جهاني شدن و تجارت الكترونيك
Jack Shaw بنيان گذار استراتژي تجارت الكترونيك مي گويد:
كارهايي كه كامپيوتر توانايي انجام آنها را دارد بايد از زمينه فعالين انسان ها حذف شود، در عوض فكر و انديشه آنها صرف نوآوري و خلاقيت و يافتن راه حل مشكلات و كارهايي شود كه كامپيوتر توانايي انجام آنها را ندارد.
زماني كه سازمان ملل متحد تا سيس شد، دو سوم اعضاي امروزي آن اصلاً به عنوان كشورهاي مستقل موجوديتي نداشتند و مردم آنها همچنان تحت حاكميت استعناري زندگي مي كردند. موانع تجارت زياده بود، گردش تجارت ضعيف و كنترل سرمايه اعمال مي شد. بيشتر شركتهاي بزرگ در داخل كشورها ف6عاليت مي كردند و براي بازار داخلي به توليد مي پرداختند. هزينه مكالمه تلفن بين المللي و استفاده تجاري از آن به شرايط استثنائي و خاصي منحصر و بسيار گران بود. توليد سالانه فولاد نشانه مهم قدرت اقتصاد ملي هر كشور قلمداد مي شد. از سوي ديگر اولين رايانه جهان تازه ساخته شده بود كه فضاي بزرگي را اشغال مي كرد، 18 هزار لامپ الكترونيكي داشت و نيم ميليون اتصال جوش احيم، براي هر كار تازه مي بايست دوباره سيم ها را عوض كرد و ...
اما در دوران ما كه همه چيز عميقاً تغيير يافته است. صادرات در جهان از سال 1950 به بعد ده برابر شده است و رشد آن سريعتر از رشد توليد ناخالص داخلي به موازات رشد سرمايه گذاري خارجي است. فروش شركتهاي جند مليتي از محل صادرات در جهان بيشتر و معامله شعب شركت هاي پخش گسترده اي از تجارت جهاني را تشكيل داده است. جريان ارز به بيش از 5/1 تريليارد دلار در روز رسيده حال آنكه در سال 1973، موقعي كه رژيم نرخ ثابت مبادله سقوط كرد، فقط 15 ميليارد دلار بود و ... در جريان يك تصرف معاملاتي در عرصه مخابرات شركتي به وجود آمده است كه ارزش آن در بازار از مجموع توليد ناخالص داخلي تقريباً نصف اعضاي سازمان ملل متحد بيشتر است، حال آنكه از لحاظ ارزش فقط در مرتبه چهارم جهان قرار دارد.
واقعيت آن است كه گسترش ارتباطات در بخش هاي مختلف اين دنيا را جهاني ساخته است. چرا كه زمينه اي و ارتباطي جديد براي بازيگران اقتصاد و فعاليت هاي اقتصادي در سراسر گيتي پديدار نموده و با حذف تدريجي موانع تجارت و حركت سرمايه و نيز پيشرفت هاي بنيادي تكنولوژي و كاهش مستمر هزينه هاي حمل و نقل، مخابرات و ... جهاني شدن امكان پذيرفته است. از طرفي منطق فراگير آن و شتاب بي امان آن جاي هيچ مقاومتي را باقي نمي گذارد. زيرا منفعت هاي جهاني شدن كاملاً عيان است:
- رشد بدون وقفه اقتصادي.
- برخوردار شدن از استانداردهاي عالي زندگي.
- امكان ايجاد فرصت هاي اقتصادي جديد براي افراد و كشورها.
ناگفته نماند براي بسيار، جهاني شدن متعارف است با آسيب پذيري بيشتر در برابر نيروهاي ناشناس و پيش بيني ناپذيري كه گاه با سرعت زياد سبب ناپايداري اقتصادي و گسيختگي اجتماعي مي شوند و ..
ليكن در پس همه اين نگراني ها پيامي قدرتمند نهفته است. زيرا جهاني شدن و تجارت الكترونيكي نبايد صرفاً به مفهوم ايجاد بازارهاي بزرگتر تلقي شود. پس اقتصاد جهان براي بقاء و رونق بايد مبناي محكم تري از لحاظ ارزش هاي مشترك و روش هاي نهادي داشته باشد. از اين رو بايد مقاصد اجتماعي وسيعتر و فراگيرتري را به جلو هدايت نمود.
و اما پيامدهاي جهاني شدن تجارت (كسب و كار)
الكترونيكي
همانگونه كه اشاره شد توسعه روزافزون مخابرات جهاني يا بهتر بگويئم انقلاب در مخابرات جهاني اين انتظارهاي تازه را پديد آورده كه مصائي بشري تخفيف يابد و حقوق اساسي مراعات شود. البته در حال حاضر چه حكومت ها و چه نهادهاي بين المللي هنوز مصاديق كامل اين انتظارها و چگونگي تأمين آن ها را مشخص نكرده اند.
از سوي ديگر انقلاب مخابراتي به شيوه هاي ديگر نيز تأثير خود را مي گذارد. اينترنت رشد يابنده ترين ابزار ارتباط در طول تاريخ تمدن بشري است و شايد فراگيرترين وسيله هم باشد. همگرايي تكنولوژي اطلاع رساني، اينترنت و تجارت الكترونيكي شايد به اندازه انقلاب صنعتي دگرگون ساز شود. اين شيوه ها منظره اقتصادي جهان را تغيير مي دهند و ساختارهاي تشكيلاتي را تجديد قالب مي كنند. نحوه كار و زندگي مردم را نيز عوض مي كنند. هم اكنون نيز پرش از موانع توسعه را تا حد قابل ملاحظه اي امكان پذير كرده اند و طيف چنين فرصت هايي را مي توان باز هم گسترش داد.
از همه مهمتر شايد اين باشد كه اين تكنولوژي ها مردم را قادر مي سازد تا مستقيماً با كساني تماس بگيرند كه به خاطر بعد مسافت، فرهنگ و قشر بندي اقتصادي، از يكديگر مجزا مي ماندند. اين امر به طور بالقوه سبب مي شود بهتر دريابيم كه ما ، مردمان، كيستيم؟ اما براي كساني كه به تكنولوژي دسترسي ندارند چنين امكاناتي فراهم نيست. خواه به اين دليل كه زير ساختار يا سرمايه لازم وجود ندارد و خواه به اين دليل كه محيط هاي مقرراتي در سر راه شان قرار دارد.
متاسفانه در كشورمان به دليل كمبود دسترسي به اينترنت با سرعت و قيمت مناسب به خصوص در خارج از شهر تهران كاستي هاي فراوان در امر اطلاع رساني جهاني و شركت در رقابت هاي فشرده ديده مي شود. با اين توصيف چنانچه مشكلات استفاده كنندگان چه از طريق شركتها و چه گروه هاي خصوصي بر طرف نگردد. مجرياني كه در اين مسير گام برداشته اند با مشكل مواجه خواهند شد.
اگر نظري كوتاه به روند تجارت الكترونيكي در طي ده سال گذشته بيافكنيم خواهيم ديد كشورهاي توسعه يافته جهان يك دوره از تجربيات گوناگون در حوزه كسب و كار الكترونيك را پشت سر گذاشته اند. بعضي از اين تجربيات مانند سقوط ارزش سهام شركت هاي موسوم به «دات كام» در فاصله سالهاي 1999 تا 2001 گاه بسيار تلخ و برخي ديگر بسيار موفق و شيرين بوده اند. عليرغم اين فراز و نشيب ها راه كارهاي تجارت الكترونيكي امروزه از پختگي و سود آوري رسيده اند و چشم اندازي خوش بينانه از وضعيت تجارت (كسب و كار) الكترونيك در جهان را ترسيم مي كند كه نمونه هاي جالبي از صنايع گوناگون منجمله: خودرو سازي، داروسازي، پزشكي و ... را در بردارد.
به عنوان مثال: در سال 1999 بلند پروازانه ترين پيش بيني هاي ترديد داشتند كه حجم تجارت الكترونيك در آمريكا تا سال 2003 به رقم 300 ميليارد دلار برسد. اكنون آن پيش بيني ها بسيار بدبينانه قلمداد مي گردد زيرا بنا به تأييد مؤسسه تحقيقاتي Forrester Research حجم مبادلات B2B در اينترنت اكنون به رقم قابل ملاحظه 2400 ميليارد دلار رسيده است.
پيش بيني فورستر در سال 1999 درباره ميزان استفاده مردم از تجارت (B2C) در سال 2003 (كه حدود 108 ميليارد دلار تخمين زده شده بود) عليرغم تمام بحران هاي پيش بيني نشده مثل موضوع تروريسم و جنگ در افغانستان و عراق چندان هم غلط نبود و امسال به 95 ميليارد دلار رسيده است.
پيش بيني مشابه ديگري نيز وجود دارد كه حكايت از بهره وري حاصل از كارگيري راهكارهاي تجارت الكترونيك داشته و تا سال 2005 ميليارد حداكثر 250 ميليارد دلار در سال تخمين مي زند. اما ارقام كنوني چيزي بالغ بر 450 ميليارد دلار را نشان مي دهند و ...
عليرغم اينكه تصور عمومي بر آنست كه: عوايد و بهره وري حاصل از تجارت الكترونيك نسبتاً كم است اما واقعيت آن است كه با گسترش IT، رشد بهره وري دو برابر شده است. ليكن بيشترين شتاب را صنايعي داشته اند كه به طور كلي از فن آوري هاي پيشرفته استفاده زيادي مي كنند. مانند: صنايع خودرو سازي، پزشكي و ...
يقيناً تغييرات و تحولات بيشتري نيز در راه است. پيروزي برخي از راه كارهاي مبتني بر شبكه هاي تجارت الكترونيكي در اين جا و آن جا هشدارهايي را براي شركت هاي مختلف در سراسر دنيا ارسال كرده است. كسب و كارهاي گوناگون بر روي اينترنت موفق هستند و گروه كثيري نيز معتقدند كه طي دو سال آينده، پياده سازي راهكارهاي تجارت الكترونيك بهترين راه هزينه كردن بودجه هاي مختص فن آوري در شركت ها و سازمان خواهد بود.
در اينجا لازم است به آن دسته از موانع عمده اي كه پيش رو بوده و به عنوان عاملي تأثير گذار برايده هاي خلاق كه اثرات آن مي تواند اين تصوير خيره كننده را راكد كند اشاراتي به شرح ذيل داشته باشيم:
- سياست گذاري هاي هر دولت درباره چگونگي استفاده از طيف فرگانسي به راحتي مي تواند چشمه جوشان خلاقيت و نوآوري در حوزه فن آوري شبكه هاي بي سيم را كه به Wi-Fi معروف اند، بخشكاند.
- تصميمات و آراء محاكم قضايي در مورد سيستم هاي به اشتراك گذاشتن فايل هاي موسيقي ممكن است رشد صنعت هنري، تفريحي و سرگرمي هاي اينترنتي را متوقف كند.
- ديدگاه هاي متفاوت صاحب نظران و كارشناسان درباره آزادي بيان و حريم شخصي افراد، كسب و كارهاي فرا مرزي را كه يكي از مشخصه هاي تجارت الكترونيك است، تهديد مي كند.
از اين رو در جوامع سنت گرا و محافظه كار آسيايي و خصوصاً كشورهاي خاورميانه اي كه به تدريج اينترنت در تمامي عرصه هاي آن ريشه مي گيرد، تعداد نزاع ها نيز فزوني مي يابد. اما در واقع بزرگترين چالش پيش روي توسعه كسب و كار الكترونيك، فرهنگي است.
با توجه به نظرات دكتر استفان كاوي مي توان عامل مهم موفقيت در مديريت و بازرگاني و حتي كارمندي مؤثر را در نحوه آموزش مفيد و مداوم رواني و اطلاعاتي دانست. به راستي چند درصد از مديران ما در جلسات روان شناسي بازرگاني و به روز در آوردن اطلاعاتشان شركت مي كنند.
مسأله استراتژيك در پياده سازي تجارت الكترونيك اين است كه شركتها و سازمان ها بايد فرآيندهاي كسب و كار خود را از نو بازسازي كنند و به درستي بتوانند از مزاياي فن آوري جديد بهره جويند.
هيچ شكي نيست كه كسب و كارها و مصرف كنندگاني كه اكنون سراغ داريم نسبت به چند سال پيش موضع گيري مراتب بهتر و منطقي تري در ارتباط با موضوع تجارت الكترونيكي دارند. چون اينترنت به مراتب قوي تر از آن موقع است و از همه مهمتر فن آوري باند پهن Broadband در راه است. به گونه اي كه سال گذشته ميزان استفاده از باند پهن در آمريكا به 19 ميليون خانوار رسيد (دو برابر سال 2001) و فورستر پيش بيني مي كند تا سال 2004 اين رقم به 40 ميليون خانوار خواهد رسيد. ارقام مربوط به كشورهاي كانادا، كره جنوبي و ژاپن بيشتر نيز است و رشد در آنجا بسيار سريع تر صورت مي گيرد. رشد فن آوري باند پهن در حال تغيير دادن مفهوم «اتصال به شبكه» است. به طوري كه در آينده بسيار نزديك برخورد مردم با ابزاري به نام «وب» مشابه برخورد آنها با خدمات تلفني يا برق رساني خواهد بود.
به زبان ساده تلقي مردم از وب به صورت يك «سرويس دايمي» در مي آيد.
اين چشم انداز از آينده تجارت الكترونيك براي شركت ها و صنايع هدف را چنين ترسيم مي كند كه با پيوستن به آن به يك جهش بهره ور نايل مي گردند. ليكن بينش و بصيرت مديريتي عميقي لازم است تا تيم راهبري يك سازمان به سرمايه گذاري در اين فضا اعتقاد پيدا كند. اما نبايد دست بر روي دست گذاشت و هر روز يك گام از ديگران عقب افتاد.
واقعيت اين است كه سفر به دنياي شگفت انگيز تجارت الكترونيك تازه شروع شده است. چرا كهاز عمر وب 8 سال بيشتر نمي گذرد. اكنون وب در همان موقعيتي است كه زماني صنعت توليد تلويزيون رنگي به سود دهي رسيده بود يعني سال 1962 ، تازه پس از اين مرحله بود كه صنعت لوازم صوتي و تصويري وارد عصر جديدي شد و به خوبي مي دانيم كه چه تحول عظيمي رخ داد و هزاران محصول جديد از دل اين صنعت بيرون آمد. تجارت الكترونيك نيز در آستانه چنين تحولي قرار دارد.
باري! چالش واضحي در برابر ما است: اگر مي خواهيم به مزاياي جهاني شدن و تجارت الكترونيك نايل شويم و در عين حال آثار منفي آن را كنترل كنيم، بايد بياموزيم و تلاش كنيم كه بهتر در كنار هم زندگي كنيم و بياموزيم كه چگونه حكومت كنيم.
اگر هدف ما مديريت موفقيت آميز انتقال از دنياي بين المللي به دنياي تجارت جهاني است، ويژگيهاي مطلوب آن را بهتر بايد بشناسيم و از صميم دل در جهت حل مسائل قدم برداريم تا تجارتي عادلانه تر، امن تر و زندگي مطلوب تري داشته باشيم.
در پايان سه بعد مديريت، موفق ترين شركت هاي حقوقي از ديدگاه Jack Shaw چنين است:
1- كيفيت محصولات و سرويس هايي كه ارائه مي دهند ممتاز است.
2- مدت زمان سفارش محصول و تحويل آن يا يك سرويس جديد به فروشگاه ها نسبت به رقباي شان كمتر است.
3- و هزينه تحويل تمام موارد فوق در كمترين حد ممكن مي باشد.
منابع و آمارها:
- بيزينس و يك، مي 2003 مقاله 100 شركت برتر.
- ما و مردمان- كوفي عنان- ترجمه رضا رضايي.
- هفت عادت مردمان مؤثر- استفان كاوي- ترجمه محمدرضا ال ياسين.
Jack Shaw بنيان گذار استراتژي تجارت الكترونيك مي گويد:
كارهايي كه كامپيوتر توانايي انجام آنها را دارد بايد از زمينه فعالين انسان ها حذف شود، در عوض فكر و انديشه آنها صرف نوآوري و خلاقيت و يافتن راه حل مشكلات و كارهايي شود كه كامپيوتر توانايي انجام آنها را ندارد.
زماني كه سازمان ملل متحد تا سيس شد، دو سوم اعضاي امروزي آن اصلاً به عنوان كشورهاي مستقل موجوديتي نداشتند و مردم آنها همچنان تحت حاكميت استعناري زندگي مي كردند. موانع تجارت زياده بود، گردش تجارت ضعيف و كنترل سرمايه اعمال مي شد. بيشتر شركتهاي بزرگ در داخل كشورها ف6عاليت مي كردند و براي بازار داخلي به توليد مي پرداختند. هزينه مكالمه تلفن بين المللي و استفاده تجاري از آن به شرايط استثنائي و خاصي منحصر و بسيار گران بود. توليد سالانه فولاد نشانه مهم قدرت اقتصاد ملي هر كشور قلمداد مي شد. از سوي ديگر اولين رايانه جهان تازه ساخته شده بود كه فضاي بزرگي را اشغال مي كرد، 18 هزار لامپ الكترونيكي داشت و نيم ميليون اتصال جوش احيم، براي هر كار تازه مي بايست دوباره سيم ها را عوض كرد و ...
اما در دوران ما كه همه چيز عميقاً تغيير يافته است. صادرات در جهان از سال 1950 به بعد ده برابر شده است و رشد آن سريعتر از رشد توليد ناخالص داخلي به موازات رشد سرمايه گذاري خارجي است. فروش شركتهاي جند مليتي از محل صادرات در جهان بيشتر و معامله شعب شركت هاي پخش گسترده اي از تجارت جهاني را تشكيل داده است. جريان ارز به بيش از 5/1 تريليارد دلار در روز رسيده حال آنكه در سال 1973، موقعي كه رژيم نرخ ثابت مبادله سقوط كرد، فقط 15 ميليارد دلار بود و ... در جريان يك تصرف معاملاتي در عرصه مخابرات شركتي به وجود آمده است كه ارزش آن در بازار از مجموع توليد ناخالص داخلي تقريباً نصف اعضاي سازمان ملل متحد بيشتر است، حال آنكه از لحاظ ارزش فقط در مرتبه چهارم جهان قرار دارد.
واقعيت آن است كه گسترش ارتباطات در بخش هاي مختلف اين دنيا را جهاني ساخته است. چرا كه زمينه اي و ارتباطي جديد براي بازيگران اقتصاد و فعاليت هاي اقتصادي در سراسر گيتي پديدار نموده و با حذف تدريجي موانع تجارت و حركت سرمايه و نيز پيشرفت هاي بنيادي تكنولوژي و كاهش مستمر هزينه هاي حمل و نقل، مخابرات و ... جهاني شدن امكان پذيرفته است. از طرفي منطق فراگير آن و شتاب بي امان آن جاي هيچ مقاومتي را باقي نمي گذارد. زيرا منفعت هاي جهاني شدن كاملاً عيان است:
- رشد بدون وقفه اقتصادي.
- برخوردار شدن از استانداردهاي عالي زندگي.
- امكان ايجاد فرصت هاي اقتصادي جديد براي افراد و كشورها.
ناگفته نماند براي بسيار، جهاني شدن متعارف است با آسيب پذيري بيشتر در برابر نيروهاي ناشناس و پيش بيني ناپذيري كه گاه با سرعت زياد سبب ناپايداري اقتصادي و گسيختگي اجتماعي مي شوند و ..
ليكن در پس همه اين نگراني ها پيامي قدرتمند نهفته است. زيرا جهاني شدن و تجارت الكترونيكي نبايد صرفاً به مفهوم ايجاد بازارهاي بزرگتر تلقي شود. پس اقتصاد جهان براي بقاء و رونق بايد مبناي محكم تري از لحاظ ارزش هاي مشترك و روش هاي نهادي داشته باشد. از اين رو بايد مقاصد اجتماعي وسيعتر و فراگيرتري را به جلو هدايت نمود.
و اما پيامدهاي جهاني شدن تجارت (كسب و كار)
الكترونيكي
همانگونه كه اشاره شد توسعه روزافزون مخابرات جهاني يا بهتر بگويئم انقلاب در مخابرات جهاني اين انتظارهاي تازه را پديد آورده كه مصائي بشري تخفيف يابد و حقوق اساسي مراعات شود. البته در حال حاضر چه حكومت ها و چه نهادهاي بين المللي هنوز مصاديق كامل اين انتظارها و چگونگي تأمين آن ها را مشخص نكرده اند.
از سوي ديگر انقلاب مخابراتي به شيوه هاي ديگر نيز تأثير خود را مي گذارد. اينترنت رشد يابنده ترين ابزار ارتباط در طول تاريخ تمدن بشري است و شايد فراگيرترين وسيله هم باشد. همگرايي تكنولوژي اطلاع رساني، اينترنت و تجارت الكترونيكي شايد به اندازه انقلاب صنعتي دگرگون ساز شود. اين شيوه ها منظره اقتصادي جهان را تغيير مي دهند و ساختارهاي تشكيلاتي را تجديد قالب مي كنند. نحوه كار و زندگي مردم را نيز عوض مي كنند. هم اكنون نيز پرش از موانع توسعه را تا حد قابل ملاحظه اي امكان پذير كرده اند و طيف چنين فرصت هايي را مي توان باز هم گسترش داد.
از همه مهمتر شايد اين باشد كه اين تكنولوژي ها مردم را قادر مي سازد تا مستقيماً با كساني تماس بگيرند كه به خاطر بعد مسافت، فرهنگ و قشر بندي اقتصادي، از يكديگر مجزا مي ماندند. اين امر به طور بالقوه سبب مي شود بهتر دريابيم كه ما ، مردمان، كيستيم؟ اما براي كساني كه به تكنولوژي دسترسي ندارند چنين امكاناتي فراهم نيست. خواه به اين دليل كه زير ساختار يا سرمايه لازم وجود ندارد و خواه به اين دليل كه محيط هاي مقرراتي در سر راه شان قرار دارد.
متاسفانه در كشورمان به دليل كمبود دسترسي به اينترنت با سرعت و قيمت مناسب به خصوص در خارج از شهر تهران كاستي هاي فراوان در امر اطلاع رساني جهاني و شركت در رقابت هاي فشرده ديده مي شود. با اين توصيف چنانچه مشكلات استفاده كنندگان چه از طريق شركتها و چه گروه هاي خصوصي بر طرف نگردد. مجرياني كه در اين مسير گام برداشته اند با مشكل مواجه خواهند شد.
اگر نظري كوتاه به روند تجارت الكترونيكي در طي ده سال گذشته بيافكنيم خواهيم ديد كشورهاي توسعه يافته جهان يك دوره از تجربيات گوناگون در حوزه كسب و كار الكترونيك را پشت سر گذاشته اند. بعضي از اين تجربيات مانند سقوط ارزش سهام شركت هاي موسوم به «دات كام» در فاصله سالهاي 1999 تا 2001 گاه بسيار تلخ و برخي ديگر بسيار موفق و شيرين بوده اند. عليرغم اين فراز و نشيب ها راه كارهاي تجارت الكترونيكي امروزه از پختگي و سود آوري رسيده اند و چشم اندازي خوش بينانه از وضعيت تجارت (كسب و كار) الكترونيك در جهان را ترسيم مي كند كه نمونه هاي جالبي از صنايع گوناگون منجمله: خودرو سازي، داروسازي، پزشكي و ... را در بردارد.
به عنوان مثال: در سال 1999 بلند پروازانه ترين پيش بيني هاي ترديد داشتند كه حجم تجارت الكترونيك در آمريكا تا سال 2003 به رقم 300 ميليارد دلار برسد. اكنون آن پيش بيني ها بسيار بدبينانه قلمداد مي گردد زيرا بنا به تأييد مؤسسه تحقيقاتي Forrester Research حجم مبادلات B2B در اينترنت اكنون به رقم قابل ملاحظه 2400 ميليارد دلار رسيده است.
پيش بيني فورستر در سال 1999 درباره ميزان استفاده مردم از تجارت (B2C) در سال 2003 (كه حدود 108 ميليارد دلار تخمين زده شده بود) عليرغم تمام بحران هاي پيش بيني نشده مثل موضوع تروريسم و جنگ در افغانستان و عراق چندان هم غلط نبود و امسال به 95 ميليارد دلار رسيده است.
پيش بيني مشابه ديگري نيز وجود دارد كه حكايت از بهره وري حاصل از كارگيري راهكارهاي تجارت الكترونيك داشته و تا سال 2005 ميليارد حداكثر 250 ميليارد دلار در سال تخمين مي زند. اما ارقام كنوني چيزي بالغ بر 450 ميليارد دلار را نشان مي دهند و ...
عليرغم اينكه تصور عمومي بر آنست كه: عوايد و بهره وري حاصل از تجارت الكترونيك نسبتاً كم است اما واقعيت آن است كه با گسترش IT، رشد بهره وري دو برابر شده است. ليكن بيشترين شتاب را صنايعي داشته اند كه به طور كلي از فن آوري هاي پيشرفته استفاده زيادي مي كنند. مانند: صنايع خودرو سازي، پزشكي و ...
يقيناً تغييرات و تحولات بيشتري نيز در راه است. پيروزي برخي از راه كارهاي مبتني بر شبكه هاي تجارت الكترونيكي در اين جا و آن جا هشدارهايي را براي شركت هاي مختلف در سراسر دنيا ارسال كرده است. كسب و كارهاي گوناگون بر روي اينترنت موفق هستند و گروه كثيري نيز معتقدند كه طي دو سال آينده، پياده سازي راهكارهاي تجارت الكترونيك بهترين راه هزينه كردن بودجه هاي مختص فن آوري در شركت ها و سازمان خواهد بود.
در اينجا لازم است به آن دسته از موانع عمده اي كه پيش رو بوده و به عنوان عاملي تأثير گذار برايده هاي خلاق كه اثرات آن مي تواند اين تصوير خيره كننده را راكد كند اشاراتي به شرح ذيل داشته باشيم:
- سياست گذاري هاي هر دولت درباره چگونگي استفاده از طيف فرگانسي به راحتي مي تواند چشمه جوشان خلاقيت و نوآوري در حوزه فن آوري شبكه هاي بي سيم را كه به Wi-Fi معروف اند، بخشكاند.
- تصميمات و آراء محاكم قضايي در مورد سيستم هاي به اشتراك گذاشتن فايل هاي موسيقي ممكن است رشد صنعت هنري، تفريحي و سرگرمي هاي اينترنتي را متوقف كند.
- ديدگاه هاي متفاوت صاحب نظران و كارشناسان درباره آزادي بيان و حريم شخصي افراد، كسب و كارهاي فرا مرزي را كه يكي از مشخصه هاي تجارت الكترونيك است، تهديد مي كند.
از اين رو در جوامع سنت گرا و محافظه كار آسيايي و خصوصاً كشورهاي خاورميانه اي كه به تدريج اينترنت در تمامي عرصه هاي آن ريشه مي گيرد، تعداد نزاع ها نيز فزوني مي يابد. اما در واقع بزرگترين چالش پيش روي توسعه كسب و كار الكترونيك، فرهنگي است.
با توجه به نظرات دكتر استفان كاوي مي توان عامل مهم موفقيت در مديريت و بازرگاني و حتي كارمندي مؤثر را در نحوه آموزش مفيد و مداوم رواني و اطلاعاتي دانست. به راستي چند درصد از مديران ما در جلسات روان شناسي بازرگاني و به روز در آوردن اطلاعاتشان شركت مي كنند.
مسأله استراتژيك در پياده سازي تجارت الكترونيك اين است كه شركتها و سازمان ها بايد فرآيندهاي كسب و كار خود را از نو بازسازي كنند و به درستي بتوانند از مزاياي فن آوري جديد بهره جويند.
هيچ شكي نيست كه كسب و كارها و مصرف كنندگاني كه اكنون سراغ داريم نسبت به چند سال پيش موضع گيري مراتب بهتر و منطقي تري در ارتباط با موضوع تجارت الكترونيكي دارند. چون اينترنت به مراتب قوي تر از آن موقع است و از همه مهمتر فن آوري باند پهن Broadband در راه است. به گونه اي كه سال گذشته ميزان استفاده از باند پهن در آمريكا به 19 ميليون خانوار رسيد (دو برابر سال 2001) و فورستر پيش بيني مي كند تا سال 2004 اين رقم به 40 ميليون خانوار خواهد رسيد. ارقام مربوط به كشورهاي كانادا، كره جنوبي و ژاپن بيشتر نيز است و رشد در آنجا بسيار سريع تر صورت مي گيرد. رشد فن آوري باند پهن در حال تغيير دادن مفهوم «اتصال به شبكه» است. به طوري كه در آينده بسيار نزديك برخورد مردم با ابزاري به نام «وب» مشابه برخورد آنها با خدمات تلفني يا برق رساني خواهد بود.
به زبان ساده تلقي مردم از وب به صورت يك «سرويس دايمي» در مي آيد.
اين چشم انداز از آينده تجارت الكترونيك براي شركت ها و صنايع هدف را چنين ترسيم مي كند كه با پيوستن به آن به يك جهش بهره ور نايل مي گردند. ليكن بينش و بصيرت مديريتي عميقي لازم است تا تيم راهبري يك سازمان به سرمايه گذاري در اين فضا اعتقاد پيدا كند. اما نبايد دست بر روي دست گذاشت و هر روز يك گام از ديگران عقب افتاد.
واقعيت اين است كه سفر به دنياي شگفت انگيز تجارت الكترونيك تازه شروع شده است. چرا كهاز عمر وب 8 سال بيشتر نمي گذرد. اكنون وب در همان موقعيتي است كه زماني صنعت توليد تلويزيون رنگي به سود دهي رسيده بود يعني سال 1962 ، تازه پس از اين مرحله بود كه صنعت لوازم صوتي و تصويري وارد عصر جديدي شد و به خوبي مي دانيم كه چه تحول عظيمي رخ داد و هزاران محصول جديد از دل اين صنعت بيرون آمد. تجارت الكترونيك نيز در آستانه چنين تحولي قرار دارد.
باري! چالش واضحي در برابر ما است: اگر مي خواهيم به مزاياي جهاني شدن و تجارت الكترونيك نايل شويم و در عين حال آثار منفي آن را كنترل كنيم، بايد بياموزيم و تلاش كنيم كه بهتر در كنار هم زندگي كنيم و بياموزيم كه چگونه حكومت كنيم.
اگر هدف ما مديريت موفقيت آميز انتقال از دنياي بين المللي به دنياي تجارت جهاني است، ويژگيهاي مطلوب آن را بهتر بايد بشناسيم و از صميم دل در جهت حل مسائل قدم برداريم تا تجارتي عادلانه تر، امن تر و زندگي مطلوب تري داشته باشيم.
در پايان سه بعد مديريت، موفق ترين شركت هاي حقوقي از ديدگاه Jack Shaw چنين است:
1- كيفيت محصولات و سرويس هايي كه ارائه مي دهند ممتاز است.
2- مدت زمان سفارش محصول و تحويل آن يا يك سرويس جديد به فروشگاه ها نسبت به رقباي شان كمتر است.
3- و هزينه تحويل تمام موارد فوق در كمترين حد ممكن مي باشد.
منابع و آمارها:
- بيزينس و يك، مي 2003 مقاله 100 شركت برتر.
- ما و مردمان- كوفي عنان- ترجمه رضا رضايي.
- هفت عادت مردمان مؤثر- استفان كاوي- ترجمه محمدرضا ال ياسين.
مهدی صادقی
استفاده از مطالب این وب لاگ تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.
copyright
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر