دولت الکترونیک
دولت الکترونیک استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته میباشد.
دولت الکترونیک شیوهای برای دولتها به منظور استفاده از فناوری جدید میباشد که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت خدمات وارائه فرصتهای گستردهتر برای مشارکت در فرایندها و نمادهای مردم سالار را اعطا میکند.
دولت الکترونیک، یک دولت ارقامی دیجیتالی بدون دیوار و یک دولت بدون ساختمان و سازمانی مجازی است که خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به مشتریان ارائه میدهد و موجب مشارکت آنان در فعالیتهای سیاسی میگردد.
دولت الکترونیک یک شکل پاسخگویی از دولت میباشد که بهترین خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به شهروندان ارائه میدهد و آنها را در فعالیتهای اجتماعی شرکت میدهد بنابراین مردم دولتشان را بر سرانگشتان خویش خواهند داشت.
دولت الکترونیک استفاده از فناوری به منظور تسهیل امور دولت از طریق ارائه خدمات و اطلاعات کارا و موثر به شهروندان و شرکتهای تجاری و تولیدی میباشد.
دولت الکترونیک ترکیبی از فناوری اطلاعات شبکه تار عنکبوتی جهانگستر وب به منظور ارائه خدمات به طور مستقیم به عامه مردم است.
حال پس از ارائه چند تعریف کلی از دولت الکترونیک به بررسی مشتریان دولت الکترونیک میپردازیم:
مشتریان دولت الکترونیک را میتوان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد
* شهروندان
* بنگاههای اقتصادی
* موسسات دولتی
مشتریان دولت الکترونیک از طریق پایگاههای تار عنکبوتی دولت الکترونیک میتوانند در فعالیتهای اجتماعی. سیاسی و اقتصادی شرکت نمایند. یکی از اهداف اساسی دولت الکترونیک تحقق بخشیدن به مردم سالاری الکترونیک میباشد که تمامی شهروندان بتوانند در سرنوشت خویش دخالت داشته باشند. با این عمل و با مشارکت گسترده مردم در واقع دولت ماهیتی غیررسمی به خود میگیرد و شهروندان میتوانند بطور کامل با دولت در تعامل باشند.
شهروندان، بنگاههای اقتصادی و موسسات دولتی میتوانند از طریق دولت الکترونیک فعالیتهای گوناگونی نظیر موارد زیر را انجام دهند :
پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب، ثبت شرکت، عقد قرارداد، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت تولد و مرگ، انجام فعالیتهای مالی و اعتباری، شرکت در انتخابات، پرکردن فرمهای الکترونیک برای مقاصد مختلف، بازدید از موزهها، استفاده از کتابخانههای مجازی، تعامل با نهادهای مختلف دولتی و تجاری و اجتماعی، پرداخت صورت حسابهای مختلف مثل صورت حساب آب و برق و تلفن و گاز، دریافت اجازه ساخت و ساز ساختمان، دریافت اطلاعات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و موارد دیگر.
رسانه منتخب برای دولت الکترونیک
رسانه منتخب برای دولت الکترونیک فعلا اینترنت میباشد که از طریق رایانههای شخصی متصل به آن قابل بهرهبرداری است. ولی پیش بینی شده است که در 3 تا 5 سال آینده از کیوسکها و تلفنهای همراه ویژهای که بدین منظور طراحی و ساخته خواهند شد نیز استفاده گردد. اخیرا نسل اول تلفنهای همراه که قابلیت اتصال به اینترنت بیسیم را دارند به صورت انبوه به بازار عرضه شده است.
همچنین ببینید
عوامل ایجاد دولت الکترونیک
موانع ایجاد و اثرات ناشی از فقدان دولت الکترونیکی
ساختار و نمادهای دولت الکترونیکی
منبع
کمیته فن آوری اطلاعات وزارت راه و ترابری (cache)
پیوندهای خارجی
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Government
http://www.egovmonitor.com/
http://www.unpan.org/egovernment.asp
http://www.digitalgovernance.org/
http://europa.eu.int/idabc/en/chapter/140
عوامل متعددی زمینه این امر را فراهم میسازد که همگی ناشی از رشد فناوری و پیچیدهتر شدن زندگی بشر میباشد. دولتها برای پاسخ به این پیچیدگی ناگزیرند که اقدام به ایجاد دولت الکترونیک نمایند.
رشد فناوری بویژه فناوری اطلاعات
سرمایهگذاری بنگاههای اقتصادی در بخش فناوری اطلاعات و تطبیق آن با نیازهای و شرایط خویش
رشد استفاده از اینترنت و عادت کردن مردم به استفاده از آن
تغییر انتظارات شهروندان و بنگاههای اقتصادی
فشارهای ناشی از رقابت
جهانی شدن
اینک بطور خلاصه اشارهای به عوامل فوق میکنیم. فناوری امروزه با نرخی فزاینده و بصورت تصاعد هندسی در حال رشد میباشد. فناوری اطلاعات، نماد عصر حاضر میباشد و در واقع میتوان آن را فناوری عصر حاضر نامید. این فناوری بنا به نظر دانشمندان و اندیشمندان این رشته با سرعتی نمایی در حال رشد میباشد. به عنوان مثال، قانون مور در این زمینه میگوید که قدرت محاسباتی رایانهها در هر 18 ماه دو برابر میشود. قانون متکاف بیان میدارد که میزان رشد یک شبکه به میزان توان دوم استفاده کنندگان از آن شبکه میباشد. یا قانون گیلدرز میگوید مسیرهای ارتباطی (شبکهها) هر 12 ماه 3 برابر میگردند. همانگونه که از مثالهای فوق برمیآید سرعت رشد فناوری اطلاعات بسیار زیاد میباشد و این امر در تمامی پدیدهها از جمله دولت و موسسات دولتی تاثیرات شگرفی بر جای میگذارد. بنگاههای اقتصادی سرمایه گذاری کلانی را در زمینه اطلاعات به عمل آوردهاند و بخش عمومی نیز در پاسخگویی به شرایط کنونی و کم کردن شکاف بین بخش خصوصی و دولتی ناگزیر از سرمایهگذاری در این زمینه میباشد. به عنوان مثال سرمایه گذاری شرکتهای آمریکایی در زمینه فناوری اطلاعات از کمتر از 10% در سالهای گذشته به میزان 50% در حال حاضر رسیده است و به دلیل سرمایه گذاریهایی که در این زمینه شده هزینه مبادلات بانکی به میزان 3% هزینه مبادلات بانکی معمولی کاهش یافته است . بین سالهای 95 الی 98 تولیدات ناشی از فناوری اطلاعات 8% از کل تولید ناخالص ملی ایالات متحده را تشکیل داده است و به میزان 35% در رشد واقعی اقتصاد ملی آن کشور موثر بوده است. در طی فصل فروش عید کریسمس سال 1999 فروشندگانی که محصولات خود را از طریق اینترنت به فروش می رساندند , فروشی معادل 1/3 میلیارد دلار داشتند که این میزان چهار برابر فروش آنان در سال 1998 بوده است. پیش بینی می شود که در سال 2003 در زمینه دولت الکترونیک در ایالات متحده حدود 6/1 میلیارد دلارهزینه گردد . پیشبینی میشود که تا سال 2006 دولت آمریکا 15% از شهریهها و عوارض و مالیات را به صورت بلادرنگ وصول نماید و حدود 14000 مورد از وظایف و خدمات دولت به مردم و بنگاههای اقتصادی تفویض خواهد گردید. در مورد رشد استفاده از اینترنت به مثالی از ایالات ویرجینیا اشاره میکنیم. در این ایالت 8/76% از شهروندان از خانه یا محل کار خود به اینترنت دسترسی دارند و 38% از آنها از اینترنت و پست الکترونیک بطور روزانه استفاده میکنند که این امرنشان دهنده رشد استفاده از اینترنت و عمومیت یافتن آن میباشد. انتظارات افراد نیز در مورد خدمات و محصولات و نحوه و کیفیت ارائه آن بطور روزافزون در حال تغییر است و دولت نیز باید پاسخگوی این نیازها و انتظارات باشد. مردم خواهان آن هستند که ساعت کار موسسات دولتی افزایش یابد و آن هر زمان که خواستند بتوانند کارهای خود را انجام دهند، در صفها معطل نشوند، خدمات با کیفیت بالاتری دریافت نمایند، خدمات و محصولات ارزانتری به دستشان برسد و مواردی از این دست که پاسخگوترین شکل دولت برای این موارد و انتظارات در حال حاضر دولت الکترونیک میباشد. دولتها برای جذب سرمایه، مشاغل و اشتغال، کارگران ماهر، گردشگران و موارد دیگر با هم در رقابت میباشند که دولت الکترونیک این امکانات را برای آنها فراهم میآورد. جهانی شدن نیز دولتها را وادار میسازد تا به منظور فروش کالا و خدمات خویش و همچنین صدور فرهنگ و شناساندن خویش به سایر فرهنگها و تمدنها اقدام به تاسیس دولت الکترونیک نمایند. منبع: کمیته فن آوری اطلاعات وزارت راه و ترابری (cache)
موانع ایجاد دولت الکترونیک
در راه ایجاد دولت الکترونیک موانع بسیاری وجود دارد که بطور اختصاصی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم احساس نیاز به دولت الکترونیک
عدم حمایت مدیریت ارشد سازمانها
ناتوانی در مرزبندی بین اطلاعات محرمانه و اطلاعات قابل ارائه به شهروندان و بنگاههای اقتصادی
هزینه سنگین ایجاد، نگهداری و توسعه شبکههای اطلاعرسانی و پایگاههای اطلاعاتی
فقدان یا کمبود متخصص فناوری اطلاعات در برخی کشورها
اثرات ناشی از عدم ایجاد دولت الکترونیک
بیشتر شدن شکاف بین کشورهای در حال توسعه و فقیر با کشورهای پیشرفته
افزایش شکاف بین انتظارات مردم و توانائیهای دولت
متحمل شدن هزینه فرصت
افزایش روز افزون هزینههای دولت، به علت ارائه خدمات به صورت سنتی
ساختار دولت الکترونیک
ستونهای اصلی دولت الکترونیک ارتباطی است که دولت با شهروندان، بنگاههای اقتصادی، کارکنان و سایر موسسات دولتی برقرار میسازد و در واقع این ارتباط تشکیل دهنده روح دولت الکترونیک است. برای برقراری این ارتباطات دولت باید اعتماد طرفهای ذینفع در دولت الکترونیک را به منظور مشارکت در این امر جلب نماید و به آنان اطمینان دهد که به خلوت خصوصی و امنیت آنان تعرضی نخواهد شد. در بعد فنی هم دولت میبایست زیر بناهای لازم برای ایجاد دولت الکترونیک را فراهم سازد و شبکههای اطلاعرسانی و پایگاههای اطلاعاتی مورد نظر را ایجاد نماید.
برخی نمادهای مرتبط با دولت الکترونیک
این نمادها در واقع حروف اختصاری چند کلمه میباشند و نشانگر این مورد است که دولت الکترونیک چه قسمتها و افرادی را با هم مرتبط میسازد.
موسسه دولتی به شهروند G2C
موسسه دولتی به کارکنان G2E
موسسه دولتی به بنگاه اقتصادی G2B
موسسه دولتی به یک موسسه دولتی دیگر G2G
بنگاه اقتصادی به بنگاه اقتصادی دیگر B2B
بنگاه اقتصادی به مصرف کننده B2C
حرکت به سمت دولت الکترونیکی
5 تیر 1384 - دنیای اقتصاد - کشور ترکیه با حدود 70میلیون نفر جمعیت در همسایگى غربى ایران قرار دارد. این کشور با توجه به اقدام جهت عضویت در اتحادیه اروپا، IT را از مهمترین اهداف برنامه اقتصادى (2001 تا 2005) خود مىداند.
سرمایهگذارى عظیم در بخش مخابرات، حرکت به سمت دولت الکترونیکى و کوچک شدن دولت و خصوصىسازى از جمله حرکتهاى ملموس در این زمینه مىباشد.
ترکیه در2005CeBIT
در نمایشگاه امسال غرفه ترکیه در سالن 5، با شعار see Turkey- Where the network works for you و در فضایى به متراژ 1200مترمربع واقع شده بود. ترکیه امسال نهمین حضور کشورى خود را در این نمایشگاه تجربه مىنمود.
امسال نیز همچون سال گذشته هماهنگکننده و حمایتکننده شرکتهاى ترک IMMIB یا همان سازمان صادرکنندگان کالاهاى الکتریک، الکترونیک و مکانیکى استانبول بود.
سازمان IMMIB با پشتوانه حدود 7500تولیدکننده نسبت به معرفى آن شرکتها در بازارهاى بینالمللى، جهت صدور کالاهاى تولید شده آنان اقدام مىنماید. اهداف این سازمان عبارتند از: تایید اسناد و مدارک صدور کالاهاى شرکتهاى عضو خود- تسهیل و بسترسازى جهت حضور شرکتها در نمایشگاههاى داخلى و بینالمللى و دیگر رویدادهاى خارجى- سازماندهى و برگزارى ملاقاتها و همایشهاى کارى بین گروههاى تجارى کشورهاى هدف با شرکتهاى ترک.
این کشور امسال با نماد تخممرغى منقش به پرچم ترکیه، در کنار تخممرغهاى رنگى عید پاک و با شعار مىخواست نشاندهنده حضورش در جمع اتحادیه اروپا باشد.
غرفه این کشور پذیراى 73شرکت بود. در میان آسیایىها، ترکیه با میزان 80درصد بیشترین رشد تعداد شرکتهاى حاضر را نسبت به سال قبل داشت. شاید امسال قبل از هر تابلو و بیلبردى، رایجه قهوه ترک مشام بازدیدکنندگان را به حضور در غرفه ترکیه دعوت مىنمود. غرفه این کشور روشهاى جدیدى را جهت جلب بازدیدکننده در نمایشگاه امسال به کار مىبرد. از جمله: سرو قهوه ترک رایگان، پخش موسیقى ترکى، محل استراحت و مطالعه روزنامهها و... شاید غرفه ایران نیز از این روشها در سالهاى آینده و با توجه به معیارهاى فرهنگى و ملى خود بتواند سود جوید.
با تمام این امکانات و فضاسازىها، بیشتر شرکتهاى حاضر در غرفه کشورى از محل غرفه ترکیه رضایت نداشتند و متفقالقول بودند که در جاى نامناسبى (گوشه سالن 5) قرار داشتند. شرکتهاى ترکیه با قصد صدور کالا و خدمات خود به اروپا در این نمایشگاه حاضر و اکثر آنان بازار اروپا را به عنوان بازار هدف نشانه گرفته بودند. بازار IT ترکیه در سال 2004 رشدى معادل 8/14درصد را تجربه کرده بود. بازار 2/13 میلیارد دلارى که 7/9 آن سهم مخابراتش بوده است. شرکتهاى فعال در این بازار امید دارند تا پس از 3 اکتبر 2005 که مذاکرات پیوستن ترکیه به اروپا آغاز مىگردد، حدود 16درصد به حجم این بازار اضافه گردد. جدول ذیل حجم بازار IT ترکیه را نشان مىدهد. از دیگر مواردى که این کشور نسبت به ارائه آن در غرفه خود اقدام نموده بود، تهیه و ارائه گزارشهاى مختلف و متنوعى از صنعت ICT این کشور در محل غرفه بود.
http://www.torkiye.com/index/iktisat_eloktoronik.php
مردم از دولت الکترونیکی چه میخواهند؟
مترجم: سیدمیثم لطفی - بزرگراه فناوری - با ورود به قرن سوم میلادی و افزایش روابط سیاسی بین کشورها، دولتها کوشیدند با توسعه مبحثی بهنام دولت الکترونیکی (e-government) ضمن پاسخگویی هرچه بیشتر و بهتر به نیازهای مخاطبان خود امنیت بیشتری را در دستگاههای دولتی ایجاد کنند. دولت الکترونیکی که در اصل اشاره به استفاده بخشهای مختلف دولتی از فناوری اطلاعات دارد قادر است روابط با شهروندان، بازرگانان و دیگر بازوهای دولت را گسترش دهد. این سامانه نسبت به تعامل فعال دولت و شهروندان (G2C) و یا دولت با شرکتهای تجاری(G2B) که بیشتر بر انتشار اطلاعات از طریق اینترنت تمرکز میکنند، فعالیتهای خود را انجام میدهد. بهطور کلی دولت الکترونیکی استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات بهمنظور توزیع خدمات دولتی بهصورت مستقیم و 24 ساعته در تمام روزهای هفته به مشتری است که این عامل باعث شده تا تمایل مسؤولان بلندپایه کشورها برای نصب و راهاندازی چنین سیستمهایی افزایش یابد. برای توضیح و شفافسازی هرچه بیشتر فعالیتهای دولت الکترونیکی، خبرگزاری سیانان گفتوگویی را با مایک هرنون(Mike Hernon) انجام داده است. مایک هرنون هماکنون معاونت دولت الکترونیکی در ایالت نیویورک آمریکا را برعهده دارد که تمامی نرمافزارها و خدمات دولت الکترونیکی را در مرکز GovWorks پشتیبانی میکند. وی پیشتر فرماندار ایالت بوستون و کلمبیا در آمریکا بود که با این گفتوگو میکوشد اهمیت دولت الکترونیکی را بیش از پیش برای همگان نمایان کند.
در جامعهای که زیر نظر دولت الکترونیکی اداره میشود همه فعالیتها بهصورت الکترونیکی و دیجیتالی کنترل میشود وگروههای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوانند ارتباط نزدیک و صمیمانهای با دولت الکترونیکی داشته باشند
تعریف شما از دولت الکترونیکی چیست؟
دولت الکترونیکی استفاده صحیح و آسان از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای عرضه خدمات دولتی به مشتریان بهصورت شبانهروزی در هر موقع از سال است. افرادی که این خدمات را دریافت میکنند میتوانند یک فرد عادی، بازرگان و یا یکی از اعضای کابینه دولت باشند. باید اظهار کرد، دولت الکترونیکی خدمات خود را در سادهترین حالت ممکن به کاربران عرضه میکند و در آن واحد به دولت امکان میدهد تا این خدمات را در ارزانترین حالت ممکن بهدست مشتریان خود برسانند. نخستین مرحله از خدمات دولت الکترونیکی عرضه خطوط اینترنت بر روی رایانههای شخصی است که در این میان گفته میشود کیوسکهای خیابانی اینترنتی و تلفنهای همگانی متصل به اینترنت مهمترین تحولاتی از این دست است که در سه تا پنج سال آینده اجرا خواهد شد. بزرگترین آرزو و انتظار من از دولت الکترونیکی برقراری ارتباطی صمیمانه و بیشتر بین مردم و دولت است. هرچه که در این زمینه دولت کارآمدتر میشود و خدمات بیشتری را بهدست مردم میرساند، ارزش آن در نزد شهروندان بیشتر خواهد شد و در کنار آن آرزوهای مقامات دولتی به حقیقت نزدیکتر میشود.
نقش یک مدیر در مراکز دولتی و یا وزارتخانهها چگونه از نقش مدیران در مراکز خصوصی مجزا میشود؟
اگر بخواهیم این دو دسته مدیر را با یکدیگر مقایسه کنیم، بیشک مدیران بخش عمومی فعالیت بیشتری را نسبت به مدیران بخش خصوصی انجام میدهند. من بهعنوان یکی از مدیران بخش عمومی سعی میکنم با استفاده از توان خود سیری صعودی را در فعالیتهای روزانه خود دنبال کنم و این روند را در زندگی مردم بهوجود آورم. اگرچه همه روزه طرحهای کامپیوتری و شبکهای فراوانی به من پیشنهاد میشود، من معمولا پروژههای الکترونیکی که آموزش، امنیت عمومی و توسعه اقتصادی را شامل میشود ترجیح میدهم. هر یک از این فضاها نقشی مهم و حیاتی در جامعه ما دارند که در جای خود میتوانند ضمن ترکیب با دستاوردهای نوین فناوری ارتباطات و اطلاعات نتایجی چشمگیر را بهدنبال داشته باشند.
شما برای تایید هویت شخصی افراد در دولت الکترونیکی و فضای مجازی در سطح کلان چه روشی را مناسبتر میدانید؟
تمامی بخشهای مختلف ارتباط میان مردم و دولتها باید زیر نظر دولت الکترونیکی انجام شود و بهوسیله این ابزار مورد تهدید قرار نگیرد. امنیت و پوشش اطلاعات شخصی افراد دو مسئلهای است که بیشترین اهمیت را در دولت الکترونیک دارد و باید بیش از دیگر مقولهها به آن پرداخته شود. دولت الکترونیکی باید به گونهای فعالیتهای خود را دنبال کند که اطمینان و اعتماد عمومی و ملی را در مقابل ترس و واهمه اجتماعی بهدنبال داشته باشد. یک قانون محافظهکارانه توانمند و قوی نخستین گام برای ایجاد اعتماد ملی محسوب میشود. شهروندان یک جامعه باید مطمئن باشند که اطلاعات آنها تنها با اهدافی مشخص مورد استفاده قرار میگیرد و هرگز از آنها سوءاستفاده نمیشود. قوانین صریح و روشنی که در این زمینه موجود است و جزئیات آن به اطلاع کاربران میرسد میتواند علاوه بر تامین اهداف عموم مردم، اهداف دولتی را نیز محقق سازد.
در کشور آمریکا چگونه میتوانیم فعالیتهای فناورانه فدرال، ایالتی و محلی را با یکدیگر هماهنگ کنیم تا بتوانیم منبع اطلاعاتی دقیق و بدون مشکلی را تشکیل دهیم؟
همانطور که در قوانین ما مشخص شده، زمانی که بازوهای مختلف دولتی با هم و در کنار هم کار میکنند، شهروندان بهتر از هر زمانی تحت حمایت قرار میگیرند. آن دسته از گروههای دولتی که در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات فعالیت میکنند مثل کنسول فدرال CIO، مرکز اطلاعات ایالتی ملی(NASIRE) و مرکز فناوریهای همگانی فعالیتهای شهروندان در این زمینه را تسهیل میکنند. برای اینکه دولتها در این زمینه بتوانند اهداف خود را محقق سازند، باید فعالیتهای آنها در بخشهایی نظیر خدمات مردمی افزایش یابد. مسئله مهمتری که در این زمینه وجود دارد توجه به سهامداران فناوری است. افرادی که در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات بهعنوان سهامدار فعالیت میکنند باید بهعنوان بخشی از چرخه دولت الکترونیکی محسوب شوند. هدف اصلی دولت الکترونیکی عرضه خدمات بهتر و بیشتر است و در این سیر فناوری انتقال پیدا نمیکند و به همین خاطر مدیران دولتی در هر طبقهای که هستند باید با هم فعالیت کنند.
به نظر شما دولت الکترونیکی در آینده چگونه میتواند بر روی جرم و جنایت تاثیر بگذارد و هماکنون چه نتایجی از این روند بهدست آمده است؟
دولت الکترونیکی و تاثیرات آن برای کاهش میزان جرم و جنایت در جامعه بسیار زیاد است که متاسفانه تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و توجه خاصی به آن نشده است. برای کاهشهای چشمگیر تخلفات در جامعه بهوسیله دولت الکترونیکی دلایل فراوانی وجود دارد، اما تطابق فناوری با امنیت عمومی امری است که بهوضوح در این زمینه دیده میشود. یکی از فعالیتهای قابل ملاحظهای که دولت الکترونیکی میتواند انجام دهد، ایجاد ارتباط دولت با دولت(G2G) است. مراکز دولتی با انتقال اطلاعات بین خود در سطح محلی، ایالتی و کشوری میتوانند همکاریهای بیشتری را با یکدیگر انجام دهند و بدون برگزاری جلسات هفتگی تاثیرات خود را در این زمینه برجای بگذارند. بسیاری از تبهکاران فراری که شامل قاتلین نیز میشوند در روند ارتباط الکترونیکی دولت با دولت شناسایی شده و به این وسیله امنیت اجتماعی برقرار میشود. این ظرفیت میتواند در سالهای آینده افزایش پیدا کند و بهعنوان شبکهای عمومی در سطح کشور به اجرا دربیاید. دولتهایی که خود را با فناوری تطابق میدهند بهعنوان بخشی از این شبکه عظیم وارد عمل میشوند که نتیجه آن جمع شدن متخلفان از سطح شهر و خیابانها خواهد بود. نکته مهمی که این روند بهدنبال دارد آن است که، جمعآوری متخلفان از سطح شهرها به کمک دولت الکترونیکی باعث میشد تا ماموران پلیس زمان آزاد بیشتری پیدا کنند تا بتوانند امنیت بیشتری را برای عموم مردم حاصل کنند.
مقامات دولتی که در سراسر آمریکا فعالیت میکنند در تلاشند تا امکانات بیشتری را برای تماس مردم با شمارههای ضروری عرضه کنند. به هرحال با گسترش روزافزون تلفنهمراه در بین مردم مشخص شده که ایجاد مراکز ارتباطی و فناوری در نقاط مختلف شهر برای شمارهگیری خودکار با مراکز اورژانس کمکم ارزش خود را از دست داده است. دولت برای تسهیل کردن تماس با مراکز اورژانسی چه خدماتی را در نظر گرفته است؟
تلفنهای همراه و دیگر ابزارهای مخابراتی بیسیم امروزه بهعنوان یکی از مهمترین وسایل در دولت الکترونیکی محسوب شدهاند. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حفظ امنیت عمومی آمریکا، 40 درصد افرادی که با شماره اضطراری 911 تماس حاصل کرده بودند از تلفنهمراه استفاده کرده بودند. دولت آمریکا با استفاده از نوآوریهای جدید خود در این زمینه میکوشد تا به هنگام برقراری تماس با تلفنهمراه، ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه محل تماس را مشخص کند. هماکنون در دولت آمریکا ضربالعجلی مشخص شده که تا پیش از رسیدن به آن باید این طرح عملی شود. من فکر میکنم که در آیندهای نهچندان دور ما این توانایی را پیدا خواهیم کرد که به هنگام برقراری تماس با شماره 911، کارشناسان ما بتوانند محل برقراری تماس را مشخص و در زمانی کوتاه خود را به آنجا برسانند.
آن دسته از کارمندان دولتی که با فناوریهای کنونی خود را تطابق دادهاند و از آنها استفاده میکنند چگونه میتوانند از مزایای دولت الکترونیکی بهرهمند شوند؟
فناوری امروزه بهگونهای طراحی میشود که کارمندان دولتی را در هر سطحی که هستند پوشش میدهد. با این روند تمامی کارمندان دولتی میتوانند بهجای آنکه بخش عظیمی از وقت روزانه خود را به کاغذبازیها اختصاص دهند، کارهای خود را بسیار منظمتر با کامپیوتر انجام دهند. امروزه دلایل بسیار موجهی وجود دارد که بهکمک آنها میتوان بر لزوم رشد و گسترش دولت الکترونیکی تاکید کرد. طبق آمارهای رسمی، ماموران پلیس شهر بوستون آمریکا سالانه بیش از 40 هزار ساعت با سیستمهای عکسبرداریهای امنیتی و... کار میکنند و از طریق شبکهای گسترده با ماموران پلیس دیگر شهرها در ارتباط هستند. در سطح ملی، یکی از مراکز دولت آمریکا سیستمی طراحی کرده که طی آن کارمندان این مرکز خواهند توانست که روزانه زمان بیشتری را به مخاطبان خود اختصاص داده و تمامی کارهای خود را بهصورت خودکار انجام دهند. عرضه خدمات بهتر و داشتن مخاطبان راضیتر نتیجه راهاندازی درست و صحیح دولت الکترونیکی است.
آیا پیشنهادی دارید تا به واسطه آن کارشناسان جهانی بتوانند با نصب و راهاندازی دولت الکترونیکی از مزایا و خدمات کسب و کار الکترونیکی استفاده کنند؟
من فکر میکنم که امروزه تمایل مدیران سیستمهای بینالمللی برای استفاده از خدمات دولت الکترونیکی به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. در طول زمانی که بهعنوان فرماندار شهر بوستون فعالیت میکردم موفق شدیم که در یک دوره زمانی سه ساله بیش از نیمی از خانهها را از خدمات دولت الکترونیکی بهرهمند سازیم. خوشبختانه همواره افرادی هوشمند در جامعه وجود دارند که تمایل دارند برای ارگانهای دولتی فعالیت کنند، اما من فکر میکنم که ماموران دولتی باید بیشتر توجه خود را به نیروهای خارج از دستگاههای دولتی معطوف سازند. این امر به دولتها امکان میدهد تا هر گونه خدمات و امکاناتی را که در اختیار دارند آسانتر در اختیار مردم قرار دهند و رضایت بیشتری را برای کارهای خود کسب کنند.
فناوری اطلاعات باید از دولت الکترونیکی پشتیبانی کند، اما شما فکر میکنید که عواملی نظیر فرهنگ و مردم چگونه میتوانند در این رویه تاثیر بگذارند و موفقیت آن را بهدنبال داشته باشند؟
گروههای فعال در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات باید بسیار دقیق باشند و به همه بخشها رسیدگی کنند، اما در عین حال باید توجه داشت که این گروهها الزاما نباید جزء صاحبان دولت الکترونیکی در یک جامعه محسوب شوند. اگرچه در جامعهای که زیر نظر دولت الکترونیکی اداره میشود همه فعالیتها بهصورت الکترونیکی و دیجیتالی کنترل میشود، گروههای فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوانند ارتباط نزدیک و صمیمانهای با دولت الکترونیکی داشته باشند و سرعت انتقال اطلاعات آنها را بیشتر کنند. این بزرگترین موفقیتی است که دولت الکترونیکی بهدنبال خواهد داشت.
مسؤولان همواره میکوشند در راهبرد طرح جامعه اطلاعاتی و دولت الکترونیکی کوچکسازی حجم را بیش از دیگر موارد مد نظر قرار دهند تا با کوچکسازی دستگاههای دولتی بتوانند مزایای بیشتری را در این زمینه از آن خود کنند. دولت الکترونیکی میتواند به بسترسازی و آمادهسازی زیرساختهای یک جامعه ایدهآل بپردازد و تولیگری دولت الکترونیکی بهدست دستگاههای دولتی صورت گیرد. باید توجه داشت اگر دولت الکترونیکی محقق شود پدیدههای دیگری مانند دیپلماسی الکترونیکی یا دیپلماسی دیجیتال هم شکل میگیرند. با شکلگیری زیرساخت پیشرفته فناوری ارتباطات و اطلاعات امکانات و فرصتهایی پدید میآید که تمام بخشها و عناصر جامعه را به بهرهگیری از این فرآیند برای تحول بنیادین وامیدارد. این فرآیند جامعه را به سمتی سوق خواهد داد که بسیاری از مولفههایش با جامعه متعارفی که ما میشناسیم متفاوت است. اینگونه است که جامعه اطلاعاتی شکل میگیرد و بهتدریج به سمتی میرود که مهمترین فعالیتهای اجتماعی انسان نظیر کار، تولید، خرید، فروش، معاشرت، آموزش و پژوهش و... ازمحیطهای فیزیکی به عرصههای دیجیتال منتقل میشوند.
http://www.itanalyze.ir/archives/2006/10/post_1363.php
دولت الکترونیکی : با دولت الکترونیکی و روشهای پیاده سازی آن آشنا شویم
دولت الکترونیکی را می توان چنین تعریف کرد : به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقا سطح خدمات رسانی . مهم ترین نتیجه این امر ، افزایش رضایت مردم خواهد بود به شرطی که پیاده سازی دولت الکترونیکی به طور صحیح و با موفقیت صورت گیرد . به عبارت دیگر ، دولت الکترونیکی با این که می تواند یک گام اساسی برای دولت ها باشد ، چالش برانگیز نیز است.اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونیکی را به صورت یکنواخت و قابل دسترس ، در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهند ، دولت الکترونیکی منجر به شکاف طبقاتی بیش تر در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم ، و افزایش مشکلات خواهدشد .
البته این به مفهوم انکار دولت الکترونیکی نیست بلکه تاکیدی است بر برنامه ریزی دقیق تر برای این امر مهم ، که در عصر دیجیتال اجتناب ناپذیر به نظر می رسد . در این نوشتار سعی شده است که مبانی دولت الکترونیکی و اهمیت آن به بحث گذارده شود .
تعریف دولت الکترونیکی :
دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع ، دقیق و کارا در ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و تمامی روزهای سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است .
وجوه دولت الکترونیکی :
در مبانی دولت الکترونیکی وجه های مختلفی برای آن قایل شده اند و از یک نقطه نظر می توان سه وجه کلی را برای آن در نظر گرفت :
۱. ( Government to Government ) G۲G
۲. ( Government to business ) G۲B
۳. ( Government to citizen ) G۲C
Government to Supplier و Government to Employee از دیگر وجوهی هستند که می توان آنها را در ارتباط با بخش های فوق در نظر گرفت . در عموم کشورها با وجود این که وجه G۲G ، زیر ساختار دولت الکترونیکی را تشکیل می دهد و به عبارت دیگر نقش back office را ایفا می کند ، به دلیل اهمیت یافتن خدمات مشتری مدار ، دو وجه G۲B و G۲C که به عبارتی نقش front office را ایفا می کنند ، اهمیت بیش تری در پیاده سازی یافته اند .
راهکارهای دولت الکترونیکی :
در هر یک از این وجوه ، دولت الکترونیکی باید کمک رسان و اهرمی برای ارتقای سطح خدمات باشد . به همین دلیل در کلیه فعالیت هایی که در این راستا صورت می گیرد ، باید راهکارهای زیر در نظر گرفته شود :
۱. ساده سازی نحوه ارایه خدمات به مشتریان و تسهیل دسترسی به آنها
۲. بهبود کارآیی و اثربخشی دولت از طریق حذف لایه ها و سطوح مدیریتی
۳. تسهیل دسترسی مشتریان به اطلاعات از این طریق که مشتری مداری جایگزین بوروکراسی اداری شود .
۴. بهبود وضعیت پاسخگویی به مشتریان و تضمین پاسخگویی در خصوص نیازهای آنان
۵. ساده سازی فرآیندهای کسب و کار موسسات ، کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازی و حذف سیستم های زاید
۶. ایجاد بینش نتیجه گرایی در دولت
۷. افزایش میزان خلاقیت از طریق به کارگیری روند بخش خصوصی در امور دولتی
در این بحث ، مشتری می تواند هر یک از مردم ، بخش خصوصی و یا حتی دیگر سازمان های دولتی باشد.
تحقق دولت الکترونیکی :
یکی از الزامات اساسی برای ورود دولت به عصر دیجیتال آن است که فناوری ارتباطی و اطلاعاتی جدید جانشین جریان مکاتبات بین هرم دولت و دریافت کنندگان خط مشی و مشتریان خدمات دولتی شود . همکاری گسترده بین دولت و مشتریان نه تنها مساله ای مربوط به مراوده الکترونیکی است بلکه هدف کیفیت بیش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است . تمام دولت ها در تلاش هستند تا خود را برای اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی آماده کنند . طبق نظریه ۰۳۹;کارو۰۳۹; برای تحقق دولت الکترونیکی در جامعه اقدامات زیر ضروری است :
۱. رهبری جامعه از بالای هرم
۲. ایجاد بینش سازمانی
۳. تعهد به تامین منابع
۴. حمایت واقعی از تغییر و تحول
اجرای سریع
مراحل پیاده سازی دولت الکترونیکی :
کشورهایی که امر پیاده سازی دولت الکترونیکی را شروع کرده اند ، بنا به تجربه ، مراحل ضروری این کار را از قرار زیر دانسته اند :
۱. اطلاع رسانی : اطلاعات مورد نیاز در اختیار مشتریان و کاربران قرار داده می شود . مانند اطلاعات لازم برای کسب مجوز شکار یا صدور گواهینامه رانندگی
۲. ارتباط یک طرفه : فرم های الکترونیکی ، مشخص ترین وجه این مرحله است . سازمان ها، فرم ها را به صورت های مختلف در اختیار متقاضیان قرار می دهند ، اما کاربران پس از گرفتن فرم ها باید به روش سنتی برای پرکردن و ارسال آنها اقدام کنند .
۳. ارتباط دوسویه : کاربران می توانند نه تنها فرم ها را دریافت کنند ، بلکه به صورت آنلاین آنها را هم پر کرده و ارسال کنند . البته در این مرحله ، برخی عملیات مانند تعاملات مالی یا تعیین هویت متقاضی هنوز به روش سنتی صورت می گیرد .
۴. تراکنش ها و تعاملات : تمامی فرآیندها و عملیات از ابتدا تا انتها با توجه به امکانات به صورت الکترونیکی انجام می شود . در این مرحله تمامی وجوه دولت الکترونیکی باید پیاده شده باشد .
از کجا باید شروع کرد :
خواسته های مشتری راه را مشخص می کند . در ادامه لازم است نیاز متقاضی برآورده شود و خدمات به او ارایه شود .
۱. استراتژی مشتری
۲. استراتژی دسترسی
۳. استراتژی ترخیص
کانال های ارتباطی :
کارگزاران و مدیران دولتی و شهروندان با برخورداری از کانال های ارتباطی به هنگام به دنبال افزایش مراکز تماس مشتریان هستند . شهروندان تمایل بیش تری به استفاده از روش ها و ارتباطات الکترونیکی نشان می دهند ، به ویژه که این نوع ارتباطات با حذف یا کاهش مشکلات ارتباط دارد و تردد و افزایش دسترسی ، کارایی را بالا می برد .
مهم ترین کانال های ارتباطی عبارت است از :
تلویزیون الکترونیکی ، اینترنت ، تلفن ، فاکس ، موبایل ، کامپیوترهای دستی ، پست الکترونیکی ، پست و کیوسک های اطلاعاتی . لازم به ذکر است که پیاده سازی دولت الکترونیکی به معنای حذف کامل روش سنتی مربوط به مراجعه حضوری مشتریان نیست .
:
دولت الکترونیکی با وجود مفهومی ساده ، مشکلات زیادی برای دولت ها دارد . مشکل اصلی در روش طراحی نیست بلکه ارایه خدمات به روش مناسب ، معضل اول دولت هاست . دولت ها باید به عنوان یک مجموعه ، قادر باشند اطلاعات دیجیتالی را به خوبی دریافت کنند و زمینه های فنی لازم را برای ارتباطات واحدهای مختلف کشوری با همدیگر ، و همکاری بخش خصوصی و دولتی فراهم سازند . مشکل دیگری که وجود دارد ، فرهنگ و ذهنیت مردم است . تغییر ذهنیت و فرهنگ سنتی در مورد استفاده از خدمات ، هزینه زیادی خواهد داشت . فراهم کردن فضای مناسب ، دورنگه داشتن آن از استفاده های نامناسب ، و فقدان تخصص لازم در انجام تغییرات سریع در فناوری اطلاعات از مشکلات دیگر به حساب می آید . دومین معضل اساسی دولت ها ، ایجاد روش های قانونی مناسب برای تجارت الکترونیکی است ، چون دنیا در حال حاضر به طرف اقتصاد جهانی دیجیتال حرکت می کند . با این وضعیت ، هرگونه مغایرت قانونی در تجارت های بین المللی بیش تر نمود پیدا می کند . در این مسیر ، دولت ها با مشکل مربوط به مالیات بر تجارت الکترونیکی و نحوه کنترل آن ، امضای الکترونیکی قراردادهای تجاری و کنترل بر برنامه های رمزنویسی قوی موجه هستند .سومین معضل اساسی دولت ها که به نوعی یک مشکل بالقوه به حساب می آید ، نیازمندی روزافزون به دموکراسی و عدم استفاده دمکراتیک از سیستم های دیجیتالی است . با افزایش اقتصاد دیجیتالی ، فناوری از دیدگاه دموکراتیکی ، خنثی یا از آن به غلط استفاده می شود و در نتیجه تنوع را از بین برده و مردم را تشویق می کند تا بر اساس روش های جدید جهانی تعامل کنند .
نتیجه گیری :
دولت الکترونیکی حاصل تغییرات فنی ، به خصوص فناوری اطلاعات از یک طرف ، و انطباق سازمانی با تغییرات عصر اطلاعات و دیجیتال از طرف دیگر است . در صورت پذیرش تفکر مدیریت استراتژیک در حوزه دولتی ، فلسفه دولت الکترونیکی به راحتی برای کارگزاران و بوروت کرات ها قابل هضم خواهد بود . البته دولت الکترونیک همانطور که تشریح شد ، ابعاد مختلفی نظیر مشتری مداری ، کیفیت ، کارایی ، اثربخشی ، انعطاف پذیری ، استفاده از توانمندی ها و مهارت های بخش خصوصی در بخش دولتی ، و به کارگیری مکانیسم های بازار را در بر می گیرد . شاید بتوان گفت که یکی از ابزار مهم برای تبدیل مدیریت دولتی سنتی ، الگوی جدید مدیریت دولتی نوین فناوری اطلاعات است که مسلما با توجه به گذشت حدود یک دهه از حرکت این اندیشه نوین ، دولت الکترونیکی نیز یک بحث جدید خواهد بود و به تحقیقات کاربردی میدانی و چالش های فراوان در مورد به کارگیری آن در جامعه ایرانی نیاز دارد . برای مثال یک نمونه از آن تحت عنوان طرح ۰۳۹; آسیکودا ۰۳۹; جهت الکترونیکی کردن امور گمرکی در گمرک ایران در حال شکل گیری است . در خاتمه باید گفت که زمینه های بالقوه زیادی در کشورمان وجود دارد که امکان پیاده کردن ارایه خدمات را به طریق سیستم های دیجیتالی میسر می سازد و در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ایرا
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanal
http://www.yazdit.mihanblog.com/More-329.ASPX
ارزیابی مجدد خدمات دولت الکترونیک در چهار گوشه جهان
هموطن- مطابق روال همه ماهه نگاهی داریم به تحولاتی که در حوزه دولت الکترونیک در نقاط مختلف جهان رخ داده است
ارزیابی مجدد خدمات دولت الکترونیک در دوبی
مقامات دوبی درصدد ارزیابی مجدد خدمات دولت الکترونیک خود هستند. یکی از مقامات برجسته این امیرنشین علت این مسئله را اقبال کمتر از حد انتظار شهروندان به خدمات یاد شده عنوان کرده است. سالم خمیس السفیر، مدیر خدمات دولت الکترونیک دوبی معتقد است که ابتکار عمل دولت الکترونیک توانسته شرکتهای مختلف تجاری را به ارائه خدمات خود به صورت آنلاین مجبور کند، اما عموم مردم و شهروندان عادی آنچنان که شاید و باید از آن استقبال نکردهاند.
به گفته وی مسئولان دستاندرکار طرح خدمات دولت الکترونیک درصدد ارزیابی مجدد تمامی سرویسهای ارائه شده آنلاین هستند و این کار را از اوایل سال 2006 میلادی آغاز خواهند کرد تا استاندارد و کیفیت آنها را بررسی کرده و به این نکته پی ببرند که چه عاملی موجب شده عموم مردم به آنها بیتوجهی کنند. وزیر دفاع امارات معتقد است در حدود 90 درصد از خدمات دولتی این کشور باید تا سال 2007 به صورت آنلاین ارائه شود و حدود 50 درصد از مبادلات تجاری امارات هم باید تا همان زمان در بستر اینترنت صورت بگیرد. به گفته وی در حال حاضر 81 درصد از خدمات دولتی در دوبی به صورت آنلاین ارائه میشود، اما تعداد مردمی که از آنها استفاده میکنند به همان سرعت افزایش نمییابد.
خدمات دولت الکترونیک کره در آن سوی مرزها
کره جنوبی در تلاش است خدمات خود در حوزه دولت الکترونیک را در آن سوی مرزهای این کشور هم ارائه کند. دولت کره قصد دارد به شرکتهای این کشور کمک کند در بازارهای جهانی دولت الکترونیک حضور یابند. وزیر کشور کره در همین راستا گروهی را تشکیل داده که عمده تلاشهای آنان متوجه کمک به شرکتهای مختلف برای صادرات فناوریهایشان در زمینه خدمات دولت الکترونیک است. گروه یاد شده قصد دارد در آیندهای نزدیک برای ارائه خدمات دولت الکترونیک کره به کشورهایی که به دریافت این خدمات علاقه دارند اقدام کند.
دولت کره همچنین پروژهای را در دست اجرا دارد که در قالب آن شبکهای از نیروهای متخصص در حوزه IT از این کشور به شرکتهای داخلی کمک خواهند کرد تا در بازارهای خارجی دولت الکترونیک حضور پررنگتری داشته باشند. شرکتهای کرهای با حمایت دولت این کشور تاکنون فناوریهای مختلفی در زمینه دولت الکترونیک را به ارزش 2/85 میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر کردهاند و هم اکنون مذاکراتی برای انعقاد 42 قرارداد جدید به ارزش 847 میلیون دلار در جریان است. جالب آن که ژاپن، اندونزی و آمریکا از مهمترین واردکنندگان فناوریهای دولت الکترونیک از کره جنوبی محسوب میشوند.
تعهد به پیشبرد اهداف دولت الکترونیک در انگلستان کافی نیست
نتایج یک پژوهش جدید که در انگلستان منتشر شده نشان میدهد که اگرچه نحوه ارائه خدمات دولت الکترونیک در این کشور از نظر کمی و کیفی بهبود یافته، اما مقامات محلی در بخشهای مختلف این کشور تعهد کافی به پیشبرد این پدیده و ملزم کردن ادارات محلی به ارائه خدمات خود از طریق اینترنت ندارند. گزارش سالانه روندهای محلی دولت الکترونیک که توسط سازمان Socitm منتشر شده نشان میدهد که شوراهای محلی در انگلستان ظرف 5 سال اخیر بیش از 13 میلیارد پوند در حوزه ICT سرمایهگذاری کرده اند و هزینههایی که سالانه در این زمینه صرف میشود در مجموع از مرز 3/3 میلیارد دلار گذشته است. مدیران و مسئولان محلی ICT که در نگارش این پژوهش مشارکت داشتهاند در مورد مزایای بهرهمندی از خدمات دولت الکترونیک نظر بسیار مثبتی داشتهاند و معتقدند از این طریق نحوه دسترسی شهروندان به خدمات دولتی به نحو چشمگیری ارتقا مییابد.
این بررسی همچنین نشان میدهد که با وجود مبالغ هنگفت هزینه شده هنوز هم باید مبالغ بیشتری در زمینه ارائه خدمات دولت الکترونیک در انگلستان هزینه شود و نظارت بیشتر بر این زمینه از سوی مقامات دولت مرکزی کاملا ضروری است.
Ictودولت
دولت الکترونيکى مزاياى مهمى براى شهروندان، مشاغل و دولت ها در سرتاسر جهان به وجود آورده است؛ به عنوان مثال به تازگی گروهی از محققان دانشگاه ادینبورگ بریتانیا با اجرای طرحی به نام HOLMS در نظر دارند سرعت و حافظه رایانه های شخصی کلیه ساکنان این منطقه را افزایش دهند.به گفته این افراد، استفاده از فناوری های الکترونیکی محرک، مهم ترین عاملی است که می تواند بر گسترش جامعه اطلاعاتی تاثیر بگذارد.
این قبیل فناوری ها که بیشتر مربوط به حافظه های رایانه ها و افزایش سرعت در آن ها می شوند، به کاربران امکان می دهند تا اطلاعات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن بر روی رایانه ذخیره کنند ويا طرح بزرگ Ficora که در فنلانداجرا می شود به مقامات اقتصادی فنلاند این امکان راخواهد داد تا بازار های خود را در سطوح مختلف ارتقا داده و مزایای فراوانی را از آن خود نمایند ومیزان دسترسی کاربران خانگی، بازرگانان و ... را به خطوط پهن باند و اینترنت پرسرعت توسعه دهند تا به واسطه آن بهره مندی مردم از فناوری ارتباطات و اطلاعات بیشتر شود.
می توان گفت مزاياى دولت الکترونيکى عبارتند از :
مديريت دولتى کارآ تر
ارائه بهتر خدمات دولتى به شهروندان
تعامل بهتر با شهروندان و بخش هاى بازرگانى و صنعتى
افزايش توان از طريق دسترسى به اطلاعات
ارائه خدمات به مردم، در هر زمان و در هر مکان
سرعت بيشتر در ارائه خدمات
شفافيت بالاتر
مسئوليت پذيرى بيشتر
يکپارچه سازى شهروندان
گسترش فرهنگ خودمحورى در خدمات رسانى
روابط عمومی الكترونیكی یك الزام ؛ دولت ؛ شهروند و روابط عمومی مجازی
امروزه دیگر روابط عمومی، صرفاً با كاركنان، سازمان و مشتریان خود روبرو نیست، شرایط پیرامونی به سرعت درحال تغییر است كه بنا به عقیده بسیاری از آگاهان در علوم ارتباطات، بحران بعدی روابط عمومی ها، كاركنان آموزش ندیده برای شرایط جدید است.امروزه روابط عمومی ها به دلیل شرایط بسیارمتحول شده، دیگر استراتژی های بلندمدت ندارند. در دنیای معاصر، روابط عمومی ها، سازمان های ۲۴*۷ نامیده می شوند كه به معنی ۲۴ ساعت كار در هفته است كه این البته به معنی الزام به حضور فیزیكی در محل كار نیست. بلكه ارائه خدمات روابط عمومی دیجیتال است، بسیار زیاد است و تبدیل روابط عمومی های سنتی به روابط عمومی های دیجیتال، یك ضرورت است.
اتاق خبر مجازی
از سوی دیگر واحدهای روابط عمومی در این كشور از وب سایت به عنوان اتاق خبر مجازی استفاده می كردند كه در آن اطلاعیه های خبری ، سخنرانی مدیران، گزارشهای فصل یا سالانه ، گزارش نشست های سالانه سهامداران ، مصاحبه ها ، عكس، زندگی نامه ، آگهی و اطلاعات آموزشی منتشر می شود.
علاوه بر مطبوعات ، خبرگزاریهای بین المللی، ملی و تخصصی اقتصادی و سندیكاهای خبری، خصوصی یا متعلق به گروه های ذینفع دارای دفاتر مجازی روی اینترنت فراهم كردن گروه های فشار اینترنتی است كه به عملكرد سازمانها انتقاد می كنند. از معروف ترین آنها درآمریكا دو سایت Rouge و Urbalegnds هستند.
پایش (مونیتورینگ) این گونه سایت ها از وظایف عمده واحدهای نظرسنجی روابط عمومی مجازی است.
روابط عمومی الكترونیكی
روابط عمومی الكترونیكی نحوه به كارگیری فناوری های جدید ارتباطی و شیوه های نوین اطلاع رسانی در جهت ارائه خدمات منطبق بر خواسته های مخاطبان به صورت لحظه ای online به منظور تحقق اهداف روابط عمومی است.
روابط عمومی الكترونیكی فقط در ارائه خدمات بهتر و سریع تر به مردم خلاصه نمی شود. با وجود چنین ابزاری است كه مردم می توانند نظرات خودرا بسیار راحت تر و بدون گذراندن فیلترها و سدهای مستحكم به سمع و نظر مسؤولان سازمان برسانند.
آشنایی کارگزان روابط عمومی الکترونیکی با فن آوری نوین
بی اغراق سرعت در اطلاع رسانی ، اصلی ترین عنصری است كه روابط عمومی الكترونیكی را به روابط عمومی سنتی تحمیل كرده است، كارگزاران روابط عمومی برای بهره برداری از این سرعت و دقت طلایی، لازم است تكنیك های نوین رقابت را بیاموزند.
اگر آنها نتوانند از ابزارهای جدید دیجیتال استفاده كنند دراین كشاكش بازنده خواهند بود. از این رو، روابط عمومی الكترونیكی یك الزام است و انتخاب نیست.مهمترین وظیفه روابط عمومی دیجیتال در جامعه اطلاعات آینده ، برقراری ارتباط دوسویه و متعامل بین سازمانهاو مردم ، ارائه خدمات و اطلاعات موردنیاز شهروندان به طور مداوم و شبانه روزی است. روابط عمومی دیجیتال این وظایف را به بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی و از جمله اینترنت انجام خواهد داد.
اهم وظایفی كه روابط عمومی دیجیتال
اهم وظایفی كه روابط عمومی دیجیتال در یك جامعه اطلاعاتی انجام خواهدداد، عبارتند از :
1- ساده سازی نحوه ارائه خدمات به شهروندان و سازمانها و نهادها و تسهیل دسترسی آنان به این خدمات.
2- بهبود كارایی و اثر بخشی نهادها و سازمانها و مؤسسات از طریق حذف لایه های ساختاری.
3- تلاش در تسهیل دسترسی شهروندان و مخاطبان سازمان ها به اطلاعات مورد نیاز از طریق جایگزینی شهروندمداری و اجتماع مداری به جای بوروكراسی مداری.
4- بهبود پاسخگویی و اطلاع رسانی به مخاطبان و تضمین پاسخگویی و اطلاع دهی در خصوص نیازهای شهروندان و سازمانها
5- افزایش خلاقیت از طریق به كارگیری مكانیسم های ارتباطی و اطلاع گیری و اطلاع رسانی در امور دولتی و غیردولتی كه منجر به افزایش بهره وری و كارایی نهادها و سازمانها و بهبود امور جاری خواهد شد.
متخصصان روابط عمومی در آینده
صنعت روابط عمومی به دلیل تأثیر رسانه های الكترونیك تغییراتی را در نوع افرادی كه به این حرفه روی می آورند تجربه خواهد كرد. نیكولیچ این موضوع را چنین بیان می كند: «...آنچه اكنون در حال روی دادن است این است كه نوع افرادی كه جذب روابط عمومی شود، تغییر كرده است چرا كه در آینده شما با افرادی سروكار دارید كه به ویدئو علاقه مند هستند. زمینه تكنولوژیك دارند و به ارتباطات راه دور علاقه مندند.نیاز به ارتباط گران ماهرتر كه بتوانند به عنوان گردانندگان تكنولوژیك عمل كنند، نیاز اصلی آینده خواهد بود و آن ارتباط گران ماهر در محیطی كار خواهند كرد كه تمركز بر روی «رابطه» كلید موفقیت است.»
روابط عمومی سنتی
نشریه روابط رسانه های خودی در مقاله ای در شماره آوریل خود می نویسد: در فرم سنتی روابط عمومی انتقال اطلاعات به طور ناقص و یا هدردادن هزینه ها صورت می گیرد. روزنامه نگاران می گویند: روابط عمومی ها به صورت مجموعه هایی كه گویی به رسمیت شناخته نشده اند و با ناچیزشمردن وقت وسرمایه سازمان و مراجعه كنندگان اداره می شوند...
به طورمتوسط ۳۴ درصد روزنامه نگاران آمریكایی در هرهفته مجموعه هایی را از روابط عمومی ها دریافت می كنند كه بدون بازشدن دورانداخته می شوند.در مقاله مذكور به اشتباهات فراوان و اشكالات بسیار در متن و نحوه توزیع اطلاعیه های روابط عمومی ها ازجمله نشانی های غلط، ارسال دیرهنگام، عنوان اشتباه و ارسال مكرر یك اطلاعیه به یك نشانی اشاره شده است كه موجب دورانداخته شدن مجموعه ها ازسوی دریافت كنندگان می شود.
حرکت به سوی روابط عمومی مدرن
این افزایش هزینه اشتباهات ممكن است گرایش به وسایل الكترونیك را كه هزینه كمتری دارند، تسریع كند. درحقیقت بسیاری ازافراد حرفه ای دركار روابط عمومی خواستار چنین سرعتی بویژه در گسترش استفاده از پست الكترونیك و اینترنت هستند.جان سی دووراك (۱) مفسر مباحثه گر شناخته شده صنعت كامپیوتر نیز مطرح می كند.دووراك طی نامه ای سرگشاده به انجمن روابط عمومی های آمریكا كه در خبرنامه ای وابسته به كمبریج در آگوست ۱۹۹۴ انتشار یافته، می نویسد: «اكنون زمان مناسبی است كه افراد بازاریاب، ارتباط گران و مؤسسات تجاری روابط عمومی به پایان یافتن قرن بیستم توجه كنند و بپذیرند برای ادامه احمقانه ضایعات كاغذ در این شغل توجیهی باقی نمانده است.»
دووراك ادامه می دهد: «من با استفاده از پست الكترونیك همه چیز را حداكثر ۵ دقیقه پس ازارسال دریافت می كنم و زحماتی كه برای بازكردن و دسته بندی بسته های پستی باید كشید نیز دركار نیست. به علاوه با استفاده از پست الكترونیك هرگاه لازم باشد مطلب جدیدی به مطلب قبلی اضافه شود، می توان آن را به آسانی از حافظه دستگاه بیرون كشید...»ارتباط شفاهی، رسانه دوران شكار بود؛ نوشتن، رسانه دوران كشاورزی و چاپ و... و رسانه های الكترونیكی نیز ویژه جوامع مبتنی بر اطلاعات هستند. سرعت زیاد، هزینه كم، قابل درك بودن در سطح جهان از ویژگی های عمده پیام الكترونیكی است. با افزایش تعداد كانال های ارتباطی و تخصصی آنها، ارتباطات فردی آن طور كه با تلگراف و تلفن آغاز شد، مجدداً گسترش پیدامی كند.
نقش رسانه ها در ارتباطات برون سازمانی ورود رسانه های جدید
درخصوص نقش رسانه ها در ارتباطات برون سازمانی با توجه به ورود رسانه های جدید درحال تغییرات یك نظرسنجی انجام شده كه در سال ۱۹۹۸ توسط بنیاد بین المللی روابط عمومی (IPRF) این تغییر را نشان می دهد.
۱۶۰۰ مدیر اجرایی و ارتباطی شركت های بزرگ اروپایی از مجموع ۱۴ وسیله ارتباطی در ارتباطات برون سازمانی طی سال گذشته به ترتیب اهمیت رتبه بندی كرده اند از ۱۴۲ پاسخ دریافتی استفاده از روابط عمومی سنتی با ۹۴ درصد رتبه اول، مطبوعات ۸۸ درصد رتبه دوم ، وب سایت ۷۳ درصد رتبه سوم را به دست آورد سایر رسانه ها به ترتیب عبارت بودند از: سمینار برای مشتریان پست مستقیم، بازاریابی مستقیم، آگهی در مطبوعات ، ارتباط با مشتریان ، تلویزیون ، تابلو ، پوستر ، رادیو، آگهی در اینترنت و سایر ابزار ارتباطی كه بین ۲۳ تا ۶۱ درصد از اهمیت كاربرد درردیف های ۴ تا ۱۴ قرار گرفتند.
در همین بررسی نسبت به درجه اهمیت رسانه ها در پنج سال آینده اظهار نظر پاسخ دهندگان چنین بود: وب سایت در ردیف اول (۵۵ درصد ) پست مستقیم، ردیف دوم (۵۱ درصد ) روابط عمومی سنتی ، ردیف سوم (۴۶درصد)، نتیجه این بررسی نشان داد اینترنت جای روابط عمومی سنتی را خواهد گرفت ضمن آنكه گرایش سازمانها در عرصه تجاری به ارتباط مستقیم و شخصی با مخاطبان و مشتریان است. زیرا توزیع پیام بین مخاطبان خاص جای پخش و نشر برای مخاطبان توده وار را خواهد گرفت.بررسی دیگر روی مطبوعات آمریكا نشان می دهد اینترنت وسیله ارتباطی مسلطی در برقراری روابط بین سازمانها و مطبوعات است. دراین كشور در سال ۱۹۹۸ ، ۷۶ درصد از روزنامه نگاران به صورت الكترونیكی كار می كردند و ۶۵ درصد از آنان خبرهای شان را از طریق پایگاههای وب دریافت می داشتند. در ضمن ۸۰ درصد از دبیران سرویس های عكس مطبوعات از سیستمی دیجیتال استفاده می كردند. پست الكترونیكی مهم ترین وسیله ارتباطی خبرنگاران محسوب می شود و سایتZdent و Cent بیشترین كاربری بین خبرنگاران را داشته اند. (Holtz:۱۹۹۹).
برداشت ازاد از نویسنده مقاله : قاسمی
منابع
۱- روابط عمومی دیجیتال، نشریه كارگزار روابط عمومی - ۳
۲- روابط عمومی مجازی، روزنامه دنیای اقتصاد ۲۹ فروردین ۸۳
۳- روابط عمومی رایانه ای در آینده نشریه: هنر هشتم بهار ۸۰
۴- روابط عمومی الكترونیكی، روزنامه آسیا مهر ۸۱
۵- خدمات در تمامی ساعات، روزنامه شرق ۹ آبان ۸۳
www.itmanagement.persiabblog.com
http://www.yazdit.persianhackers.com/More-717.ASPX
محقق: مهدی صادقی
12/2/1386
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر