شکاف دیجیتالی
اصطلاح شکاف دیجیتالی (فاصله دیجیتالی ) در دهه 1990 برای توضیح شکاف رو به رشد بین افرادی که به فناوری ارتباطی اطلاع رسان (ICT ) دسترسی یا مهارتهای استفاده از آن را دارند و کسانی که به دلایل اجتماعی – اقتصادی و یا جغرافیایی محدود هستند و یا اصلا به این فناوری دسترسی ندارد، ابداع شد.قابل توجه است که ICT این نابرابری را تشدید کرده است . دلایلی چند می توان برای این مساله چه در داخل و چه در خارج شناسایی کرد که افراد به علت محیط جغرافیایی ، سن ، جنس ، فرهنگ و یا وضعیت اقتصادی نمی توانند از این مزیت استفاده کنند.
سواد دیجیتالی
توانایی استفاده و بهرمندی از تکنولوژی دیجیتالی ، ابزار ارتباطی یا شبکه ها (اینترنت) برای مشخص کردن ، ارزیابی ، استفاده و تولید اطلاعات است.
سواد اطلاعاتی
توانایی تشخیص (مشخص کردن) ، ارزیابی ، استفاده و تولید اطلاعات را در طول زندگی می گویند.
جامعه اطلاعاتی
عبارتی است برای جامعه ای که ایجاد ، پخش و تولید اطلاعات مهمترین فعالیت اقتصادی و فرهنگی در آن است.یک جامعه اطلاعاتی با جامعه ای که اقتصاد آن زیر بنای صنعتی یا کشاورزی دارد ، متفاوت است.ابزار ماشینی جامعه اطلاعاتی کامپیوتر ها و ابزار ارتباطات راه دور هستند نه ابزار شخم زنی.
دانش
در ارتباط با جهان به وجود می آید و در مغز هر فرد سازماندهی و ذخیره می شود.همچنین در سطحهای سازمان یافته در مغز کارمندان و کاغذ و وسایل ضبطی الکترونیکی ذخیره می شود.دو نوع دانش می توان از هم باز شناخت:دانش ضمنی (در مورد معنی کلمه Implicit مطمئن نیستم )که در مغز شخص وجود دارد و به صورت غریزی (خود به خودی ) دانسته می شود بدون اینکه به شکل کلمات درست شو د. و دانش بیرونی که در ارتباط با دیگران به وجود می آید و در اسناد نوشته شده وجود دارد.سازمان ها روز به روز بیشتر به ارزش دانش پی می برند و خیلی از کارمندان در حال حاضر کارمندان دانش هستند.
جامعه دانشی (در مورد این اصطلاح هم مطمئن نیستم )
جامعه ای که دانش تولید کند و از آن برای کامیابی و خوشبختی مردمش استفاده کند.
در ارتباط با توسعه اجتماعی ، این عبارت انتقال از مراحل قبلی اجتماع (جامعه کشاورزی ، صنعتی ) به جامعه ای با خصوصیات ذیل را نشان می دهد:
1- همگرایی ارتباطات راه دور و تکنولوژی کامپیوتر (جامعه سیم کشی شده )
2- کالای غیر فیزیکی اساس اقتصاد می شود.
3- برتری شغلها (کارها) در کار اطلاعاتی پیدا می شود.
اصطلاح شکاف دیجیتالی (فاصله دیجیتالی ) در دهه 1990 برای توضیح شکاف رو به رشد بین افرادی که به فناوری ارتباطی اطلاع رسان (ICT ) دسترسی یا مهارتهای استفاده از آن را دارند و کسانی که به دلایل اجتماعی – اقتصادی و یا جغرافیایی محدود هستند و یا اصلا به این فناوری دسترسی ندارد، ابداع شد.قابل توجه است که ICT این نابرابری را تشدید کرده است . دلایلی چند می توان برای این مساله چه در داخل و چه در خارج شناسایی کرد که افراد به علت محیط جغرافیایی ، سن ، جنس ، فرهنگ و یا وضعیت اقتصادی نمی توانند از این مزیت استفاده کنند.
سواد دیجیتالی
توانایی استفاده و بهرمندی از تکنولوژی دیجیتالی ، ابزار ارتباطی یا شبکه ها (اینترنت) برای مشخص کردن ، ارزیابی ، استفاده و تولید اطلاعات است.
سواد اطلاعاتی
توانایی تشخیص (مشخص کردن) ، ارزیابی ، استفاده و تولید اطلاعات را در طول زندگی می گویند.
جامعه اطلاعاتی
عبارتی است برای جامعه ای که ایجاد ، پخش و تولید اطلاعات مهمترین فعالیت اقتصادی و فرهنگی در آن است.یک جامعه اطلاعاتی با جامعه ای که اقتصاد آن زیر بنای صنعتی یا کشاورزی دارد ، متفاوت است.ابزار ماشینی جامعه اطلاعاتی کامپیوتر ها و ابزار ارتباطات راه دور هستند نه ابزار شخم زنی.
دانش
در ارتباط با جهان به وجود می آید و در مغز هر فرد سازماندهی و ذخیره می شود.همچنین در سطحهای سازمان یافته در مغز کارمندان و کاغذ و وسایل ضبطی الکترونیکی ذخیره می شود.دو نوع دانش می توان از هم باز شناخت:دانش ضمنی (در مورد معنی کلمه Implicit مطمئن نیستم )که در مغز شخص وجود دارد و به صورت غریزی (خود به خودی ) دانسته می شود بدون اینکه به شکل کلمات درست شو د. و دانش بیرونی که در ارتباط با دیگران به وجود می آید و در اسناد نوشته شده وجود دارد.سازمان ها روز به روز بیشتر به ارزش دانش پی می برند و خیلی از کارمندان در حال حاضر کارمندان دانش هستند.
جامعه دانشی (در مورد این اصطلاح هم مطمئن نیستم )
جامعه ای که دانش تولید کند و از آن برای کامیابی و خوشبختی مردمش استفاده کند.
در ارتباط با توسعه اجتماعی ، این عبارت انتقال از مراحل قبلی اجتماع (جامعه کشاورزی ، صنعتی ) به جامعه ای با خصوصیات ذیل را نشان می دهد:
1- همگرایی ارتباطات راه دور و تکنولوژی کامپیوتر (جامعه سیم کشی شده )
2- کالای غیر فیزیکی اساس اقتصاد می شود.
3- برتری شغلها (کارها) در کار اطلاعاتی پیدا می شود.
نگاهی برفاصله دیجیتالی
فاصله ديجيتالي، نمادي از بيعدالتي در جهان را به رخ خواهد كشيد وزمينه جنگهاي ناخواستهاي را ممكن است تحميل نمايد. براي تشخيص فاصله ديجيتالي، ذكر فقط اين نكته كافي است كه در حال حاضر، حجم اطلاعاتي كه بين اروپا و آمريكا جابجا ميشود ، حدوداً 162 گيگا بيت در ثانيه و مجموعه اطلاعات جابجا شده بين خاورميانه و آمريكا 7% گيگا بيت در ثانيه است. هيمن مثال به تنهايي، فاصله ديجيتالي بين اروپا و خاورميانه را از نظر دسترسي به اطلاعات 231 برابر نشان ميدهد. به عنوان مثالي ديگر، تعداد كاربران اينترنت در كشورها 7/1 ميليون نفر و در كشور كره جنوبي 27 ميليون نفر است. با احتساب جمعيت و درنظر گرفتن ضريب نفوذ اينترنت در كره جنوبي كه نزديك به 42 درصد و در كشور ما 5/2 درصد است، حداقل فاصله ديجيتالي ما با آنها حدود 30 برابر ميباشد.
فاصله ديجيتالي، نمادي از بيعدالتي در جهان را به رخ خواهد كشيد وزمينه جنگهاي ناخواستهاي را ممكن است تحميل نمايد. براي تشخيص فاصله ديجيتالي، ذكر فقط اين نكته كافي است كه در حال حاضر، حجم اطلاعاتي كه بين اروپا و آمريكا جابجا ميشود ، حدوداً 162 گيگا بيت در ثانيه و مجموعه اطلاعات جابجا شده بين خاورميانه و آمريكا 7% گيگا بيت در ثانيه است. هيمن مثال به تنهايي، فاصله ديجيتالي بين اروپا و خاورميانه را از نظر دسترسي به اطلاعات 231 برابر نشان ميدهد. به عنوان مثالي ديگر، تعداد كاربران اينترنت در كشورها 7/1 ميليون نفر و در كشور كره جنوبي 27 ميليون نفر است. با احتساب جمعيت و درنظر گرفتن ضريب نفوذ اينترنت در كره جنوبي كه نزديك به 42 درصد و در كشور ما 5/2 درصد است، حداقل فاصله ديجيتالي ما با آنها حدود 30 برابر ميباشد.
Digital divide
The term "digital divide" was coined in the 1990s to describe the perceived growing gap between those who have access to and the skills to use ICT and those who, for socio-economic and/or geographical reasons, have limited or no access.There was a particular concern that ICT would exacerbate existing inequalities. A number of areas of specific concern were identified both here and abroad, namely that people could be disadvantaged by their geographic location, age, gender, culture and/or economic status.
Digital literacy
The ability to use digital technology, communication tools or networks to locate, evaluate, use and create information.
Information literacy
The life-long ability to locate, evaluate, use and create information.
Information Society
A term for a society in which the creation, distribution and manipulation of information has become the most significant economic and cultural activity. An Information Society may be contrasted with societies in which the economic underpinning is primarily industrial or agrarian. The machine tools of the Information Society are computers and telecommunications, rather than lathes or ploughs
Knowledge
Is built up from interaction with the world, and is organised and stored in each individual's mind. It is also stored on an organisational level within the minds of employees and in paper and electronic records.Two forms of knowledge can be distinguished: tacit, or implicit knowledge, which is held in a person's mind and is instinctively known without being formulated into words; and explicit knowledge, which has been communicated to others and is held in written documents and procedures.
Organisations are increasingly recognising the value of knowledge, and many employees are now recognised as knowledge workers.
Knowledge society
A society that creates, shares and uses knowledge for the prosperity and well-being of its people.
In relation to societal development, the concept marks the transition from previous societal stages (agricultural society, industrial society) to a society characterised as follows:
1. the convergence of telecommunications and computer technology (wired society)
2. a non-physical commodity is the corner stone of the economy
3. the predominance of occupations is found in information work.(Extracted and adapted from Webster, 1995: Theories of the Information Society, New York, Routledge)
منبع:
مهدی صادقی ، تجارت جهانی الکترونیک و فناوری اطلاعات ، سخن گستر ، مهرماه 1385
محقق : مهدی صادقی کارشناس فناوری اطلاعات
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر