جستجوی این وبلاگ

شنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۸۶

IT in organization

نویسنده محسن بلیغی
۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۶
فشارخاصي كه در بازار جهاني براي شغل ها وجود دارد ،نرخ كاري ميباشد .قيمت هاي كار از يك كشور تا كشور ديگر متفاوت است. در بعضي كشور ها توسعه يافته ،ميزان دستمزد صنعتي در ساعت (به استثناي سود ها)چيزي بيشتر از 15دلار است در حالي كه بيشتر كشور هاي توسعه يافته معمولاًمزاياي شغلي زيادي براي كارمندان مي پردازند كه ارزش كارهاي انجام داده آنها راهر چه بيشتر مي سازد بنابراين اكثر شركت ها در صنعت كار هاي فشرده ،انتقال امكانات كارخانه اي را به كشور ها يي با نرخ كارگري پايين ،لازم وضروري می دانند.

يك چنين سياست جهاني نياز به ارتباط وهمكاري گسترده در چندين زبان وتحت چندين شرايط فرهنگي واخلاقي وقانوني دارد که اين كار شديداًبا ITآسان مي شود.
استفاده از ITدر محيط چند كشوري /چند فرهنگه که ممكن است باعث بروز مسائل اخلاقي مانند تجاوز به امور خصوصي افرادشود. رقابت جهانی نيز زماني افزايش پيدا مي كند كه دولت هادرگير استفاده از سوبسيدها (يارانه )روش هاي مالياتي،قوانين واردات وصادرات ومحركهاي ديگر باشند.روش هاي ارتباطي وانتقالي سريع وارزان اهميت (گستردگي)هر چه بيشتر تجارت بين المللي را افزايش مي دهد اكنون رقابت كاملاًدر حال جهاني شدن است .
تصميم گيري ها بايد بسیار سريع انجام شوند وسرعت رقابتي باقي بماند(گتيز در سال 1999 وداويز در سال 2001 ووثرب در سال 1996 )با كمك سيستم هاي كيسكو،در تلاش می شود تا دفاتر حسابرسي را در يك روز ببندند-كاري كه تقريباً ده روز طول مي كشد(مك كلينهن2002)
طبيعت متغييرنيروي كار ،به خصوص در كشور هاي در حال توسعه ، به سرعت در حال تغيير است اين نيروي كار بسيار در حال گسترش يافتن مي باشد.مانند افزايش تعداد زنان ،والدين تنها ،اقليتها واشخاص با ناتواني هاي كاري در همه موقعيت ها به علاوه كارمندان زيادي وجود دارند كه ترجيح مي دهندبازنشستگي به تاخير بيفتد . بلاخره ،كارمندان بيشتر وبيشتري آگاه مي شوند(دراكر2002).تكنولوژي اطلاعاتي ،تلفيق اين تنوع وسيع كارمندان رادر نيروي قديمي كار آسان مي كند وافراد خانه نشين را قادر مي سازد كه از خانه خود به كار بپردازند(كار از راه دور )
همان طور كه آگاهي مشتريان از در دسترس بودن وكيفيت توليد ات وخدمات بيشتر مي شود ،باريك بيني وتجربيات مشتري نيز افزايش مي يابد (مشتريان قدرتمند)در وب امروزه مشتريان مي توانند به آساني اطلاعات جزئي را در مورد محصولات و خدمات بيابند ،قيمت ها را مقايسه كنند واز حراجي الكترونيكي خريد كنند همان طوركه پيشتر گفتيم در بعضي موارد حتي مشتريان مي توانند قيمتي را كه مي خواهند خريد كنند پیشنهاد نمایند. بنابراين مشتريان قدرت قابل توجه اي دارند (بيت وديكران در سال 2002)شركت ها بايد براي جلب رضايت اين مشتريان قادر باشند كه اطلاعات را به سرعت انتقال دهند. امروزه مشتريان محصولات وخدمات سفارشي را با كيفيت بالا و قيمت پايين مي خواهند فروشندگان بايد پاسخگو باشند ويا شغلشان را از دست بدهند به عنوان مثال يك غرفه در يك فروشگاه بزرگ در ژاپن يخچال ها رادر 24رنگ مختلف با چند روز زمان براي تحويل عرضه مي كند كامپيوتر 'دل‹سفارش يك كامپيوتر را از طريق اينترنت خواهد داشت كه جزئيات انتخاب شما را به همراه دارد و كامپيوتر را ظرف مدت 72ساعت به منزل شما مي رساندوشركت Nike، به شما اجازه مي دهد كه كفشهاي ورزشي خود را طراحي كنيد سپس آن راخواهد ساخت وآنها درمدت 2هفته بدست شما مي رساند (Nike.com)
سرانجام سازندگان خودكارماشين هاي سفارشي را مي فرو شند كه شكل آنها در اينترنت آمده است رجوع شودgAGUAR.COM) به گفته قديميان كه مشتريان پادشاهند هرگز اينقدر درست نبوده است .
نياز براي مديريت روابط مشتري(Crm)و اهميت مشتري ،رقابت شدیدی را براي مشتريان ايجاد كرده است که سازمان ها را مجبور مي كند تا براي جلب و حفظ مشتريان كارها وتلاشها را افزايش دهند كاري گسترده براي انجام دادن وجودداردكه مديريت رابطه مشتري(Crm )ناميده مي شود (رجوع شود به گرين برگ در سال 2002)


فشار ها ي تكنولوژي گروه دوم فشار هاي شغلي شامل آنهايي مي شوند كه با تكنولوژي در ارتباطندو فشار اصلي در اين گروه ابتكار تكنولوژيكي وبار اضافه اطلاعاتي مي با شند.
. ابتكار تكنولوژي وكهنه شدگي. تكنولوژي نقش افزايش يافته اي راهم در توليد وهم در خدمات بازي مي كندتكنولوژي جديد و بهبود يافته ، براي توليدات عملكرد ها ي خدماتي جانشين و كيفيت فوق العاده جانشين هايي را ايجاد ويا از آنها حمايت مي كند
به علاوه بعضي از توليدات محلي هنري امروزی ،ممكن است فردا قديمي مي شود .بنابراين ،تكنولوژي به نيروهاي رقابتي سرعت مي بخشد بيشتر تكنولوژي ها برشغل هايي از مهندسي ژنتيك تاروند تغذيه گرفته اثر مي گذرد. به هر حال احتمالاً تكنولوژي با بيشترين تأثير ش،تكنولوژي اطلاعات شبكه اي است(رجوع شود اوانز وارستردرسال 1999وكادر سال 2001)
يك مثال از كهنه شدگي تكنولوژيكي در ميني كيس ، تكنولوژي واكنش صداي متقابل(Ivr) است كه هنوز براي پيشرفت شركت ها جديد است که با وسايل سيار جايگزين شده است كه باز آنها با ابزاري بي سيم جايگزين شده اند.
.باراضافه اطلاعات .(اينترنت و شبكه ها ی ديگر ارتباط از راه دور)ميزان اطلاعات در دسترس در اينترنت درهرسال بيشتراز2برابر مي شود وبيشتر آن رايگان مي با شد اطلاعات و دانشي كه در داخل سازمانها توليد وذخيره مي شود به طور تصاعدي افزايش مي يابد. جهان باسيلي از اطلاعات روبروست .بنابراين قابليت دسترسي ،جهت يابي و مديريت داده ها ،اطلاعات و دانش كه براي تصميم گيري مديريتي لازم وضروري است ،بحراني مي شود راه حل هاي موثر تنها با تكنولوژي اطلاعات ايجاد مي شود (مثال ،ابزار تحقيقي،پايگاه داده هاي هوشمند)
فشار هاي اجتماعي .دسته سوم فشار هاي شغلي شامل آن دسته اي مي شود كه با اجتماع در ارتباط است .'جامعه بعدي' همان طور كه "دراكر "آن را چنين توصیف می کند: جامعه آینده جامعه گاهي خواهدشد و همچنين يك جامعه با جمعيت رو به پيري .هر دوي اینها معاني اجتماعي مهمي دارند كه با آموزش ومراقبت سلامتي ارتباط داردودرمان چنين موضوعاتي شامل مسئوليت پاسخگويي اجتماعي ،قوانين رفع محدوديت دولتي تخصیص بودجه برای برنامه هاي اجتماعي و اصول اخلاقي مي باشد.
.مسئوليت پاسخگويي اجتماعي ،اختلالات بين سازمان هاو جامعه به سرعت در حال افزايش وتغيير است موضوعات اجتماعي بر وضعيت محيط فيزيكي تا همكاري هاي شركت ها وآموزش تأثير مي گذارد (مثال :با اجازه دادن به انترن ها براي كار كردن در شركت ها ماهرتر مي شوند )
قوانين دولتي ومحدوديت چندين موضوع پاسخ گويي اجتماعي با قوانين دولتي درباره سلامتي ،امنيت ، كنترل محيطي و فرصت مساوي رابطه دارد.به عنوان مثال،شركت هايي كه به توليدات رنگ مي زنند بايد براي جذب اسپري بيشتر از كاغذاستفاده كنند .سپس برای كاغذ بايد به يك شركت مجوز داده شود كه معمولاًقيمت بالايي دارد چنين قوانيني پول مي خواهد و براي رقابت باكشور هايي كه فاقد چنين قوانيني هستند کار را مشكل تر مي سازد . همچنين ممكن است باعث ايجاد نياز براي تغييرات در ساختار سازماني وروند ها شوند . از طرف ديگر رفع محدوديت دولتي مي تواندبراي يك شركت ،نعمتي محسوب شود ،اما براي ديگران كه توسط قوانين دولتي حمايت مي شوند ،مصيبتي محسوب ميشود .در كل رفع محدوديت دولتي،رقابت را افزايش مي دهد
.حملات تروريستي در 11سپتامبر2001، سازمانها براي حفاظت خودشان درمقابل حملات ترورستي تحت فشارافزايش يافته اي بوده اند .به علاوه ،كارمندان در مناطق حفاظت شده نظامي ممكن است براي وظيفه ای به خدمت گرفته شوند كه باعث ايجاد مشكلات پرسنلي مي شود .تكنولوژي اطلاعات ومخصوصاً سيستم هاي هوشمند ،ممكن است همكاري ارزشمندي در منطقه حفاظت شده داشته باشند .
.موضوعات اخلاقي اصولا با استاندارد درست و غلطي ارتباط دارد ،و اصول اخلاقي اطلاعات،با استاندارد هاي درست وغلط دركارهای پروسه اي اطلاعات ارتباط دارد .سازمانها بايد با موضوعات اخلاقي مرتبط با كارمندان ،مشتريان وتهيه كنندگان نشان رابطه برقرار كنند.موضوعات اخلاقي،مقوله دشواري است زيرا موضوعات اخلاقي بريده وخشك نيستند.چيزي كه ازنظريك نفر اخلاقي درنظر گرفته مي شود ،درنظر ديگري اخلاقي به نظرنميرسد .همچنين ،چيزي كه در يك كشور اخلاقي فرض مي شوددركشور ديگر غير اخلاقي به نظر برسد.
استفاده از تكنولوژيك اطلاعات ،موضوعات اخلاقي زيادي راپديد مي آورد .اين دامنه ،ازكنترل آدرس الكترونيكي تا تجاوز پنهاني به امور شخصي ميليونها مشتري كه اطلاعات آنها درپايگاه داده خصوصي وعمومي ذخيره شده است مي باشد.ما آنقدر موضوعات اخلاقي رامهم در نظر مي گيريم كه يك چار چوب كلي ازاصول اخلاقي رادر كار وجامعه بایستی در نظر گرفت .
محيطي كه سازمان ها را محاصره كرده به طور فزاينده اي پيچيده و آشفته تر مي شود .پيشرفت ها در جوامع و نقل وانتقال تكنولوژي تغييرات زيادي را ايجاد مي كند.تغييرات ديگر نتيجه فعاليت هاي سياسي و اقتصاد ي مي باشند . بنابراين ،فشار هايي كه حاكم برسازمانهاهستند ، افزايش مي يابندوسازمانها بايد براي انجام فعاليت هایي به عنوان عکس العمل آماده باشند، البته اگرمي خواهند موفق باشند باتوجه به اینکه سازمان هاممكن است با فرصتهايي در اين فشار ها روبرو شوند.

منبع:
http://www.edi.ir
استفاده از مطالب با ذکر نام منبع بلا مانع است
9/2/1386

هیچ نظری موجود نیست: