جستجوی این وبلاگ

یکشنبه، شهریور ۱۸، ۱۳۸۶

شهر الکترونیک

شهر الكترونيك چيست و چگونه ايجاد مي‌گردد؟ اين سوال و آمال همه شهرونداني است كه با توجه به گسترش روز افزون تكنولوژي و نياز به امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در شهرها به آن محتاج مي‌گردند.اما به نظر مي‌رسد در پاسخ به اين نياز، متوليان امر و كساني كه مدعي اجرا هستند راه را به اشتباه رفته‌اند و از اين بابت ميليارد تومان هزينه مادي و معنوي به شهر تحميل كرده و نتوانسته‌اند آن را اجرا نمايند. در اين يادداشت سعي مي‌شود راهكاري ارائه گردد تا شايد متوليان بتوانند اين مهم و اين خواسته را اجرا نمايند. با اينكه بودجه‌هاي گزافي صرف اجراي پروژه‌هاي تعريف شده، مي‌گردد اما هنوز خلاء ارتباط بين مراكز اطلا‌عاتي و بستر ارتباطي (دغدغه دست‌اندركاران) در اين حوزه كه خواست اصلي شهروندان براي سهولت و افزايش كارآيي، دقت و كسب اطلا‌عات لا‌زم جهت تصميم‌گيري بهتر و دقيق‌تر است متاسفانه به دست نيامده‌است.شهر الكترونيك يعني شهري كه شهروندان بتوانند به راحتي با مراكز خدمات‌رسان شهري ارتباط برقرار كنند و سرويس بگيرند. مديريت شهر الكترونيك يعني اينكه مديريت بتواند به سهولت از كليه درخواست‌ها و نيازها و مشكلات شهروندان و شهر مطلع گردد و حتي پا را فراتر گذاشته با جمع‌آوري نيازهاي آتي و درخواست‌هاي آتي و مشكلا‌ت آتي كه پيش روي شهروندان است با اجراي پروژه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت خود را آماده نمايد.اولين گام در تحقق شهر الكترونيك يكپارچگي مديريت جمع‌آوري تقاضاهاي شهروندان است. شايد بتوان درخواست‌هاي امدادي شهروندان از راهنمايي و رانندگي، آتش‌نشاني، اورژانس بيمارستان و خدمات شهري را از طريق مديريتي واحد توزيع كرد. در اين صورت مي‌توان انتظار داشت در هنگام بروز حوادث اورژانس و آتش‌نشاني، راهنمايي و رانندگي، نيروي انتظامي به سرعت در محل حاضر و اقدام به ارائه خدمات نمايند و لا‌زم نباشد ابتدا به 110، 115 و يا 137 و... تماس گرفت، در حالي كه ممكن است خدمات‌رساني هماهنگ اين نيروها انجام نشود و اين نيروها تنها تاخيرها را به گردن يكديگر بياندازند. با اتخاذ اين راهكارها مي‌توانيم موجب افزايش بهره‌وري و بكارگيري بهتر از امكانات و نيروها شويم.گام ديگر ايجاد سيستم‌هاي ارتباطي بين دستگاه‌هاي ذيربط است كه در ارتباط با مردم هستند مثلا‌ً براي صدور مجوز حفاري در شهرداري كافيست دستگاه‌هاي درخواست كننده همچون آب و فاضلا‌ب، برق، مخابرات و گاز و ... به نيابت از متقاضي حقيقي و حقوقي وارد سيستم شده و درخواست خود را ثبت كنند و اين تقاضاها پس از كنترل‌هاي اوليه در سيستم و اعمال پيش فرض‌ها در محدوده زمان و مكاني (مثلا‌ً عدم صدور مجوز در ايام بازگشايي مدارس و يا عدم صدور مجوز حفاري تا شعاع خاصي اطراف بعضي مراكز خاص و عبور خطوط گاز، برق، آب و فاضلا‌ب و مخابرات و نياز به بررسي بيشتر) بلا‌فاصله در شهرداري ثبت و اعلا‌م هزينه شده و در صورت پرداخت وجه مجوز آن جهت اجرا اقدام گردد، ديگر نيازي به مراجعه حضوري و يا چند مرحله‌اي نباشد.انجام اين مهم باعث خواهد شد اولا‌ً مراجعات به شهرداري كاهش يافته و ثانياً ادارات مستقيماً مجوز كسب شده از شهرداري را با لحاظ تمامي جوانب درخواست‌ها دريافت نموده و از عواقب احتمالي كار مطلع بوده و تأثير آن را در اختلالات احتمالي شهري از جمله ترافيك و مزاحمت براي شهروندان را تا حد امكان كنترل نمايند. تيم‌هاي لكه‌گير داراي اطلاعات كامل حفاري‌ها و كنترل پيك تقاضاها بوده و از نيرو و امكانات خود با توجه به اين امكانات در آينده بهتر بهره خواهند برد.سومين گام تهيه سيستم‌هاي نظارتي بر سيستم‌هاي فوق و جمع‌آوري اطلا‌عات مركز طرح و توسعه حوزه شهري است تا بتوان با ايجاد هماهنگي و انسجام در طرح‌ها و پروژه‌ها، سريع‌تر و روان‌تر خدمت‌رساني به شهروندان را اجرا نمود و اين نكته را در نظر داشت كه شهر يك موجود زنده است بنابراين شهر الكترونيك هم نياز به داشتن اطلا‌عات به روز و برنامه‌هاي تصميم‌گير و تصميم‌ساز به روز و فراگير و آينده‌نگر دارد تا بتواند پاسخگوي مشكلا‌ت امروز شهروندان باشد و شهروندان بتوانند در سايه ثمرات شهر الكترونيك اعتماد بيشتري به مديران خدمت‌گذار شهري داشته باشند.
http://www.sandcmag.com

هیچ نظری موجود نیست: