جستجوی این وبلاگ

چهارشنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۸۶

راه اندازی امضای دیجیتال در تجارت الکترونیک همانند هوا برای انسان است

راه اندازی امضای دیجیتال در تجارت الکترونیک همانند هوا برای انسان است

فاوانیوز: در پی تصویب سیاست نامه مرکز صدور گواهی دیجیتال در جلسه شورای عالی انفورماتیک، مهندس "مرتضوی" نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور ضمن اشاره به نقش و اهمیت این پروژه گفت: این روزها در کشور از "e" زیاد صحبت می شود e-government e-commerce ,،e-banking و ... ولی متاسفانه برای مردم توضیح داده نمی شود که مفهوم آن چیست؟
وی ادامه داد: اصولا در روش های سنتی برای عقد یک قرارداد یا ایجاد یک تعهد مالی یا غیرمالی مثل خرید، فروش، عقد و نظایر آن لازم است که طرفین با رد و بدل کردن کاغذ اسنادی را از خود برجای گذارند تا در آینده جهت اثبات مالکیت یا احقاق حق یا رد دعوا و غیره مورد استفاده قرار گیرد.
مرتضوی اظهار داشت: در فضای الکترونیک قرار نیست کاغذی رد و بدل شود، پس ایجاد بستر قانونی مناسب برای اثبات تعهدات بسیار اهمیت پیدا می کند. مثلاً اگر کسی خرید کرد و قرار شد پول آن را بر طبق قرارداد بپردازد و بعداً استنکاف کرد اگر این قرارداد روی کاغذ بود که طبق روش های سنتی اقامه دعوا می کند ولی در روش تعامل الکترونیکی دیگر کاغذی وجود ندارد در این شرایط ایجاد ضوابط قانونی برای تعامل بین متعاملین اهمیت بسیار پیدا می کند.
وی افزود: با استفاده از تکنولوژی و با فراهم کردن فضای امن و غیر قابل تعرض لازم است ساز و کارهای قانونی این امر فراهم آید.
نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: امضای دیجیتال هم یکی از مهمترین سازوکارهاست پس با این شرایط اگر شما در منزل خودتان نشسته اید و با یک فرد دیگر یا موسسه دیگر در هر کجای دنیا یک قرار گذاشته و طرفین تعهد کردند، با این مکانیزم می توان امضاء پای این تعهدات را اثبات کرد. به زبان ساده، امضای الکترونیک، امضایی است که علیرغم قابل رویت نبودن، قابل اثبات است.
مرتضوی در مورد تاثیر این پروژه بر تجارت الکترونیک اظهار داشت: این روزها داد سخن در مورد حل معضلات مردم زیاد داده می شود ولی باید مطمئن بود که حل بسیاری از این معضلات در این دوره و زمان بدون استفاده از فناوری اطلاعات محال است. حل معضل ترافیک (به روش کم کردن تردد)، خدمت رسانی سریع (با عمومی کردن فرهنگ استفاده از رایانه) و مسائلی از این دست در گروه استفاده صحیح از تکنولوژی اطلاعات است.
وی افزود: تجارت الکترونیک اگر راه اندازی شود می تواند حجم زیادی از ملاقات های حضوری مردم برای تجارت را کم کند و این هزاران موهبت دارد که یکی از آنها رفت و آمد کمتر است. این پروژه برای راه اندازی تجارت الکترونیک همانند هوا برای انسان است. یعنی اگر این پروژه هرچند با تاخیر راه اندازی نشود، تجارت الکترونیک اصولاً مفهومی ندارد و غیرقابل اجراست. دلیل آن هم این است که تبادلات و قرارهای مالی و تجاری قابل ردگیری و اثبات نیست.
مرتضوی با اشاره به عضویت نماینده بخش خصوصی در این پروژه گفت: در این شرایط که هر روز ضربه ای بر بدنه بخش خصوصی وارد می شود، این خبر بسیار مبارک و میمون است و امیدواریم سرمشق دیگران نیز قرار گیرد و امیداست با راه اندازی این پروژه که قرار بود کمتر از یک سال اجرا شود و حالا پس از چند سال ظاهرا به بهره برداری خواهد رسید، خدمات آن از طرف بخش خصوصی به جامعه برسد که اگر خلاف آن انجام شود گسترش دولت است و خلاف سیاست های اجرایی اصل چهل و چهار قانون اساسی است.

http://www.favanews.com/default.aspx/news_17958.htm

هیچ نظری موجود نیست: