جستجوی این وبلاگ

جمعه، خرداد ۱۸، ۱۳۸۶

رويكرد موضوعي در به روزآوري شبكه اي و قطعات


نویسنده محسن بلیغی
۱۳ خرداد ۱۳۸۶
رويكرد موضوعي يك راهكار ابتكاري در برنامه ريزي استفاده از كامپيوتر است كه بر كاهش هزينه هاي ساخت و نگهداري سيستم هاي اطلاعاتي تاكيد دارد.موضوعيت اين تكنولوژي توسعه نرم افزارهايي كه مي تواند به اشتراك گذارده شود و يا خريداري و يا استفاده مجدد گردد را بصورت خود توسعه اي امكان پذير مي سازد.
اين اطلاعات ساختار يافته مي تواند براي مقاصد متفاوتي در يك سيستم اطلاعاتي سازماني بصورت مجزا و يا در يك شبكه جهاني سيستم اطلاعاتي مورد استفاده قرار گيرد. همچنين اين تكنولوژي توانايي توسعه مونتاژ سيستم هاي اطلاعاتي را كه بصورت جزيره اي و اتفاقي انجام مي شود را دارا مي باشد كه اين مورد در يك فرآيند سريع و ارزان قابل انجام است.كاربرد اين تكنولوژي در برنامه ريزي با رويكردي موضوعي، بانكهاي اطلاعاتي و سيستم هاي عملياتي مي باشد و از كاربردهاي ديگر اين رويكرد موضوعي توسعه قطعات و خدمات شبكه اي است كه تمامي آنها بر پايه بخشي از رويكرد موضوعي تكنولوژي و قابل ارائه مي باشد «توضيحات بيشتر در فصل 14»كامپيوتر هاي خود سازندهگروه IBM در حال توسعه كامپيوترهايي است كه كامپيوترهاي خودساز ناميده مي شوند و آنها قادرند كه در صورت نياز به ترميم خود بپردازند.در ابتدا اين كامپيوترهاي اليزا «eliza» ناميده شد و آن يك ابركامپيوتر بزرگ بود كه در مركز بين المللي براي تحقيقات فضايي در زير آسماني آبي نصب و راه اندازي گرديد قدرت محاسباتي آن دو تريليون محاسبه در ثانيه بود كه يقيناً قدرتمندترين كامپيوتر جهان است و قادر است در صورت نياز خودش بدون دخالت انسان ترميم كند و يا بهبود بخشد «براي جزئيات بيشتر ون 2003 را ببنديد»كامپيوترهاي كوانتوميمحققان در تلاش اند با استفاده از حالت بنيادي كوانتوم كامپيوترهاي محاسب توليد كنند كه اگر اين موفقيت حاصل گردد كامپيوترهاي كوانتومي صدها بار پرسرعت تر از سريعترين كامپيوترهاي موجود امروزي پا به عرصه وجود مي گذارد.
نانو تكنولوژيدر آينده اي نه چندان دور ما شاهد سوپر كامپيوترهاي سريع ملكولويهستيم كه ساختار كريستالي اين كامپيوترهاي مورد انتظار آينده بسيار ظريف و كوچك خواهند بود بطوري كه آنها قادرند در درون لباسهايمان نيز جاسازي گردند. از مزيتهاي آنها اين است كه با انرژي و نيروي اندكي قابليت ذخيره سازي بالايي خواهند داشت و آنها از خطراتي نظير ويروسهاي كامپيوتري، شكستگي و ساير عوارض ايمن خواهند بود.
كامپيوترهاي توزيعي شبكه شده: تكنولوژي كامپيوترهاي توزيعي شبكه شده بسرعت در حال گسترش است اين كامپيوترها كاربران را قادر مي سازد تا با ديگر كاربردها و بانك هاي اطلاعاتي در هر نقطه اي از سازمان و يا هر جاي ديگري با استفاده از اينترنت و شبكه داخلي اينترنت دست يابند. بنياد و پايه چنين شبكه هاي پرقدرتي چيزي است كه امروزه قانون متكاف ناميده مي شود روبرت متكاف يك صاحب نظر در شبكه هاي كامپيوتري است كه تئوري اش باعث توسعه قوانين شبكه اي از خطي به مربع عددي براي كاربران و يا گره هاي شبكه گرديده است.بنابراين اگر تعداد كاربران افزايش يابد براي مثال از عدد 2 به عدد 10 ارزش حجمي شبكه از 22 به 102 يعني 100 برابر افزايش مي يابد «يعني 25 برابر » بنابراين با حدود 350 ميليون كاربر اينترنت ارزش حجمي شبكه به عدد نجومي 2(350ميليون) بالغ مي گردد.
يكي نيز در سال 1999 در آنچه كه امروزه بسط كلي در قانون متاكالف ناميده مي شود دريافت كه ارزش حجمي شبكه اينترنت واقعاً خيلي بيشتر است.دليل او نيزبر اين مبنا استوار بود كه در قانون متاكالف بر اساس 2n بود كه بر ايده و توانايي شبكه تلفن شهري بنا نهاده شده بود كه برقراري اتصال بصورت نقطه به نقطه برقرار مي گرديد در صورتي كه ما در شبكه اينترنت نياز داريم كه چندين ارتباط بين كاربران داشته باشيم.بنابر نظريه كلي ارزش حجمي بالقوه در شبكه اينترنت nn است كه بسيار عدد بزرگي است.اساس تكنولوژي هاي شبكه ها بر اساس توسعه وجودي IT است كه ما در اين زمينه بحث خواهيم كرد. و ما نگرش تازه و نويني به جايگزيني ها و نوآوري هاي اساسي تكنولوژي هاي شبكه اي نيز خواهيم داشت.
اينترنت و شبكه از حدود 50 ميليون كاربر اينترنت در سال 1997 ، تعداد كاربران در سال 2007 به 750 ميليون نفر خواهد رسيد. عملكرد تجهيزات بي سيم به اينترنت و تلويزيونهاي يكپارچه و كامپيوترها براي راهيابي اينترنت به هر خانه، بازار، مدرسه و درون سازماني كمك خواهد كرد و شاهراه اطلاعاتي كامل خواهد شد.اين شبكه ها بر اساس فيبر نوري و ساختار بي سيم خواهد بود كه با توسعه اين شبه ها شيوه هاي رايج زندگي، يا ديگري و كسب و كار تمامي كاربران را اينترنت در سطح كشورها تغيير خواهد داد.
سنگاپور نخستين كشوري است كه اين شاهراه اطلاعاتي در آن نصب گرديده است و شهرهاي ماوي هاوي نخستين ارتباط بي سيمي اينترنتي در تمامي ايسلند است.
اينترنت و اكسترانت همزمان با رواج و توسعه شبكه اينترنت استفاده از شبكه اينترنت نيز براي اتصال كاربران درون سازمان نيز بسرعت رواج يافت كه اين امر با پذيرش و اعتماد بيشتر به اينترنت و با توجه به پشتيباني نرم افزاري و سخت افزاري استاندارد شده كاملاً منطقي است.با فرض استفاده از اينترنت براي ارتباطات داخلي سازمان بعلاوه توسعه اينترنت همگام با اينترنت كه مجموع اين دو امروزه اكسترانت ناميده مي شود يك سيستم فراسازماني پر قدرت براي ارتباطات و همكاريها ايجاد مي گردد.
كامپيوترهاي سيار براي خريدهاي سيار با بوجود آمدن وسايل بي سيم امروزي تكنولوژي خريدهاي سيار نيز مطرح گرديده است.و اين از كاربردهاي بازرگاني كامپيوترهاي سيار و در شبكه هاي سيار با امكانات بي سيم است «فصل 6 را ببينيد»ميل و علاقه شديد براي موضوعيت خريدهاي سيار بوجود آمده است زيرا مطابق با يك تحقيقات صنعتي همانطوريكه انتظار مي رود تعداد وسايل ارتباطي مانند موبايل تا سال 2004 به 4/1 ميليون رسيده است.درآينده نزديك اين وسايل مي تواند به راحتي به اينترنت اتصال يابند بديهي است كه اين توانايي ها توسعه مي يابد و در هر مكاني كاربردهاي فراواني خواهد داشت «ببينيد ساده 2002» براي مثال خريد سيار اطلاعات محلي را در هر مكاني براي خريد مشتري نياز دارد در اختيار او قرار خواهد داد. و اين مزيت و بهره مندي آتي براي مشتريان خواهد بود.اين موضوع نه تنها براي مشتريان خيلي مهم است بلكه براي بازرگانان نيز بسيار حائز اهميت است زيرا اين موضوع مشتري را قادر مي سازد كه در آن واحد هر خريد مورد نياز را انجام دهد. اين كاربردهاي بي سيم خريدهاي محلي را ايجاد و تقويت نموده است. « براير جزئيات بيشتر فصل 6 را ببينيد»
كامپيوترهاي توزيعييقيناً ارتباطات بهم پيوسته شبكه هاي بي سيم و خريدهاي آني باعث گسترش كامپيوترهاي توزيعي در ف اي كسب و كار خواهد شد و تجهيزات كامپيوتري نظير كامپيوترهاي شخصي ، تجهيزات ديجيتالي شخصي و بازيهاي كامپيوتري كه امروزه در اختيار ماست بما اين امكان را مي دهد در هر مكاني به يافته ها و اخبار جهان كامپيوتري دست يابيم.بديهي است ارتباطاتمان با كامپيوترهاي توزيعي اساساً با ارتباط مان با كامپيوتر بيشتر و بيشتر توسعه خواهد يافت.كامپيوترهاي توزيعي چيزهاي جديد بسياري را در بر خواهد گرفت نه آن چيزي را كه ما اكنون از كامپيوترها مي دانيم «فصل 6»امروزه فضاهاي فيزيكي در تاثير متقابل انسان و كامپيوتر كمتر مورد توجه قرار مي گيرد اما امروزه تجهيزات كامپيوتري جديدي در راهند كه در بخشي از مبل، ديوار، لباس قابل جداسازي است. پس بايد به فضاهاي فيزيكي نيز توجه لازم انجام پذيرد.پيشرفتهاي سريع در تكنولوژي شبه اتصالات ، طراحي هاي كم مصرف، تكنولوژي هاي بي سيم جهت كامپيوترهاي ساده و بدون مزاحمت بكارگيري خواهد شد و كامپيوترهاي پيشرفته امروزي براي تسلط بر محيط آماده مي گردد.جمع بندي پايانيموبايل و كاربردهاي بي سيم كامپيوترهاي سيار امروزي كاربردهاي گوناگوني دارند نظير توانايي ارتباطات شخصي سيار نظير وسايل ديجيتالي شصي، تلفن هاي همراه، شبكه هاي ارتباطي و كاربردهاي آن
فراهم آوردن مكالمات بهنگام براي مثل پرسنل فروشنده در هر مكاني با وارد كردن سفارش اخذ شده مناسب و همچنين شارژ كارتهاي اعتباري با بكارگيري كامل و فراهم آوردن مكالمات.مجموعه بانكهاي اطلاعاتي سيار براي مثال فروشندگان مي توانند با استفاده ازاتصال به شبكه هاي سيار اقلام قابل دسترس را كنترل كنند و يا سفارشات را مستقيماً از سايت مشتري دريافت نمايند.
حمل سريعشبيه كنترل ترافيك هوايي، خودروهاي اجاره اي، تحويل تجهيزات ، قطارها، تاكسي ها، سواري و كاميون
كاربردهاي خطوط پيشرو ITبجاي وارد كردن مداوم داده هاي تكراري آنها از زنجيره ارزش بوجود آمده استفاده مي گردد يك سري از فعاليت هاي تجاري، با ايجاد ارزش افزوده محصول و خدمات براي شركتها از طريق ارتباطات الكترونيكي وارد سيستم مي گردد.
خريدهاي سياركاربران وسايل بي سيم مي توانند از اينترنت استفاده نمايند و با فراهم آوزدن مجموعه اي از اطلاعات در هر مكاني تصميم به خريد و فروش بگيرند.پشتيباني ارتباطات بي سيم از كاربري كامپيوترهاي سيار با كمترين هزينه با استفاده از كابلهاي ارتباطي ادارات موقتي مي توانند سريعاً با استفاده از شبكه ارتباطي بي سيم بوجود آيند و توسعه يابند.ارتباطات بي سيم در ادارات محلي كه اغلب داراي مشكلات فراواني در محيط كسب و كار بوجود آورده است. نصب اتصال بي سيمي با استفاده از شبكه محلي «LAN» با كمترين هزينه ماهيانه
در اينجا به فرصتهاي بوجود آورنده توسط كاربري موبايل و بي سيم در صنايع كشور اشاره مي كنيم نظير:خرده فروشي كاربري خرده فروشي با توجه به ميزان ذخيره و پريود تغييرات جانمايي در انبارها بخوبي موفقيت آميز بوده است. همچنين فروشندگان خرده فروشي مي توانند به موجودي انبار اتصال يابند و حتي خلاصه فروش در سطح خرده فروشي را با استفاده از كامپيوترهاي شخصي و تلفن دريافت نمايند.
سيستم توزيعي شبكه هاي بي سيم براي مكان و مقدار موجودي انبارها با كامپيوترهاي شخصي همچون براي تحويل وضعيت سفارش و به روز آوري با استفاده از كامپيوترهاي شخصي در داخل كاميونت توزيع بكارگيري مي گردد.
خدمات فروش منطقه ايكامپيوترهاي سيار مي توانند براي توزيع و پشتيباني بموقع از سفارش در سايت مشتري و ارائه انواع خدمات فروش عمل نمايد.
توليد در كارخانجاتكاربري بي سيم و كامپيوترهاي سيار در سيستم كنترل كميفيت در كف كارگاه باعث افزايش انعطاف پذيري در شروع بكار اوليه توليد مي گردد.
آمبولانس / بيمارستانپرستاران و پرسنل آمبولانس داده هاي ثبت شده و بيماران و نتايج آنرا ارسال نمايند و در رسيدن سريع به بيمار و موقعيت مكاني مي تواند كمك كند.
تحصيلات كاربري در يك پايلوت فراهم شده از دانش آموزان با كامپيوترهاي شخصي در يك سالن كنفرانس با شبكه بي سيم براي انجام امتحان با ارائه داده ها و پشتيباني گرافيكي كنفرانس بصورت بهنگام « ببينيد فصل آخر فصل يكساني كيس»
بانكداري / ماليقابليت كامپيوترهاي سيار در كمك به خريد و فروش، بازجويي، بروكراسي و ديگر مكالمات با استفاده ازي اينترنت و شبكه هاي داخلي انجام مي دهد.
ما مي توانيم كامپيوتر را در هر مكاني بكار ببريم. مثلاً براي كنترل ترمز و سرعت خودرومان و وسايل و تجهيزات پزشكي را بصورت ماشيني راه اندازي نمائيم.وسايل دم دستي نظير تلفن همراه و پيجر كه در همه مكانها وجود دارد و امروزه وسايل و تجهيزات جديد شامل وسايل منزل كامپيوتري لباسها و خانه ها در اين راستا قرار دارد.وسايل هوشمندي كه در خانه بكارگيري مي گردد با اتصال به شبكه اينترنت توانمنديهايشان با مديريت در يك واحد آپارتماني به روز آوري و توسعه مي يابد.در حال حاضر كاربردهاي وسيعي از كامپيوترهاي توزيعي براي بخدمت درآوردن و بكارگيري در شهرهاي هوشمند، بيمارستانها و كارخانه ها در حال توسعه است.
دروازه مشاركتييك دروازه مشاركتي مربوط به شركتهاي شبكه اي است و از يك اصطلاح راه دروازه اي براي مشاركت داده ها و اطلاعات و دانش استفاده مي گردد.اين دروازه مشاركتي هم براي كاركنان درون شركت و هم براي مشتريان و پيمانكاران خارج از شركت مورد استفاده قرار مي گيرد.كاركنان با يك رمز عبور و با استفاده از يك كامپيوتر سيار پرتابل به راحتي مي توانند به داده ها دسترسي يابند و اين براي عموم قابل دسترس نخواهد بود.امروزه كامپيوترهاي متنوع پرتابل و با كاربردهاي فراوان در سطح گسترده اي در جهان بكارگيري مي گردند.
سازمان هاي شبكه ايقطعات مختلف تكنولوژيكي در يك سازمان جهاني كه يك شبه سيستم توزيعي بكارگيري مي گردد و منجر به توسعه بازار بصورت مشاركتي مي گردد.سازمانهايث شبكه اي داراي دو مزيت مجزا هستند نخست آنكه با ايجاد يك نوع خدمت و بازار جديد مشتري به ارتباط مستقيم تشويق مي گردد. مشتريان به آنچه كه مي خواهند و در زماني كه مورد نياز است دست مي يابند و نتايج اين تعاملا باعث تقويت ارتباط مشتري و ارتباط بهتر با تامين كنندگان در يك بازار مشاركتي مي گردد.ثانياً با مشاركت مشتريان در فرآيند طراحي كامل محصول بصورت بهنگام باعث ارتباط بيشتر در تهيه محصول دلخواه و خدمات سريع تر براي مشتريان مي گردد.

هیچ نظری موجود نیست: