جستجوی این وبلاگ

دوشنبه، تیر ۱۱، ۱۳۸۶

چند خبر جذاب از دنیای فناوری اطلاعات

معرفی دستگاه جنجالی
شرکت اîپل دیروز دستگاه پرسروصدا و جنجالی خویش موسوم به آی فون را رسماً به بازار عرضه کرد. این دستگاه که ترکیبی از تلفن همراه و دستگاه پخش موسیقی آی پاد است، از مدت ها پیش مورد توجه بود و خبرسازی می کرد. روز جمعه ساعت ۱۸ به وقت سواحل شرقی امریکا از طریق فروشگاه های زنجیره ای AT&T که عمدتاً به عرضه خدمات اینترنتی می پردازند، فروش دستگاه در امریکا شروع شد. شرکت AT&T در اصل یک شرکت مخابراتی است اما امتیاز فروش بسیاری از دستگاه های الکترونیکی از جمله دستگاه جدید را به دست آورده است. در وب سایت این شرکت تاکنون بیش از یک میلیون نفر برای خرید آی فون ثبت نام کرده اند. شرکت مذکور دارای ۱۸۰۰ فروشگاه است که در تمامی آنها و به صورت همزمان در ساعت ۶ بعدازظهر فروش آی فون آغاز شد. علاوه بر این فروشگاه های نمایندگی اîپل نیز در همان زمان فروش را شروع کردند. شرکت AT&T برای روز جمعه دو هزار نیروی اضافی را در فروشگاه های خود به کار گرفت تا جوابگوی سیل خریداران باشند. در تصویر دستگاه جدید را در نمایش اولیه آن می بینید که مورد توجه خبرنگاران و عکاسان قرار دارد. به هنگام آغاز فروش حتی از نیروهای امنیتی و پلیس نیز استفاده شد تا اتفاق خاصی نیفتد. در شهرهایی مثل نیویورک، شیکاگو و لس آنجلس که دستگاه پخش موسیقی آی پاد، فروش بیشتری داشته مقدار بیشتری از دستگاه های آی فون نیز برای فروش عرضه شد. برای آنکه بازار سیاه راه نیفتد به هر مشتری تنها یک دستگاه فروخته می شود. چنین هجومی در حالی است که قیمت این دستگاه در مقایسه با گوشی های معمولی تلفن همراه مقداری گران است. نمونه دارای ۴ گیگابایت حافظه ۴۹۹ دلار و دستگاه ۸گیگابایتی ۵۹۹ دلار قیمت دارد. البته شرکت AT&T مبلغ مختصری را بابت هزینه های خود اضافه بر مبالغ مذکور از مشتریان می گیرد. قرارداد این شرکت برای فروش آی فون حداقل دو ساله است. این دستگاه چند ماه دیگر در اروپا و در سال ۲۰۰۸ در آسیا نیز عرضه خواهد شد.
آمريكا روبات هاي ايراني را محروم كرد
مخالفت آمریکا با صدور روادید برای برخی تیم های ایرانی مانع از حضور قدرتمند تمامی تیم های ایران در مسابقات جهانی روبوکاپ آتلانتا شد. در دوازدهمین دوره مسابقات جهانی روبوکاپ که در آمریکا برگزار می شود، چندین تیم کشور ما از مسابقات محروم شدند.ایده اصلی برگزاری چنین مسابقاتی در قالب برگزاری رقابت های روبات های فوتبالیست برای اولین بار در سال 1993 ارایه شد.به دنبال انجام مطالعاتی که دو سال به طول کشید، مشخص شد که برگزاری چنین رقابت هایی امکانپذیر است. در آگوست سال 1995، اعلام غیررسمی صورت درخصوص معرفی نخستین کنفرانس و بازی های فوتبال روبوکاپ صورت گرفت.در جولای سال 1997، نخستین کنفرانس رسمی و بازی های مرتبط با آن در ناگویای ژاپن برگزارشد. به دنبال آن، این هم آوردها در پاریس، استکهلم، ملبورن، سیاتل، فوکوآکا/بوسان، پاودا، لیسبون، اوزاکا و برمن آلمان ادامه یافت.به گزارش مهر این مسابقات که هرسال برگزار می شود، شمار قابل توجهی از مشتاقان علوم روباتیکی را به خود جلب می کند. در مسابقات امسال که یازدهمین سال برگزاری آن است، رقابت ها و سمپوزیوم هایی آن در آتلانتا واقع در ایالت جورجیا برگزار می شود.در همين رابطه رئیس مسابقات روبوکاپ 2007 در زمینه راه اندازی لیگ نانوروباتهای فوتبالیست گفت: از آنجا که علاقه زیادی به بسط و گسترش دنیای روباتها در ابعاد مختلف هستیم، تصمیم به راه اندازی این لیگ جدید گرفیتم. پروفسور تاکر بالچ رئیس مسابقات روبوکاپ 2007 در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر افزود: اقدام دولت آمریکا در خصوص عدم صدور ویزا برای برخی از تیمهای شرکت کننده ایرانی، مضحک و سوال برانگیز است.رئیس مسابقات روبوکاپ 2007 آمریکا افزود: من نسبت به اقدام آمریکا برای عدم صدور ویزا به تیم های ایرانی نا امید شده ام و این حرکت را کاملا سیاسی می دانم.استاد برجسته محاسبات هوشمندانه انستیتوفناوری جورجیا در ادامه گفت : به نظر من اقدام دولت آمریکا برای عدم صدور ویزا برای برخی تیم های ایرانی که خواستار حضور در آتلانتا بودند، اقدامی عمدی و اشتباه بوده است.وی در خصوص شمار تیم های ایرانی شرکت کننده در رقابت های امسال گفت : من دقیقا نمی دانم چه تعداد تیم های ایرانی حضور دارند چون مسابقات در بخش های مختلفی برگزار می شود اما تیم های ایرانی و آنچه که با خود به این مسابقات می آورند بسیار ارزشمند و منحصربفرد است.پروفسور بالچ همچنین به مهر گفت: تیم های ایرانی که برای این مسابقات ثبت نام کرده بودند با مشکلی همچون عدم سازماندهی گسترده مواجه بوده اند و همین مسئله در کنار کارشکنی دولت آمریکا موجب شد تا برخی از آنها نتوانند در گرفتن ویزا موفق باشند.وی افزود: متاسفانه متوجه شدیم برخی تیمهای ایرانی که موفق به دریافت ویزا به بهترین راه شده بودند از راهنمایی دوستان ایرانی خود خودداری کرده اند و این برای من جای تاسف دارد. این مشکلی است که در خصوص برخی تیم های چینی نیز شاهد آن بوده ایم.استاد برجسته محاسبات هوشمندانه انستیتوفناوری جورجیا تاکید کرد: از این که تیم های ایرانی در این جا حضور دارند خرسند هستم. ما از کار کردن با تیم های هوشمند ایرانی لذت می بریم.
پروفسور تاکر بالچ در پایان نسبت به موفقیت تیمهای ایرانی ابراز خشنودی کرد و گفت: تیم های ایرانی همواره جزء بهترین ها بوده اند.آتلانتای آمریکا از امروز و به مدت 10 روز شاهد برگزاری بزرگترین رقابت روباتیک جهان موسوم به مسابقات جهانی روبوکاپ 2007 خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر، مسابقات روبوکاپ 2007 آمریکا که از فردا در ایالت جورجیای این کشور آغاز می شود، شاهد حضور 1700 محقق و 300 تیم روباتیک شرکت کننده از 33 کشور جهان خواهد بود.این مسابقات در بخش های روبات های فوتبالیست، روبات های امداد و نجات و روبات های انسان نما برگزار می شود و برای نخستین بار نیز روبات هایی موسوم به روباتهای MEMS-sized نیز در این مسابقات حضور خواهند یافت.برگزار کنندگان این رقابت ها در حالی از تیم های شرکت کننده از جمله تیم های ایرانی پذیرایی می کنند که سال 2050 را به عنوان سال برگزاری رقابت های فوتبال روبات های انسانی اعلام کرده اند.مسابقات روباتیک 2007 آتلانتا در مقایسه با سال های قبل از بخش های جدیدی برخوردار شده است که برگزاری لیگ ویژه روبات های میکروسکوپی از آن جمله است.در این رقابت های جدید نانوروبات ها به وسیله کنترل کننده های خارجی کنترل می شوند و کنترل کنندگان از سیستم های کنترلی بی سیم برای هدایت آنها استفاده می کنند.در مسابقات امسال تیم های متعددی از ایران نیز در بخش های مختلف مسابقات حضور یافته اند که از آن جمله می توان به روبات امداد و نجات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی موسوم بهResquake اشاره کرد .
قاچاق 5/7 ميليون گوشي به كشور

محمدرضا نادری معاون امور گمرکی گمرک ایران افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از 4 به 60 درصد در ابتدای سال گذشته را موجب کاهش ریسک قاچاق و افزایش ورود آن از طریق مجاری قانونی اعلام کرد. نادری با اشاره به افزایش تعرفه تلفن همراه از 4 درصد به 60 درصد و کاهش ریسک قاچاق و افزایش ورود آن از طریق مجاری قانونی ، تصریح کرد: این درحالی است که برخی از واحدهای تولیدی داخل به لحاظ ساختاری و فرسودگی ماشین آلات از امکان رقابت ضعیفی با کالاهای خارجی برخوردار هستند، بنابراین انتظارات آنها برای افزایش حقوق ورودی در جهت افزایش رقابت پذیری تولیدات آنها با کالاهای مشابه خارجی به جا است. وی به خبرگزاري مهر گفت : هم اکنون ماخذ حقوق ورودی خودرو به داخل کشور 90 درصد است اما در مقابل واحدهای تولید داخل از نظر کیفیت جایگاه صادراتی خود را یافته است و این فرصت برای این واحدهای تولیدی در صنعت ماشین سازی ایجاد شده و سایر واحدهای تولیدی کالاها نیز چنین انتظاری دارند.به گفته معاون امور گمرکی گمرک ایران، وزارت بازرگانی با افزایش ماخذ تعرفه ها مخالف است اما وزارت صنایع به دلیل حمایت از واحدهای تولیدی خواهان افزایش تعرفه‌ها است. وی خاطرنشان کرد: گمرک در راستای اجرای برنامه چهارم توسعه بخشی از فعالیت‌های خود همچون فعالیت باسکول ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
7.5 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه قاچاق وارد کشور شد سال گذشته به دلیل بالابودن تعرفه و سودآوری قاچاق گوشی تلفن همراه، 7.5 میلیون دستگاه از این محصول به صورت قاچاق وارد کشور شد. به گزارش خبرنگار مهر، در همين ارتباط رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییر تعرفه گوشی تلفن همراه از 4 درصد به 60 درصد در فرودین سال گذشته گفت: این تصمیم ناپخته‌ای بود که عواقب آن پس از گذشته 14 ماه هم اکنون در حال ظاهر شدن در بازار است، زیرا با این امر میزان قاچاق گوشی تلفن همراه به شدت افزایش یافته است.ابراهیم درستی با اشاره به تجربه ناموفق تولید گوشی تلفن همراه توسط دو کارخانه داخلی، افزود: تولید گوشی تلفن همراه به دلیل روزآمد بودن تکنولوژی، در ابتدای راه کاری مشکل به نظر می رسد و باید ابتدا دولت تولید این محصول را با مونتاژ آن در کشور تجربه می کرد.وی تصریح کرد: کشورچین با دارابودن 360 میلیون سیم کارت فعال، برای تولید گوشی تلفن همراه مونتاژ را پیشه کرد به نحوی که در حال حاضر 50 میلیون دستگاه از این کالا را مونتاژ می کند.درستی وضعیت فعلی بازار تلفن همراه را با منافع سرشار برای قاچاقچیان توصیف کرد و افزود: سال گذشته نیاز کشور 9 میلیون دستگاه بود که از این رقم 1.5 میلیون دستگاه از مبادی رسمی و بقیه به صورت قاچاق وارد کشور شده بود این درحالی است که در سال 84 از3 میلیون و 500 هزار دستگاه تلفن همراه وارداتی به کشور، تنها 200 هزار گوشی به صورت قاچاق وارد شده بود که این امر ضرورت اصلاح و بازنگری در نرخ تعرفه 60 درصدی این محصول را می طلبد.رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه ابراز امیدواری کرد دولت در کمیسیون ماده یک بتواند به جمع بندی منطقی در خصوص تعرفه گوشی تلفن همراه برسد.وی با اشاره به تعهد دو شرکت تولیدکننده داخلی گوشی تلفن همراه برای تولید 100 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در شهریور سال گذشته، خاطرنشان کرد: این تعهد متاسفانه به دلیل به سرانجام نرسیدن باعث ضرر و زیان به مصرف کنندگان شده این درحالی است که کارخانه های مورد نظر باید گوشی را به صورت قطعات SKD مونتاژ می کردند در صورتیکه حتی با مونتاژ به صورت CKD نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. درستی با اشاره به شرایط سهل اپراتورهای داخلی سیم کارت برای عرضه این کالا گفت: مصرف کنندگان به گوشی تلفن همراه نیاز دارند بنابراین توزیع کنندگان باید به هر طریق ممکن این کالا را به دست آنها برسانند و به این ترتیب در حال حاضر بازار با ورود کالای قاچاق به حیات خود ادامه می دهد.وی با تقدیر از عملکرد وزارت بازرگانی در مشارکت دادن اصناف در امور مربوط به خودشان گفت: در هیچ دولتی به اصناف به شیوه فعلی بها داده نشده که این افتخار بزرگی است اما نماینده اصناف نیز باید در مراجع تصمیم گیر حضور داشته و نظرات خود را بیان کند.درستی خواستار برطرف شدن عیوب تولید گوشی تلفن همراه شد و گفت: تا زمان رفع این مشکل باید تعرفه گوشی تلفن همراه به نفع مصرف کنندگان تغییر یا حداقل این تعرفه به صورت پلکانی افزایش یابد.
ذخیره اطلاعات پزشکی در زیر پوست
دکترها به زودی می‌توانند اطلاعات پزشکی ضروری زیر را پوست بیماران ذخیره کنند.به گزارش خبرگزاری فرانسه وسائلی به اندازه یک دانه برنج که با یک سوزن زیر پوست کاشته می‌شوند، می‌توانند دسترسی سریع پزشکان در اتاق اورژانس را به سوابق بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن را امکان‌پذیر کند.انجمن پزشکی امریکا می‌گوید این وسائل" ایمنی و کارآیی مراقبت از بیماران" را با کمک به شناسایی بیماران و فراهم‌کردن امکان دسترسی ایمن به اطلاعات بالینی بهبود می‌بخشند.این "برچسب‌های شناسایی با فرکانس رادیویی" (RFID) هم اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال ‌- مارت و سایر کسب و کارها با فرستادن پیام‌ کوتاه رادیویی که می‌توان آسانتر از بار کد آنها را اسکن کرد، برای سرعت بخشیدن به سیستم‌های فروش به کار می‌برند.اما به گفته این کمیته این وسائل "همچنین ممکن است برخی خطرات جسمی، به خطر انداختن حریم شخصی بیمار و یا سایر خطرات اجتماعی را به دنبال داشته باشند."نگرانی اصلی در مورد محافظت از اطلاعات شخصی ذخیره‌شده در این وسائل است.همچنین نگرانی‌های بهداشتی هم وجود دارند. با اینکه وسائل قابل‌برداشت هستند و طور طراحی شده‌اند که در محل کاشته‌شدن باقی بمانند، اندازه کوچک انها می‌توانند به آنها امکان دهد تا به سایر قسمت‌های بدن شخص حرکت کنند.آنها همچنین ممکن است به با سایر وسائل الکتریکی مانند دفیبیریلاتورها (شوک‌دهنده‌ها) تداخل کنند و هنوز روشن نشده است که آنها چه تاثیری بر داروهای تجویر‌شده برای فرد دارند.این گزارش نتیجه‌ می‌گیرد که استفاده از RFID ‌ برای مقاصد پزشکی گسترش خواهد یافت.در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) تنها کاربرد برچسب‌های غیرفعال (passive) را برای کاشتن در انسان مورد تایید قرار داده است که پس از نصب نمی‌توان آنها را تغییر داد و ظرفیت و گستره انتقال محدودی دارند.همچنین تنها اجازه داده شده است که این وسائل کد شناسایی منحصر به فردی داشته باشند تا از حریم شخصی بیمار حفاظت شود.ممکن است در آینده FDA استفاده از وسایل "فعال" (active) را تایید کند که حاوی باتری‌های درونی هستند و می‌توان بر حسب تغییرات وضعیت بیمار آنها را روزآمد کرد.این انجمن هشدار دارد که "عواقب اجتماعی بالقوه" این وسائل مانند استفاده از آنها برای تحت نظر گرفتن افراد ممکن است آزادی‌های فردی را محدود کند.توصیه شده است که این وسائل بدون رضایت آگاهانه بیماران کاشته نشوند و پزشکان استفاده بر استفاده از آنها نظارت کنند.
منبع:

هیچ نظری موجود نیست: