزم اشنایی با مدیریت استراتزیک است . مدیریت استرتزیک به سازمان این امکان را میدهد که به شیوه های خلاق و نو اور عمل کند . این شیوه مدیریت باعث می شود که سازمان ابتکار عمل داشته باشد .و فعالیت هایش به گونه ای در اید که اعمال نفوذ نماید (نه اینکه تنها در برابر کنش ها واکنش نشان دهد ) وبدین گونه اینده خود را رقم بزند و اینده را تحت کنترل در اورد . مالکان شرکت های کوچک مدیران اجرایی روسا و مدیران سازمان های انتفاعی و غیر انتفاعی متوجه منافع ناشی از مدیرت استراتژیک شدهاند و چنین واقعیتی را پذیرفته اند .دلایل متعددی برای اگاهی مدیران اجرایی با مدیریت استراتزیک وجود دارد که بعضی از دلایل ان به شرح زیر است :
*اگر مدیریت استراتژیک به صورت سیستماتیک انجام شود باعث می شود که سازمان در مقابل تغییرات محیط غافل گیر نشود .
*مدیریت استراتژیک با تعیین اهداف بلند مدت جهت حرکت سازمان برای رسیدن به ان اهداف ، به زیر مجموعه ان سازمان ، انگیزش ، حرکت وهماهنگی می دهد .
*تجربه نشان داده است که مدیریت استراتژیک در سازمان ها،باعث موفقیت بیشتر ورضایت کارمندان بوده .
*مدیریت استراتژیک تصمیم گیری در موسسه را سیستماتیک می کند و این امر به علت ارتقای اگاهی مدیران صورت می پذیرد .
*مدیریت استراتیک به هماهنگی ، ارتباط بهتر و تخصیص مطلوب منابع در سازمان کمک می کند .
جنبه ترکیبی فناوری اطلاعات با سایر علوم نظیر تبلیغات ، بازاریابی مدیریت و ... باعث می شود تا برای انطباق و پیاده سازی هر چه بهتر فناوری اطلاعات در یک بخش تخصصی مثل واحد بازاریابی یا اموزش یک سازمان نیازمند مطالعه ، برنامه ریزی ، و اجرای پروژه های کوتاه مدت وبلند مدت می باشیم .
بنابراین مدیران علاوه بر توانایی سطح بالای علمی و اجرایی در زمینه دانش تخصصی مرتبط با بخش یا سازمان خود و اطلاعات مناسب در زمینه فناوری اطلاعات باید از قدرت و توانایی مناسبی برای برنامه ریزی و مدیریت فراین پیاده سازی و توسعه فناوری اطلاعات برخوردار باشند . با این دیدگاه مدیران دقیقا می دانند که چه چیزی را در چه مکانی ، در چه زمانی و با چه کاربردی می خواهند و از این طریق در سرمایه و وقت سازمان صر فه جویی خواهند کرد . برای دستیابی به دیدی کلی ، روشن و با منطق اینده نگر لازم است تا تعریف در ستی از نیازهای سازمان و برنامه های اتی ان صورت بگیرد و سپس با مکتوب کردن انها به سازمانها و شرکت های مختلف ارایه دهنده سرویس ها امکان دهیم تا پیشنهادهای خود را بر اساس نیاز های سازمان تهیه و در اختیار ما قرار دهند .
+ نوشته شده در جمعه سیزدهم مرداد 1385ساعت 7:34 قبل از ظهر توسط ستاره
GetBC(7);
آرشیو نظرات
مدیریت
مدیریت یک علم است و این علم از یک منطق و سیستم تبعیت می کند که رفتارهای مدیر تابع ان سیستم است ونه بالعکس .

ویژیگی های مدیریت و رهبری
مهمترین و شاخص ترین ویژگی و قابلیت های مشترک جهت سطوح رهبری و مدیریتی عبارتند از :
1- برخورداری از رویکرد استراتژیک و نگاه سیستمی به موضوعات
2- دارای اعتمماد به نفس و برخوردار از توان خود مدیریتی
3- برخورداری از روحیه ریسک پذیری
4- پایداری در انجام امور جهت حصول نتیجه
5- توجه به توسعه و توانمند سازی نیروی انسانی
6- برخورداری از توان ارتباط موثر
7- توان درک شرایط بازار و برخوردار از شم تجاری
رعایت اصول اخلاقی و برخوردار از خصیصه درستکاری

اعتماد به نفس احتساط عقلانی –هدفمند بودن و جسارت تصمیم گیری وتصمیم سازی از جمله مسایلی است که می تواند مهارت های مدیریتی را به بلوغ برساند . مدیر می تواند با کارهایی مثل :
تنظیم رویه ها (برای کارهای تکراری ) / بودجه ریزی و کنترل با ایجاد سیستم بودجه بندی و کوشش برای پیش بینی فروش و گردش وجوه در اینده ، در واقع در مدتی کوتاه برای بلند مدت تصمیم بگیرد و وقت خود را ازادتر کند و فرصت لازم برای تفکر در زمینه برنامه ریزی بلند مدت برای او فراهم شود .

برنامه ریزی بلند مدت دو مفهوم دارد :

* مفهوم اولیه عبارتست از پیش بینی بازار و ارزیابی فرصت ها و تهدید های محیطی اینده و توانایی های موسسه از یک طرف و تعیین محتمل ترین حالت برای اینده ( رکود ، تورم و . . .) از طرف دیگر .
ولی اگر حالت پیش بینی شده رخ ندهد همه برنامه های موسسه به هم ریخته وتمامی برنامه ها تحت تاثیر قرار می گیرد مثلا اگر پیش بینی رکود باشد و رونق پیش بیاید هیچ برنامه ای برای ان وجود نخواهد داشت .

*مفهوم ثانویه برنامه ریزی بلند مدت بر مبنای مقتضیات و موقعیت های متفاوت است .
که ابتدا همه حالت ها (تورم – رکود و... ) برای اینده پیش بینی می شود و سپس با توجه به امکانات شرکت برای هر موقعیتی یک راه حل در نظر رفته می شود تا در صورت وقوع هر کدام از حالت ها از برنامه های تهیه شده مناسب ترین انه انتخاب و با توجه به مفهوم ثانویه برنامه ریزی بلند مدت وضعیتی به دست می اید که به ان برنامه ریزی استراتژیک می گوییم . در برنامه ریزی استراتژیک تصمیمات مهم و اساسی مطرح می شود .
محقق:مهدی صادقی کارشناس فناوری اطلاعات

هیچ نظری موجود نیست: