جستجوی این وبلاگ

جمعه، خرداد ۰۴، ۱۳۸۶

بسياري از اهداف WSIS محقق نشد

بسياري از اهداف WSIS محقق نشد
پروفسور معتمدنژاد- هر سال 27 ارديبهشت‌ماه به نام ارتباطات گرامي داشته مي‌شود اما به دليل حركت جهان به سوي جامعه‌ اطلاعاتي در دو سال اخير از اين روز به نام جامعه‌ اطلاعاتي نيز ياد مي‌كنند؛به اين بهانه، پاي سخنان دكتر كاظم معتمدنژاد - پيشروي علم ارتباطات ايران - نشستيم؛ او سال‌هاي بسياري را با نام ارتباطات گذرانده است و دغدغه‌ امروزش شکل‌گيري جامعه‌اي مبتني بر معرفت و دانش يا بهتر بگوييم جامعه معرفتي است.
كاظم معتمدنژاد در با بيان اين که روز 27 ارديبهشت‌ماه‌، ده‌ها سال است به مناسبت روز تاسيس اتحاديه‌ي بين‌المللي تلگراف كه از سال 1932 به نام اتحاديه‌ي بين‌المللي ارتباطات دور فعاليت مي‌كند، به عنوان روز جهاني ارتباطات دور شناخته شده است، اظهار كرد: اما در حدود دو سال پيش در دومين مرحله‌ي اجلاس جهاني سران درباره‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي، كشورهاي حاضر در اين كنفرانس تصميم گرفتند نام اين روز را تغيير دهند و به نام روز جهاني جامعه‌ي اطلاعاتي نام‌گذاري كنند.
او افزود: اجلاس جهاني سران درباره‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي كه در دو مرحله‌ و در دو كشور مختلف برگزار شد، از جمله رويداد‌هاي مهم عرصه‌ي اطلاعات، ارتباطات و دانش در چندين سال گذشته بود كه شركت كنندگان در اين دو مرحله و صاحب‌نظران اين حوزه به دست‌آورد‌ها و نتايج اسناد مصوب آن اميدوارند تا اين نشست‌ها بتوانند راه‌هاي ورود تمام مردم جهان به يك جامعه‌ي اطلاعات محور را هموار كنند.
وي ادامه داد: در سال 1998 در كنفرانس نمايندگان عالي دولت‌هاي عضو اتحاديه‌ي بين‌المللي ارتباطات دور در (مينياپليس) آمريكا تصميم گرفته شد كه اجلاس جامعه‌ي اطلاعاتي در دو مرحله‌ و با شركت دولت‌ها، بخش خصوصي، جامعه مدني و سازمان‌هاي بين‌المللي برگزار شود.
وي افزود: در ميان كنفرانس‌هاي جهاني كه پيش از اين تشكيل شده بود، اين اجلاس نخستين نمونه‌اي است كه در طي دو مرحله برپا شده است. همچنين در اجلاسيه‌هاي عالي قبلي تنها نمايندگان دولت‌ها شركت مي‌كردند، اما در اين اجلاس علاوه بر دو مرحله‌اي بودن، چهار گروه «نمايندگان دولت‌ها»، «بخش خصوصي»،«جامعه‌ي مدني» و« سازمان‌هاي بين المللي»، حضور داشتند.
به عقيده وي در اين دوره با توجه به نقش مهم تكنولوژي‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات و فرا رسيدن عصر اطلاعات اين اجلاس از اهميت فراواني برخوردار بود.
او يادآور شد: نخستين مرحله‌ي اجلاس سران درباره‌ي جامعه‌ي اطلاعاتي كه يكي از مهم‌ترين رويدادهاي بين‌المللي سال‌هاي آغاز هزاره‌ي سوم و شروع قرن 21 ميلادي به‌شمار مي‌رود، با صدور يك اعلاميه‌ي اصول و يك برنامه‌ي عمل كه در پايان نشست‌هاي سه روزه‌ي آن (10 تا 12 دسامبر 2003)،‌ به تصويب رسيد، بسياري از هدف‌هاي آرماني نظم نوين جهاني اطلاعات و ارتباطات را كه در مباحثه‌هاي بين‌المللي پر سر و صداي اجلاس‌هاي كنفرانس عمومي يونسكو در دهه‌هاي 1970 و 1980 مورد مناقشه قرار داشتند، طرف توجه قرارداد و راه همكاري كشورهاي توسعه يافته و توسعه نيافته براي پيشبرد گسترده‌ فن‌آوري‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات و كاربرد هر چه بيش‌تر اين فن‌آوري‌ها در جهت توسعه اقتصادي، اجتماعي، ‌سياسي و فرهنگي كشورمان را هموار كرد.
معتمدنژاد ادامه داد: در اين اجلاس ‌176 كشور جهان، با حضور 54 تن از روساي‌ جمهور، نخست وزيران و 89 نفراز وزرا و همچنين عده‌اي از سفرا و نمايندگان سياسي آن‌ها، شركت داشتند. علاوه بر نمايندگان رسمي كشورها، براي اولين بار در اين اجلاس بزرگ جهاني، نمايندگان تعدادي از مؤسسات بازرگاني خصوصي و نمايندگان تعداد زيادي از سازمان‌هاي غيردولتي وابسته به جامعه‌ي مدني كشورها نيز حضور يافته بودند.
او افزود: مجموع اعضاي هيأت‌هاي شركت كننده در نشست‌هاي اين كنفرانس عالي، حدود 12 هزار نفر،‌معرفي شده‌اند و در اين مورد به ارقام بالاتر مانند 15 هزار نفر و حتي 20 هزار نفر هم اشاره گرديده است. علاوه بر آن‌ها، پنج هزار نفر نيز به عنوان كاركنان و همكاران اداري و اجرايي اجلاس جهاني ياد شده، در كنار 300 تن از مديران و مسؤولان «اتحاديه‌ي بين‌المللي ارتباطات دور»، به برگزاري آن كمك مي‌كردند.
وي ادامه داد: به موجب يكي از آخرين گزارش‌هاي يوشيو اوتسومي - دبير كل پيشين اتحاديه‌ي بين‌المللي ارتباطات راه دور»، ‌به برگزاري گردهمايي‌هاي مقدماتي و تداركاتي «اجلاس جهاني سران درباره‌ي جامعه اطلاعاتي» بيش از هفت هزار صفحه متون مختلف، شامل گزارش‌ها، صورت جلسه‌ها و سندهاي ديگر، تهيه و تدوين شده بودند و مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته بودند.
پير علم نوين ارتباطات ايران عنوان کرد: در اجلاس تونس «46 نفر از روساي دولت‌ها و معاونان آن‌ها»،« 197 نفر از وزراء و معاونان آن‌ها» و در مجموع پنج هزار و 857 نفر شركت كننده از 174 كشور از جمله اتحاديه اروپايي حضور داشتند.
اين استاد ارتباطات به برنامه‌ها و رويدادهاي جانبي اجلاس اشاره كرد و گفت: در مجموع 308 رويداد جانبي در قالب نشست‌ها و فعاليت‌هاي نمايشگاهي مختلف برگزار شد و علاوه بر آن نيز 33 كنفرانس مطبوعاتي با حضور بيش از 19 هزار شركت كننده در روزهاي 16 تا 18 نوامبر برپا شد.
وي خاطر نشان كرد: در طول اجلاس هشت جلسه‌ي عمومي‌ با حضور نمايندگان دولت‌ها و بخش خصوصي جامعه‌ي مدني و سازمان‌هاي بين‌المللي برگزار شد و در نهايت در آخرين جلسه، دو سند مهم شامل (تعهد تونس) و (دستور كار تونس براي جامعه اطلاعاتي) به تصويب رسيد.
او خاطر نشان کرد: شكاف ديجيتال و نابرابري بين كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه از لحاظ ساختارهاي ارتباطي، دسترسي به اطلاعات و استفاده از تكنولوژي نوين اطلاعات و ارتباطات براي كشورهاي در حال توسعه از مهم‌ترين موضوعات مطرح شده در اين اجلاس دو مرحله‌اي بود.
معتمدنژاد تصريح کرد: در دو سال اخير پس از برگزاري اجلاس جامعه‌ي اطلاعاتي در ژنو براي تعقيب و اجراي موارد مندرج در اعلاميه‌ي اصول و برنامه‌ي عمل، دو سند ديگر با عنوان تعهد تونس و برنامه‌ي كار جامعه‌ي اطلاعاتي در اجلاس تونس به تصويب رسيد و به اين ترتيب اين مصوبات چهار گانه هدف‌هاي مشتركي را دنبال مي‌كنند كه بايد تحقق پيدا كند.
او با بيان اينکه به اين كه در يك سال و نيم گذشته با كمك دبيرخانه‌ي سازمان ملل متحد، شوراي اقتصاد و اجتماعي اين سازمان، يونسكو و اتحاديه‌ي بين‌المللي ارتباطات دور و برنامه‌ي ملل متحد براي توسعه، كوشش به عمل آمد تا كشورهاي دنيا براي پي گيري مصوبات wsis ترغيب شوند و آن‌ها را به مرحله‌ي اجرا درآورند، گفت: به همين منظور يازده خط عمل مصوب در wsis مورد تاكيد بيشتري قرار گرفته است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه تصريح کرد: براي دنبال كردن اين خطوط عمل‌ يازده گانه قرار شده است تا نهادهاي بين‌المللي مانند دبيرخانه‌ي سازمان ملل متحد، شوراي اقتصاد و اجتماعي سازمان ملل، يونسكو و اتحاديه‌ي بين‌المللي ارتباطات دور و برنامه‌ي ملل متحد براي توسعه، هماهنگي‌ها و كمك‌هاي لازم را انجام دهند،‌ به همين جهت در طول ماه‌هاي اخير جلساتي در پاريس و ژنو براي پيگيري اجراي خط عمل‌ها تشكيل شده است كه بسياري از كشورهاي دنيا گزارش خود را در مورد پياده كردن اين خط عمل‌هاي يازده‌گانه ارايه كرده‌اند.
او افزود: در حال حاضر از 24 ارديبهشت تا چهار خرداد ماه جاري به مدت 11 روز براي دومين بار نمايندگان سازمان‌هاي هماهنگ كننده‌ي اجراي خط عمل يازده‌گانه در ژنو اجتماع كرده‌اند تا گزارش‌هاي كشورهاي جهان را مورد بررسي قرار دهند تا بر اساس تجربيات مشترك بتوانند براي آينده در راه تحقق مصوبات ژنو و تونس گام بزرگ‌تري بردارند؛ چرا كه انتظار مي‌رود هر چه زودتر اقدامات جدي در اين زمينه صورت گيرد. پير علم نوين ارتباطات ايران در پايان ابراز اميدواري کرد: اگرچه در بسياري از زمينه‌ها مانند كاهش شكاف ديجيتال،‌ كمك مالي به تحقق سياست‌ها و برنامه‌هاي كاربرد تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات به كشورهاي در حال توسعه،‌ راهبري اينترنت توافق تازه‌اي صورت نگرفته، اما مي‌توان اميدوار بود كه با توجه به تصميم قاطع سازمان ملل متحد به پيگيري موضوع تحقق هدف‌هاي مندرج در خط عمل‌هاي يازده‌گانه در سال آينده اين كوشش‌ها ادامه داشته باشد. زيرا سازمان ملل متحد در تلاش است همه كشورهاي جهان و در حال توسعه را تشويق و ترغيب كند تا براي پيش‌برد هدف‌هاي مورد نظر و تحقق خط عمل‌هاي مذكور كوشش‌هاي بيش‌تري انجام دهد و اميدواريم کشور ما نيز در اين ميان گام اساسي در جهت حرکت به سوي جامعه‌ي اطلاعاتي بردارد.

هیچ نظری موجود نیست: