کارمند الکترونیک
1. کارمند الکترونیک کسی است که با علوم و فنون کامپیوترآشنایی دارد و با توجه به ابزاری که در اختیار دارد می بایست برای انجام کارهای واگذار شده از سیستم های مکانیزه استفاده کند.
2. کارمند الکترونیک به کسی می گویند که تمامی فعالیتهای کاری سازمان و موسسه ی خود را با استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و تکنولوژی های مدرن روز ، انجام دهد.
مشخصه بارز تکنولوژی های جدید ، کوتاه بودن عمر آنهاست، به بیانی دیگر تکنولوژیهای جدید با همان سرعتی که به وجود می آیند با همان سرعت هم از رده خارج می شوند وهر روز تکنولوژی جدیدتری جایگزین تکنولوژی قبلی می شود.
پیشرفت روز افزون IT در صنعت کشور و ضرورت استفاده از آن ، ما را بر آن می دارد که علوم و فنون کامپیوتر لازم برای کار خود فراگیریم.
این مسئله برای کارمندان اداری بسیار جدی است. چنانچه کارمندی کار با کامپیوتر را نداند به طور حتم با مشکلات جدی مواجه می شود و مدیر مربوط را وادار می کند تا در مورد کارمندی که آشنا با کامپیوتر و سیستم های مکانیزه نیست تصمیم جدی بگیرد.
از ابتدای دهه 70 استفاده از کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری در تمامی شرکتهای صنعتی و غیر صنعتی داخلی گسترش یافت. در حال حاضر کمتر شرکتی را پیدا خواهیم کرد که تمامی یا برخی از کارهای اداری خود را به صورت مکانیزه انجام ندهد.
ایجاد قانونی لازم الاجرا برای گذراندن دوره های تخصصی ICDL برای تمامی کارمندان و کارگران بخشهای خصوصی و دولتی امری مهم و در گزینشهای استخدامی نیز این مورد لحاظ گردد ، واجب و ضروری است.
دیگر هیچ شرکتی فعالیتهایی مانند پرداخت حقوق و دستمزد ، انجام امور پرسنلی و امور مالی ، حسابداری، انبارداری و غیره را به صورت سنتی و دستی انجام نمی دهد و برای انجام آنها از نرم افزارهای موجود در بازار و در مواردی خاص از نرم افزارهای اختصاصی استفاده می کنند.
با این اوصاف اگر بخواهیم در بازار فعلی بکار خود ادامه دهیم و پاسخگو باشیم چاره ای نداریم جز آنکه با علوم مختلف کامپیوتری آشنا شویم .
قرن بیست و یکم را قرن اطلاعات نام گذاری کرده اند. مقدار اطلاعاتی که در قرن بیستم تولید شد، بیشتر از کل اطلاعاتی است که در قرون گذشته جمع آوری شده بود و این آغازی است برای قرن 21 که نمی توان به راحتی حدس زد تا پایان قرن چه میزان اطلاعات تولید خواهد شد.
- کارمند الکترونیک چه باید بداند؟
کارمند الکترونیک با توجه به مسئولیت خود می بایست میزان دانش IT خود را افزایش دهد، در غیر این صورت آن شغل به او سپرده نخواهد شد. برای مثال یک منشی می بایست با نرم افزارهای تایپ مانند word آشنا باشد. او باید کار با نرم افزار excel و power point را بداند و در مرحله پیشرفته می بایست با نرم افزارهای گرافیکی مانند photoshop آشنا باشد. به طور کلی هر کارمند اداری همانطور که بیان شد ، می بایست در زمینه IT دانش لازم ICDL را داشته باشد.
یک کارمند برای آموزش اولیه در زمینه IT می بایست به زبان انگلیسی اشراف داشته باشد، در غیر این صورت در آموزش IT با مشکلات بسیار جدی و عدم موفقیت کامل روبرو خواهد بود.
پیشرفت IT در شرکت نفت پارس طی 5 سال گذشته به سرعت رو به افزایش بوده است. برای مثال در سال 1378 تعداد کسانی که در شرکت نفت پارس با کامپیوتر کار می کردند بالغ بر 50 نفر بود در حالی که درحال حاضر این تعداد به بیش از 200 نفر رسیده است و روز به روز به میزان کاربران افزوده می شود.
به نظر می رسد در 3 سال آینده چنانچه اشخاصی از نظر شغلی نتوانند از کامپیوتر استفاده کنند دیگر قادر به هماهنگی خود با سایر بخش ها نخواهند بود.
پیشرفت روز افزون علم IT به گونه ای بوده است که آموزش و استفاده ازآن را بسیار سهل تر از 10 سال گذشته کرده است . با آمدن برنامه هایی به صورت visual آموزش و فراگیری بسیار راحتر از یادگیری با استفاده از برنامه های قدیمی تحت Dos شده است .همچنین وجود کتاب ها و CD های آموزشی ، فراگیری علم IT محدودیتی ندارد و با توجه به سرعت پیشرفت علم در زمینه شخص یاد گیرنده می بایست به طور دایم در حال آموزش و فراگیری باشد. سرعت پیشرفت علم IT به گونه ای است که هر6 ماه یکبار اطلاعات آن تغییر میکند ودر نظریه ای دیگر در آینده ای نزدیک علم هر70 روز و حتی کمتر درحال تغییرو تحول بنیادین خواهد بود . به همین دلیل کاربران و کارشناسانی که با برنامه های حرفه ای کار می کنند چاره ای جز به روز رساندن دایمی اطلاعات خود ندارند.
از سویی دیگر سرعت نفوذ IT بین کارکنان صنعتی و کسانی که در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند نیز در حال گسترش است. مسلم است افرادی که به کار اپراتوری دستگاه مشغولند ویا با خطوط تولید سرو کار دارند نیز با پیوستن حلقه اطلاعات IT از سویی دیگر سرعت نفوذ IT بین کارکنان صنعتی و کسانی که در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند نیز درحال گسترش است. مسلم است افرادی که به کار اپراتوری دستگاه مشغولند و یا با خطوط تولید سرو کار دارند نیز با پیوستن حلقه اطلاعات IT شرکت ، در زمره افرادی قرار گرفته اند که می بایست با نرم افزار مربوط به شغل خود آشنا باشند.
همچنین با توجه به گسترش زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری صنعت IT کشور در زمینه های مختلف همانند بانکداری، شهرداری ، مراجعه به ادارات مختلف ، حتی به عنوان یک شهروند نیز می بایست به علم IT آشنا باشیم و به ناچار باید به یک شهروند الکترونیک تبدیل شویم. با آشنایی شهروندان به علوم IT دیگر لازم نیست برای هر کاری از منزل یا محل کار خود خارج شویم و این امر می تواند سبب کاهش هزینه های مختلف زندگی و کاهش ترافیک و صف های طویل شود.
برای تحقق این امر بایستی تمامی مردم و مسئولین نظام با همکاری و همفکری و سعی و تلاش و بخصوص قراردادن بودجه های کافی در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات و آموزش همگانی از طریق رسانه های عمومی و فرهنگی مردم جامعه را از استفاده بهینه از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بی نصیب نگذارند.
ان شاءالله
محقق و نویسنده : مهدی صادقی دانشجوی کارشناسی فناوری اطلاعاتمرکز آموزش و پژوهش صنایع ایران واحد نیشابور
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر