جستجوی این وبلاگ

دوشنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۳۸۶

IT in organization

نویسنده محسن بلیغی
۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۶
قسمت چهارم

مدلهای بازرگانی دراقتصاددیجیتالی
اینترنت دررونداقتصادی ،اجتماعی واصول فنآوری اقتصادقدیم تغییرات فراوانی می دهد.درحقیقت یک تحول درحال حرکت است ومانندتمام تحولات دیگروقتی که این تحول به پایان برسد همه چشم اندازهاباقبل متفاوت خواهدبود.بنیانگذاران درحال توسعه مدلهائی جدید برای اموربازرگانی ، اقتصاد و نحوه اداره کردن موسسات می باشند.

یک مدل تجاری عبارتست ازانجام امورتجاری یک شرکت به طوریکه باتولیدمحصولات بتواندخودش راتامین کندودرآمدزا باشد.این مدل توجیه می کندکه چطوریک شرکت می تواندتوسط کسانیکه بابت خدمات یا محصول به وی پول پرداخت می کنندارزش افزوده رابالاببرد.بعضی ازمدلهاخیلی ساده هستند. به عنوان مثال ،شرکت نوکیاتولیدکننده نوعی ازگوشی های تلفن خانگی است و بافروش آنها برای خودسودکسب می کند.ازطرف دیگریک ایستگاه تلویزیونی برنامه هایی رابرای پخش بصورت آزادتولیدمی کند.ادامه حیات این موسسات به پیچیدگی مدل آن است که عوامل درگیر درآن مانندتبلیغ کنندگان که باانجام کارهای تبلیغاتی برای تهیه کنندگان ایجاددرآمدکرده وایشان راخشنودمی سازند.موتورهای جستجودراینترنت ،مانندیاهو،اغلب ازاین مدلهای پیچیده برای کسب درآمداستفاده می کنند.
اطلاعات بیشتردرزمینه این مدلها را در درسایتdigitalenterprise.org پیداخواهیدکرد. مدلهای بازرگانی جدید عمدتا ازپاسخ وعکس العملهای موسسات بازرگانی به محدودیتهای تجاری سرچشمه گرفته اند ..
فشار هاي واكنشی سازماني و حمايت IT
عوامل محيطي سازماني و تكنولوژيكي ، محيط شغلي بسيار رقابتي ايجاد مي كنند كه مشتريان در نقطه اصلي آن هستند . اين عوامل مي توانند گاهي اوقاقت در يك روش غير قابل پيش بيني به سرعت تغيير كنند (رجوع شود به تابسكات و ديگران در 2000) بنابراين شركت نياز دارند كه مكرراً و به سرعت هم به مشكلاتي واكنش نشان دهد كه اين از محيط شغلي ناشي مي شود (رجوع شود به فريمن ولوكا 2001 ودراكر 2001 ) به خاطر اينكه انتظار ميرود سرعت تغيير و درجه عدم اطمينان بيشتر شود سازمان ها قصد دارند تا تحت فشارهاي افزايش يافته كار كنند تا توليد بيشتري داشته باشند و از منابع كمتري استفاده كنند .
بويت در سال 1995 به اين تغيير چشمگير تاكيد كرد و آن را با يك سري چيزي هايي كه فشارهاي كاري مي ناميد توضيح داد اين فشارهاي كاري نيروهاي در محيط سازماني هستند كه باعث ايجاد فشارهايي در عملكرد سازمان (كه فشار هم هست ) مي شوند بويت معتقد بود كه به منظور موفق شدن ( يا حتي براي ادامه زندگي ) در اين دنياي پويا شركتها نباید تنها عملكردهاي قديمي مانند كم كردن قيمت ها را به كار گيرند بلكه بايد از فعاليت هاي ابتكاري مانند تغيير ساختار يا پروسه ها استفاده نمود. ما به اين عكس العمل ها رجوع مي كنيم بعضي از آنهايي كه مربوط به هم هستند و مي توانند در همه يا بعضي از روندهاي سازمان انجام شوند از كارهاي روزمره آماده سازي ليست حقوقي و صورت حقوق بگيران تا فعاليتهاي استراتژيك مانند دست آورد يك شركت .يك پاسخ مي تواند واكنشي براي فشار موجود باشد يك ابتكار قصد دارد تا در مقابل فشار هاي آينده از سازمان دفاع كند يا يك فعاليت قصد دارد تا فرصت هائی را كه از شرايط تغيير يافته ايجاد مي شوند را مورد استفاده قرار دهد. بيشتر فعايتهاي پاسخي مي توانند با تكنولوژي اطلاعاتي بسيار آسان شوند و در بعضي موارد IT تنها راه حل براي کاهش فشارهاي كاري مي باشد (رجوع شود به ديكسون ودي سانتيز سال 2001و فريمن ولوكادر سال 2001 )
محيط كاری شامل فشارهايي در سازمان ها مي شود و سازمان ها با فعاليتهايي كه توسط IT حمايت مي شوند عكس العمل نشان مي دهند فشارهاي كاري و واكنش سازماني محيط كاري شامل گوناگوني عواملي از قبيل اجتماعي، تكنولوژيكي ،قانوني ،اقتصادي ،فيزيكي و سياسي مي شود. تعبيرات چشمگير در هر كدام ازاين عوامل احتمالا براي ايجاد فشارهاي كاري در سازمان ها مي باشد .فشار هاي بازار .فشار هاي بازار كه سازمانها احساس مي كنند از اقتصاد جهاني و رقابت شديد،طبيعت متغير نيروي كار و مشتريان قدرتمند ناشي مي شود.اقتصاد جهاني ورقابت شديد در طول 20سال گذشته ويا بيشتر بر پايه اقتصاد جهاني شكل گرفته است، اين انتقال به جهاني سازي با شبكه هاي ارتباطي پيشرفته و مخصوصاً با اينترنت آسان شده است توافقات منطقه اي مانند توافق تجاري آزاد آمريكاي شمالي (ايلات متحده ،كاندا ،مكزيك) وايجاد يك بازار يابي متحد با واحد پول يورو در اروپا در افزايش تجارت جهاني شركت داشته اند .علاوه براين ،كاهش موانع تجاري به توليدات وسرويس ها اجازه داده تا با آزادي بيشتر در اطراف دنيا در جريان باشند.

منبع:edi.ir

هیچ نظری موجود نیست: